Motor og kjøreegenskaper

En svært moderne motor jobber godt sammen med en litt gammelmodig automatgirkasse.

Motor og kjøreegenskaper


Det er ikke bare antall trinn som gjør at automatkassen med fire gir ikke oppleves som helt like moderne som motoren, også de myke men litt trege girskiftene gir det samme inntrykket. Likevel gjør den en utmerket jobb for komforten i Avensis.

Avansert

Uten bruk av turbo eller liknende får Toyota gode ytelser ut av sin 2-liter. 147 hestekrefter ved 5.700 o/min og et dreiemoment på 196 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min oppnåes gjennom avansert motorteknologi. Variable ventiltider og direkteinnsprøytning er med på å skape en fleksibel og gjerrig motor som innfrir miljøkravet EU4.

Vi endte på et forbruk på 0,83 l/mil ved blandet kjøring, oppgitt forbruk fra fabrikk er 0,92 l/mil. At vår testbil ifølge tall fra fabrikken bruker 11,1 sekunder fra 0-100 km/t får girkassen ta sin del av skylden for. Forbikjøringer går greit, og bortsett fra på helt lave turtall trekker motoren godt.

Stopper

Gode bremser og sikkert veigrep gjør at Avensis inngir tillit. Vi opplevde at ved alle våre simulerte nødsituasjoner, og en ganske reel på grunn av et vimsete filbytte av en medtrafikant, oppførte Avensisen seg eksemplarisk.

Elektronsk stabilitetssystem er på plass i 2-liters utgavene av Avensis. Systemet fungerer godt, og har såpass kontroll over situasjoner som oppstår at det tillater frisk kjøring. Det er ikke mulig å skru av selve antisladdfunksjonen, men det er mulig å skru antispinndelen.

Bedre

Motor og kjøreegenskaper


Manglende følsomhet i styringen var en innvending da vi testet 1,8-liters utgaven av nye Avensis. 2-literen har imidlertid en tradisjonell servostyring som gir bedre tilbakemeldinger, uten at den utmerker seg positivt.

Det er på de fleste områder lagt vekt på komforten i Avensis, derfor er det litt rart at de har valgt relativt friske 215/45-17 som standarddekk. Det hjelper på de sportslige egenskapene, men går litt utover komforten. Særlig små dumper forplanter seg tydelig. På landeveien er komforten god med lavt støynivå og behagelig fjæring.

Komfortdetaljer kan du lese mer om i denne testen, Executive-utgaven har i tillegg blant annet gassutladningslamper, konstantfartholder og elektrisk justerbare skinnseter.

Bagasjeromsvolumet på 520 liter i sedanen er det samme som volumet under bagasjeromskjuleren i stasjonsvognen. For høye baksetepassasjerer er plassen til hodet litt mer begrenset i sedanen.

Les om konklusjon og konkurrenter her.