Motor og kjøreegenskaper

En ny 1,6-liter på 100 hestekrefter gjør en god jobb i Meriva.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Det er to bensinalternativer med 1,6-liters slagvolum tilgjengelig for Meriva. Testbilen var utstyrt med den som yter 100 hestekrefter, og det er nok det beste alternativet for bilen. Egenvekt på 1.300 kilo gjør at Meriva trenger litt krefter, og den andre 1,6-literen er en gammel motor som yter 87 hestekrefter. Den er et 10.000 kroner billigere alternativ.

Høyere forbruk

Vekt og høyde gjør at Meriva bruker mer drivstoff enn en småbil. Oppgitt forbruk er 0,75 l/mil ved blandet kjøring, 0,04 l/mil mer enn en Astra bruker med samme motoren.

100 hestekrefter gjør Meriva sprek nok til forbikjøringer, men er ikke nok til å gjøre at Meriva føles sportslig. Dreiemomentet på 150 Newtonmeter (Nm) topper seg ved 3.600 o/min. I bruk oppleves motoren som fleksibel.

Vanskelig

Testbilen var utstyrt med ESP (elektronisk stabilitetsprogram). Der er meget fornuftig ekstrautstyr som koster 4.500 kroner. ESP-systemet i Meriva fungerte godt, men systemet lar seg ikke skru av. Problemet for oss blir da at det blir svært vanskelig å si noe om kapasitetene i veigrepet Meriva tilbyr.

I dette tilfellet har vi kollegaer i redaksjonen som har kjørt Meriva uten ESP, og som kan fortelle at Meriva oppførerer seg ryddig også uten dette utstyret.

God, ikke rask

Den femtrinns manuelle girkassen tilbyr enkle girskift med tydelige sjalteveier uten plagsom motstand. Den er klart komfortinnrettet ved at det ikke er alt for lett å foreta raske girskift, kanskje det er medvirkende til at Meriva bruker 13,3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Utvekslingen passer godt til norske forhold, til og med femtegiret gjør nytte for seg i norske hastigheter.

Bremsene biter godt, det er skivebremser også bak. Vi brukte en del tid på å avsløre unoter typiske for litt høye biler i en panikkbremsesituasjon. Det lyktes vi ikke med.

image: Motor og kjøreegenskaper


En irriterende detalj ved kjøring på svingete veier er at du må bøye deg ganske mye frem for å få oversikt i svinger. Hele tømmerbiler kan skjule seg bak A-stolpen på krokete landeveier. Merkelig nok oppleves det ikke som noe problem ved bykjøring. Antakelig fordi hastighetene er betydelig lavere, og at det gir et mer komplett trafikkbilde.

Mer om plass og komfort finner du her.