Motor og kjøreegenskaper

Opel Signum har fine kjøreegenskaper og uvanlig god styring. 1,8-literen gjør en god nok jobb til at Signum aldri oppleves som undermotorisert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Signum veier nesten 1,5 tonn, noe som er mye å dra på for en 1,8-liters bensinmotor. Og når man vet at motoren ikke yter mer enn 122 hestekrefter og 167 Nm, blir ikke forventningene spesielt høye. Og la det være sagt med en gang, Signum 1.8 er ingen racer. Bilen trenger for eksempel mer enn 12 sekunder på å gjennomføre øvelsen 0 til 100.

Men denne øvelsen er på ingen måte spesielt viktig for de fleste av oss. Det som er viktig, er motorens fleksibilitet. Og her gjør Opel-motoren en bedre jobb. Motoren oppleves som relativt sterk i området mellom 2.000 og 4.000 o/min og når den presses enda litt høyere i turtallsregisteret blir den ganske så frisk. Selv om motoren produserer mye støy når den passerer 5.750 omdreininger, trekker den fint helt opp til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Hard gange

Det som er litt rart med denne motoren, er at den har en uvanlig hard og knatrete gange ved lave turtall etter kaldstart. Dette er ikke noe stort problem, fordi fenomenet forsvinner når turtallet øker. Men en gang i blant vil du altså oppleve at denne 1,8-literen minner om en diesel-motor.

Vi målte et forbruk på 1,05 liter ved aktiv blandet kjøring, noe som er godkjent. Oppgitt forbruk er 0,79 liter per mil, noe som i kombinasjon med den 60 liter store tanken gir en teoretisk rekkevidde på nesten 80 mil.

Grei girkasse

image: Motor og kjøreegenskaper


Også den manuelle femtrinnskassen gjør en god jobb. Den korte spaken er godt plassert og girspak-kulen behagelig å holde i. Kløtsjpedalen gir lite motstand og spaken glir lett fra gir til gir, også i revers. På langtur kan man glede seg over at Opel har gjort plass til en stor og god fothvilerplate.

Hjulopphenget til Signum har litt problemer med å parere de aller skarpeste ujevnhetene når farten er høy. Og svingradiusen kunne gjerne vært bedre. Men når det er nevnt, er det svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. Signum kjører nemlig svært godt. Dette har blant annet sammenheng med den lange akselavstanden, hele 283 centimeter. Det er mye, spesielt med tanke på at Signum er snaue 464 centimeter lang. Til sammenligning har Ford Mondeo stasjonsvogn (480 cm) en akselavstand på 275 centimeter.

Svingvillig

Signums lange akselavstand resulterer i svært korte overheng, ikke minst bak. Dermed blir ikke Signum så tung i sessen som mange andre stasjonsvogner, noe som resulterer i at Signum er mer svingvillig enn ordinære stasjonsvogner. Store hjul (215/55-16) sørger for veggrep. En nydelig og presis styring setter prikken over i'en og sørger for at Signum rett og slett blir en skikkelig sportslig bil, som gir mye kjøreglede.

Signum sitter altså godt på veien. Men det er umulig å si hvor gode kjøreegenskapene egentlig er. Signum er nemlig utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som ikke lar seg koble ut. Dermed vil alltid elektronikken blande seg inn når du forsøker å finne ut hvor langt Signum kan presses før den reagerer med rampestreker.

Kraftig bitt

image: Motor og kjøreegenskaper


De fremre bremseskivene er ventilerte og Signum har bremseskiver også innenfor bakhjulene. Bremsene biter bra og vi la også merke til at Signum dykker mindre ved nødbremsing enn det som er vanlig. Ved nødbrems fra høye hastigheter trekker bilen litt til venstre, noe som forhindrer at bremseredskapen får toppkarakter. Men Signum får en stjerne i margen for sin akustiske håndbrekkvarsler.

Signum er en god bil å kjøre, men det er bakseteløsningene som er det aller mest spennende med bilen. Les mer om enorm bakseteplass og morsomme løsninger her.