Motor og kjøreegenskaper

V10 motorer er sjeldent i personbilsammenheng, og Volkswagen er en av få som har oppdaget tiere i tillegg til åttere og tolvere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Motoren i Phaeton er et kapittel for seg. Den er forholdsvis kompakt og ruver ikke så veldig når du åpner panseret. Den har fem liters slagvolum og innsprøytningen skjer ved hjelp av høytrykks innsprøytningssystem (pumpedyseteknologi). Ytelsene er formidable og effekten på 313 hestekrefter ved 3.750 omdreininger er en ting, men et dreiemoment på 750 newtonmeter ved 2.000 omdreininger er alt annet enn dagligdags. Motoren tilfredstiller kun EU3 og Volkswagen har en jobb å gjøre for å få denne motoren gjennom miljøkravet EU4.

For å kunne holde orden på kreftene har Phaeton V10 også trinnløs luftfjæring på begge aksler, permanent firehjulsdrift og sekstrinns automatisk girkasse.

Sterk

Motoren er usedvanlig sterk. Det er hevet over enhver tvil. Når du trykker på fra start, er det kun en veldig kort forsinkelse før du kan høre brølet fra tieren og kjenne et uvirkelig skyv fra seteryggen. Det akselererer voldsomt, og det virker som om dette vil gå ekstremt fort før skyvet vil begynne å avta. 313 hestekrefter er ikke fryktinngytende effekt på en bil som veier 2,4 tonn, men dreiemomentet på 750 newtonmeter er i en klasse for seg. Passasjerene merker ”ubehaget” enda mer enn de som kjører. Vi opplevde alt fra frydefulle utbrudd om kiling i maven til bilsjuke som holdt på å ende opp med oppkast. Likevel vil vi si at bilen er så komfortabel at den i stor utstrekning kamuflerer sine egne ytelser. Det er gjengs for hele klassen. Du føler ikke farten i det hele tatt.

Usportslig

image: Motor og kjøreegenskaper


VW Phaeton skal ikke konkurrere med de sportslige. Det merkes tydelig. Den understyrer lett i de fleste tilfeller, og tilbakemeldinger fra hjul og understell er nesten fraværende. Mye kan skyldes motorplasseringen. De fleste vet at vektfordelingen er viktig i en bil, og særlig på en bil som veier nesten to og et halvt tonn. Motoren i Phaeton er tung og er i sin helhet plassert foran forhjulene. Det gjør at den blir tung i nesa, og den oppfører seg deretter.

Motoren trekker best på litt lavere turtall og det er ikke noe poeng å trekke turtelleren langt opp mot rødmerkingen. Dreiemomentet slår inn for fult allerede ved 2.000 omdreininger, og da har du et ultrafett drag opp til nesten 4.000 omdreininger.

Luftfjæringen kan stilles i fire trinn, og selv på det mest sportslige er bilen komfortabel. Du merker at den blir fastere i svingene og får mer markerte passeringer over dumper. Vi har prøvd flere slike systemer i det siste, og det beste er det som befinner seg på luftfjæringen til Porsche Cayenne Turbo. Phaeton har også to høydenivåer som du kan betjene manuelt, men som også finner seg til rette selv avhengig av hastighet.

Uansett hvordan du velger å vri og vrenge på det er dette en bil som komfortabelt frakter deg fra A til B. Motorveierstrekninger blir jafset vekk med stor appetitt og på en mesterlig måte.

Lettkjørt

image: Motor og kjøreegenskaper


Vår erfaring bak rattet på utallige biler gjør at vi ikke føler at en stor bil er tung å ha med å gjøre i bytrafikken. Selv om dette antagelig gjelder Phaeton gjør sterk motor at du smetter frem dit du vil. Styringen er lett i bykjøring og parkeringssensorene passer på at du ikke dulter borti noe. Egentlig går det overraskende bra med tanke på hvor stor bilen er. På landeveien gjør en radar at den i tillegg passer avstanden til bilen foran.

image: Motor og kjøreegenskaper


Phaeton er utstyrt med en sekstrinns girkasse som betjenes med stor spak om ligger godt i hånden. Girkassen er for så vidt grei, men kunne vært mye mer kontant. Det virker som motoren er for slem for denne kassen og gjør at den ikke klarer å sjalte optimalt med full gass. Vi må slippe opp litt ellers raser turtallet opp i høyder hvor det ikke skal være før girkassen rekker og somle inn neste gir. Motoren er jo sterk, men turtallsområdet er smalt, og det er viktig å ha en girkasse som klarer å utnytte dette riktig.

Økonomisk

Til tross for det store beistet som ligger under panseret, klarer den seg med lite drivstoff. Det er mulig å kjøre på rundt en liter på landeveiskjøring, men blandet kjøring uten alt for mye effektuttak ligger på cirka 1,4 liter per mil. Det betyr at kjøringen med denne dieselversjonen av Phaeton ikke blir en tur fra stasjon til stasjon slik som det var med W12 bensinmotor i vinter.

Det er omtanken for passasjerene Phaeton er best på. Les mer om det her.