Motor og kjøreegenskaper

Citroën C3 Pluriel 1.4i er ingen sportsbil. Og den lille motoren klarte ikke å imponere oss. Men en god girkasse og en fin styring veier opp.

Motor og kjøreegenskaper


Det er selvsagt grunner til at Pluriel 1.4i er såpass mye rimeligere enn Peugeot 206 CC og Ford StreetKa. En av årsakene er å finne under panseret. Bilen er nemlig, som navnet tilsier, utrustet med en 1,4-liters motor. Dette i motsetning til 206 CC og StreetKa, som begge har 1,6-litere.

Svak motor

Pluriel-motoren yter ikke mer enn 75 hestekrefter og 118 Nm, og er derfor ikke like rask som de to hovedkonkurrentene. I tillegg veier Pluriel relativt mye, 1.136 kilo. Bilen trenger derfor 13,9 sekunder på øvelsen 0 til 100 og oppleves generelt som treg. Motoren er avhengig av turtall og i området mellom 3.500 og 4.500 omdreininger leverer motoren litt akselerasjon. Men så snart turtelleren passerer 4.500 o/min produserer motoren så mye motstand og støy at det oppleves som slemt å presse den videre. Dette er synd, fordi de 75 hestekreftene befinner seg ved 5.400 o/min. Et triks kan være å åpne den store takluken, slik at vindstøyen utligner motorens jamring. Dermed slipper man å føle at man er i ferd med å ta livet av motoren.

0,68 liter per mil

Motor og kjøreegenskaper


Forbruket er 0,68 liter ved blandet kjøring, litt høyere enn det som er vanlig for småbiler med 1,4-liters motorer. Det økte forbruket kan tilskrives bilens høyere vekt og er på ingen måte avskrekkende. Som en kuriositet kan vi nevne at bensinlokket befinner seg på venstre side, noe vi vanligvis forbinder med asiatiske biler.

Fin girkasse

Noen racer er Pluriel 1.4i altså ikke. Men den manuelle girkassen er blant de bedre vi har vært borti i småbilklassen. Girkulen ligger godt i hånden og femtrinnskassen er stram og presis. Utvekslingen er ordinær, i det Pluriel 1.4i gjør 45 kilometer i timen i førstegir og 85 i andre. Vi kunne imidlertid ønsket oss et noe høyere femtegir. I 100 kilometer i timen jobber motoren på 3.000 omdreininger, noe som resulterer i mer motorstøy og høyere forbruk enn nødvendig.

God styring

Presis og direkte styring er ingen selvfølge i småbilklassen og vi ble derfor overrasket over den fine Pluriel-styringen. Den elektriske servostyringen er hastighetsavhengig, noe som merkes svært godt. I lav fart er bilen svært lett på rattet. Dette, kombinert med en god svingradius, gjør bilen lettkjørt i byen. Når farten øker blir styringen mye tyngre og mer direkte, noe som gir en fin opplevelse på svingete landeveier.

Slapp i fisken

Motor og kjøreegenskaper


Nå skal det med en gang sies at Pluriel ikke lagd for inspirert kjøring på landeveien. Vi har allerede nevnt at motoren er relativt død. I tillegg merkes det at Pluriel mangler et ordinært tak. Bilen er nemlig ikke spesielt stiv, noe som merkes godt når man forsøker å kjøre den hardt. I tillegg er Pluriel satt opp med et mykt hjuloppheng, noe som resulterer i tidlig krenging. Presser du bilen vil du merke at den også understyrer tidlig, men forutsigbart. Ved kjøring på grus er det mulig å provosere frem bakhjulsslipp, noe som lett oppveies ved motstyring.

Vi mener i prinsippet at alle biler burde hatt elektronisk stabilitetsprogram (ESP), noe Pluriel mangler. Når det er sagt, er Pluriel blant bilene som minst trenger denne elektroniske hjelpen.

Rom for forbedringer

Motor og kjøreegenskaper


Citroën har ikke tatt seg råd til skivebremser på bakhjulene, men vi opplevde at bremseredskapen gjorde en brukbar jobb på tørr asfalt. Bilen oppfører seg også stabilt ved nødbrems på asfalt. Men på mer utfordrende underlag, for eksempel grusvei, vil du oppdage at den elektroniske bremsekraftfordeleren (EBD) jobber tregt, noe som kan gi vinglete oppførsel ved nødbrems. Her er det åpenbart rom for forbedringer. Citroën skal imidlertid ha skryt for å ha utviklet et system som sørger for automatisk aktivering av nødblink ved hard innbremsing.

Men la oss kikke på det som egentlig er det mest interessante ved Pluriel - takløsning, muligheter og plass.