Motor og kjøreegenskaper

En 1,8-liters motor i en bil som veier 1.540 kilo? Det må da vel bli slapt? Nei, CLK Cabriolet klarer seg faktisk brukbart med sin lille firer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Det er svært uvanlig at biler som veier mer enn 1,5 tonn utrustes med 1,8-liters motorer. Faktisk var det inntil nylig kun Audi A4 og A6, Seat Alhambra og Volkswagen Sharan som ble solgt med denne kombinasjonen. Felles for de nevnte bilene er imidlertid at 1,8-literen er turboladet, noe som sørger for at motoren kan sammenlignes med en 2,0-liters motor, eller endog en 2,2-liters.

Kompressor-matet

Det samme gjelder motoren i bilen med det misvisende navnet CLK 200. Den mates riktignok ikke av en turbo, men av en kompressor. Denne presser store mengder luft inn i sylindrene og sørger for at den lille 1,8-literen yter respektable 163 hestekrefter og 240 Nm. Sistnevnte er på plass ved 3.000 omdreininger. Det betyr at ytelsene kan måle seg med BMWs seksylindrede 2,2-liter, som yter 170 hestekrefter og 210 Nm ved 3.500 o/min.

Tilstrekkelig

image: Motor og kjøreegenskaper


Selv om vi på forhånd var klar over at 200-motoren yter 163 hestekrefter og at bilen på papiret skal klare 0-100 på 9,9 sekunder med manuell girkasse, må vi innrømme at vi var skeptiske til en så liten motor i en så stor bil. Men det skulle vise seg at vår skepsis var overdrevet.

For til tross for at vårt testeksemplar var utrustet med automatgirkasse, viste det seg at CLK 200 Kompressor Cabriolet er tilstrekkelig motorisert. Motoren trekker godt i øvre del av turtallsregisteret og gir et brukbart skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min. Hvis du bruker gasspedalen aktivt, er det derfor ikke nødvendig å skape kø med denne bilen. Og forbikjøringer er fullt mulig å gjennomføre.

Flott automatkasse

Mercedes-Benz er blant annet kjent for nydelige automatgirkasser, og femtrinns-kassen i vårt testeksemplar levde opp til forventningene. Ved rolig kjøring merker man knapt at kassen jobber. Det femte trinnet er i tillegg relativt høyt drevet, noe som resulterer i at turellernålen legger seg pent på 2.300 o/min i 100 kilometer i timen. I motorveihastighet skal du derfor lytte svært aktivt for i det hele tatt å høre at motoren går.

Kickdownvillig

image: Motor og kjøreegenskaper


Også ved sportslig kjøring gjør girkassen en svært godt jobb. Den girer raskt både opp og ned og er i tillegg kickdownvillig. Girkassen tillater nemlig nedgiring fra tredje til andregir helt opp til 75 kilometer i timen. Det betyr at man treffer andregiret helt oppe på 5.000 omdreininger.
Det er altså svært lite å utsette på denne girkassen. Hvis vi skulle ønsket oss forbedringer, måtte det være et eget spor for "manuell giring", og at displayet viste hvilket gir man egentlig er inne i.

Tørst

Motoren er altså liten, men spesielt gjerrig er den ikke, i hvert fall ikke i kombinasjon med automatgirkasse. Vi målte et forbruk på 1,36 liter per mil ved aktiv blandet forbruk, noe som er relativt mye. Oppgitt blandet forbruk med manuell girkasse er mer akseptable 0,88 liter per mil.

Bra hjuloppheng

Det er ikke bare girkassene til Mercedes-Benz som er kjent for å levere høy komfort. Det samme gjelder hjulopphengene. Vårt testeksemplar var satt opp med sportsunderstell - likevel opplevde vi en kjørecomfort som ikke er langt unna det vi opplever i E-klasse. Ujevnheter pareres på en forbilledlig måte og den gode svevefølelsen er på plass, også over brostein, trikkeskinner og broskjøter. Sportsundertellet betyr imidlertid at demperne bunner noe tidligere når hullene i veibanen blir for dype.

Må gjetes

image: Motor og kjøreegenskaper


Vi er glad i direkte styring og kunne som vanlig ønsket oss en fastere og tyngre styring. Når det er sagt, så er styringen presis når den først er i inngrep. I tillegg har bilen en imponerende svingradius.

Når vi først er inne på styringen, må vi nevne at bilen til vår overraskelse er litt plaget av sporing på dårlig underlag. Vi opplevde flere ganger at bilen måtte gjetes på dårlig vei, noe vi svært sjeldent opplever i Mercedes-Benz-modeller. Vanligvis har Mercedes-modeller svært god retningsstabilitet.

Cruiser

CLK Cabriolet kan kanskje se ut som en sportsbil, men er det egentlig ikke. CLK er i første rekke en cruiser, en rolle den fyller usedvanlig godt. Det er ikke dermed sagt at ikke CLK Cabriolet kan kjøres fort. Til å være en toppløs bil takler den nemlig sideveis krefter godt. Sportsunderstellet sørger for at krenging ikke er noe problem og den tunge og lave bilen ligger godt på veien.

CLK er selvsagt bakhjulsdrevet, men med automatgir og den minste motoren under panseret, er det liten fare for at den skal gå ut i spinn. Det er mulig å få bilen til å komme med hekken på sommerføre, men da skal du kjøre hardt i svingene. Lar du det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) være aktivert, blir bilen enda tryggere.

Kraftige bremser

image: Motor og kjøreegenskaper


Bremseredskapen består av fire store skiver, hvorav de fremste er ventilert. Bremsene er lette å dosere og gjør en flott jobb. Bilen oppfører seg, ikke uventet, svært stabilt ved nødbremsing. Bremsekraftfordeleren (EBD) jobber forbilledlig og sørger for at bilen holder kursen føreren har bestemt, selv om bremsepedalen er i bunn. Vi nevner også fotbrekket, som etter vårt syn er et minus, og den akustiske fotbrekkvarsleren, som er et pluss.

CLK Cabriolet er altså en svært komfortabel cruiser, som også kan kjøres aktivt. Hvordan er interiøret, setene og plassen? Les mer om plass og komfort her.