Motor og kjøreegenskaper

Ford Focus RS er utrustet med en rå motor - og kjøreegenskaper som holder følge med kraftkilden.

Motor og kjøreegenskaper


RS-motorens slagvolum er ikke mer enn 2,0 liter, men takket være en kraftig vannkjølt turbolader og ladeluftkjøler yter motoren hele 215 hestekrefter og respektable 310 Nm ved 3.500 o/min.

Kraftkilden startes på sportsbilvis via en egen knapp, som er plassert ved girspaken. Det første vi la merke til, er at motoren preges av ujevn gange ved kaldstart. I en normal familiebil ville dette vært en stor svakhet, men i Focus RS føles det helt riktig at motoren oppfører seg som om den er skikkelig trimmet. Hvis du stiger ut av bilen vil du også legge merke til at eksosanlegget produserer en fin rumling ved tomgang, noe som gjør det enda mer tydelig at panseret skjuler en motor utenom det vanlige.

Femtrinns girkasse

Den korte girspaken er plassert nært føreren, og glir lett i trinn. Den runde metallkulen er god å holde i, i hvert fall på sommeren, og avstanden mellom de enkelte girene er kort. Overraskende nok har girkassen bare fem trinn, i motsetning til lillebror ST170, som har en sekstrinns kasse. Men det skulle raskt vise seg at RS klarer seg godt med sine fem trinn. Motoren er nemlig så sterk, over et så bredt turtallsregister, at man slipper å bruke girkassen like aktivt som i for eksempel Hondas og Toyotas turtallsavhengige GTI-motorer.

Sterk fra tomgang

Motor og kjøreegenskaper


Den rå turbomotoren er nemlig sterk allerede fra tomgang. Vi opplevde for eksempel at motoren trakk oss oppover relativt bratte bakker ved køkjøring, uten at vi rørte gasspedalen. Men denne bilen er selvsagt ikke laget for tomgangskjøring i kø. Den er laget for fullt gasspådrag i rallyløyper og på øde landeveier. Og når forholdene er de rette, vil du finne ut at motoren har et voldsomt potensiale. Kraftkilden leverer et fint skyv allerede mellom 2.000 og 3.000 omdreininger, et skyv som kan sammenlignes med det en vanlig Focus 1.6 leverer like før du må gire.

Begge hender på rattet

Når turtellernålen passerer 3.000-streken vil du legge merke til to ting; at turbotrykkmåleren viser fullt utslag, og at du skyves godt inn i seteryggen. Nå begynner det å bli på tide å ta et godt tak i rattet med begge hender. For snart skal 310 newtonmeter overføres til de 22,5 centimeter brede forhjulene, som har en tendens til å la seg påvirke av ujevnheter i veibanen.

Hvis du tar sjansen på å trykke gasspedalen i bunn, blir du belønnet med et fantastisk skyv, som uvergelig får adrenalinstrømmen til å flyte og som sørger for at den lille kompaktbilen minner mer om en rakett enn om en Ford Focus. Skyvet varer helt til turtallssperren ved 6.750 o/min, så det lønner seg å følge med på den lille lampen som begynner å lyse ved 6.000 omdreininger. Motoren gir nemlig ingen signaler om at giring er på tide, den høres ut som om den trives bedre og bedre jo høyere turtallet blir.

110 i andregir

Motor og kjøreegenskaper


Ford Focus RS er ingen ordinær bil. Førstegiret varer og rekker helt til 65 kilometer i timen. Når du trykker inn den tunge og kontante kløtsjen og legger inn andregir, vil du finne ut at du bryter alle norske fartsgrenser før giret er tømt. Andregiret gir seg nemlig ikke før ved 110 kilometer i timen. Dermed slipper man unna med ett girskift på øvelsen 0-100, som gjøres unna på respektable 6,7 sekunder. Det betyr at god sjåfør vil kunne holde følge med en Porsche Boxster (6,5). På lukket område vil du finne ut at tredjegiret ikke gir seg før fartsmåleren viser 155 kilometer i timen.

Like rå i oppoverbakkene

I motsetning til turtallsavhengige GTI-motorer, synes ikke RS-motoren å la seg affisere av tyngdekreftene. Den er ikke avhengig av flatmark for å vise hva den er god for, men hiver seg oppover lange og svingete oppoverbakker som om den skulle være en gaselle med en gepard i hælene.

Den som har sett filmopptak av gepardjakter, vet at gasellene forsøker å finte ut rovdyret ved å foreta halsbrekkende retningsskifter i høye hastigheter. Og nettopp denne egenskapen, evnen til å skifte retning i høy fart, er blant egenskapene som kjennetegner Focus RS. Styringen er forbilledlig direkte og presis, samtidig som det er åpenbart at bilen elsker å svinge. Veggrepet er imponerende, og dette, kombinert med fravær av krenging og forsetenes glimrende sidestøtte, sørger for at RS kan kjøres uvanlig raskt gjennom svingene.

Følg med

Motor og kjøreegenskaper


Bilen kan skilte med en overraskende fin balanse og skal provoseres hardt før den reagerer med under- eller overstyring. Man skal imidlertid være hundre prosent konsentrert når man kjører Focus RS aktivt. For understyring kan oppstå, for eksempel ved grus i veibanen eller overdrevent rattutslag. Hvis man i denne situasjonen blir nødt til å gå av gassen, vil bilen ofte kvittere med å vifte med halen, noe som krever motstyring for å nøytraliseres.

Man skal også være klar over at bilen, som limer seg fast til tørr asfalt, blir langt mer uoppdragen på grus og våt veg. Bilen er nemlig forhjulsdrevet og hvis man ikke er forsiktig med gasspådraget, vil forhjulene slippe helt opp i tredje gir, noe som kan gi ubehagelige overraskelser hvis man ikke følger med. Focus RS er en ekte GTI-bil, og verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram er der for å korrigere førerfeil.

Fine bremser

Motor og kjøreegenskaper


Bremseredskapen er imidlertid skikkelig dimensjonert. Store ventilerte skiver med Brembo-kalipere sørger for å få stans på forhjulene og bakhjulene stanses av 280 millimeter store skiver. Dybdeforskjellen mellom gass- og bremsepedal er forbilledlig liten, noe som betyr at man sparer tid når foten skal skifte plass.

Bremsekraften lar seg greit dosere og man må regne med å bruke en del kraft for å oppnå full effekt. Slik skal det imidlertid være i denne typen bil og når man først har tatt i bruk lårmusklene, gjør bremsene en flott jobb. Bremsekraftfordelingen (EBD) jobber bra, og bilen er retningsstabil ved nødbrems. Vår eneste innvending når det kommer til bremser, er fraværet av akustisk håndbrekkvarsler. I en bil med så kraftig motor bør man få klar beskjed om at man har glemt å koble ut håndbrekket.

En så sportslig bil er vel et mareritt i daglig bruk? Eller kanskje ikke? Les mer om plass og komfort her.