Motor og kjøreegenskaper

100 hestekrefter høres snaut ut for en bil som er 480 centimeter lang og veier nesten 1,5 tonn. Men høyt dreiemoment veier delvis opp for den beskjedne effekten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Skoda Superb er tilgjengelig med tre ulike dieselalternativer. Størstemann er en 2,5-liters V6-motor som yter 155 hestekrefter og 310 Nm. De to andre alternativene er begge basert på Volkswagen-konsernets velkjente arbeidshest, en firesylindret 1,9-liters pumpedysemotor. Denne motoren finnes i en rekke effektversjoner i ulike modeller. I Superb er den tilgjengelig i to versjoner - en 130-hester og en 100-hester. Vi testet førstnevnte for ganske nøyaktig ett år siden, og konkluderte med at motoren passet Superb svært godt.

13,2 sekunder

Men hvordan er det med 100-hesteren? Vel, med denne motoren under panseret blir Superb betraktelig tregere - bilen trenger for eksempel 13,2 sekunder på øvelsen 0 til 100. Med 130-hesteren gjøres samme øvelse unna på 10,2 sekunder.

Mangelen på effekt oppleves i første rekke ved at 100-hesteren produserer mer bråk enn akselerasjon når turtallet passerer 3.500 omdreininger. 130-hesteren derimot, produserer en fin fartsøkning helt opp til rødmerkingen ved 4.700 o/min.

250 Nm ved 1.950 o/min

Det som imidlertid redder motoren, er det kraftige dreiemomentet. 100-hestersversjonen er riktignok ikke like kraftig som 130-hesteren, men produserer tross alt 250 Nm ved 1.950 o/min. Det betyr at motoren genererer omtrent like mye kraft som en 2,5-liters bensinmotor gjør ved drøye 3.000 o/min.

I praksis oppleves dette ved at motoren produserer et fint skyv allerede fra 1.250 o/min. Skyvet i seteryggen blir stadig bedre opp mot 2.500 o/min, der det avtar. Selv om skyvet avtar, produserer motoren fortsatt fartsøkning opp til 3.500 o/min. Men deretter merker man at motoren mistrives mer og mer.

Forbikjøringer mulig

image: Motor og kjøreegenskaper


Motoren har altså sin styrke i de lavere delene av turtallsregisteret. Her oppleves motoren som sterk, ikke minst i oppoverbakker. I de midtre og øvre delene av registeret blir imidlertid 100-hesteren svak sammenlignet med 130-hesteren. Likevel, gassresponsen er akseptabel og forbikjøringer lar seg gjennomføre.

To svakheter

Da vi testet 130-hesteren la vi merke til et par svakheter. For det første er motoren fullstendig død under 800 omdreininger, noe som medfører stor fare for kvelning ved igangsetting og krypkjøring. For det andre er motoren ubalansert i området mellom 1.250 og 1.500 o/min, noe som oppleves ved at motoren skaper følbare vibrasjoner.

Dessverre sliter 100-hesteren med nøyaktig de samme problemene. Vi opplevde igjen å kvele motoren i ulike situasjoner, noe vi sjeldent opplever med andre testbiler. Den manglende balansen er mindre alvorlig, men trekker ned helhetsinntrykket.

Tilleggsvarmer må til

100-hesteren har også et annet problem - et problem den deler med de fleste dieselmotorer. Den bruker nemlig svært lang tid på å oppnå driftstemperatur. Femtrinns setevarme gjør litt for å bøte på problemet, men vintermorgenen kan fort bli kald med denne motoren under panseret. En så liten dieselmotor i en så stor bil forutsetter nesten at man tar seg råd til å installere en tilleggsvarmer.

Stor rekkevidde

image: Motor og kjøreegenskaper


Forbruket har vi imidlertid ingen ting å utsette på. Vi målte et forbruk på 0,75 liter ved aktiv blandet kjøring, noe som er imponerende med tanke på bilens størrelse. Oppgitt forbruk er 0,55 liter ved blandet kjøring, noe som i kombinasjon med den 62 liter store tanken gir en rekkevidde på mer enn 100 mil.

Lavt turtall i 100 km/t

Skoda Superb 1.9 TDI 100 er utrustet med en femtrinns manuell girkasse. Den korte spaken kunne gjerne vært plassert litt nærmere føreren, men er god å holde i. Spaken glir greit i trinn, også i revers, men girkassen kunne med fordel vært enda strammere. Kassen er relativt lavt giret - førstegir gir seg i 45 km/t og andregiret i 80. Femtegiret ligger imidlertid høyt nok til at turtellernålen legger seg pent på 2.000 omdreininger i 100 kilometer i timen.

Lang akselavstand

Superb har en akselavstand på hele 280 centimeter, noe som sørger for at den 480 centimeter lange bilen ikke har altfor lange overheng. Den store akselavstanden medvirker også til å gi bilen behagelige kjøreegenskaper - Superb oppleves som retningsstabil og ligger fint på veien.

Sist gang vi testet Superb var bilen utrustet med 225/45-17-hjul, noe som resulterte i irriterende sporing ved gasspådrag. 100-hesteren er satt opp med smalere hjul og høyere profil - 205/55-16. Dermed forsvant sporingsproblematikken.

Komfortabel

image: Motor og kjøreegenskaper


Hjulopphenget holder ikke helt følge med det du finner i dyre tyskere og svensker, men takler likevel de fleste ujevnheter godt. Bilen flyter pent over de store ujevnhetene uten å bli duvete, og hjulopphenget produserer lite støy når det jobber.

Superb, som er forhjulsdrevet, er i utgangspunktet en typisk understyrer i den forstand at den ved provokasjon har et ønske om å svinge mindre enn det føreren gir signaler om. Men elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr, og dermed griper elektronikken inn før understyringen rekker å utgjøre noen fare.

Flotte bremser

Vi har etter hvert blitt vant til at alle Volkswagen-produkter kan skilte med svært god bremseutrustning. Superb er intet unntak. Skivebremser rund baut sørger for et godt bitt, samtidig som bremsene er lette å dosere. Superb oppfører seg forbilledlig både ved nødbremsing og bremsing i sving. Pluss også for akustisk håndbrekkvarsler.

Vi har i tidligere tester gått grundig inn på Superb-interiøret og hopper derfor over Plass og komfort-kapittelet denne gangen. La oss i stedet kikke på hvordan Superb klarer seg mot konkurrentene.