Motor og kjøreegenskaper

En velkjent motor og voldsomme dekk gjør at vi føler oss hjemme.

Motor og kjøreegenskaper


For det er ikke første gang den norske importøren stiller med testbiler som er spekket til hjulbuene også når det gjelder felger. Vår 520i var utstyrt med 18-tommers felger med dekk i samme dimensjon som utgående BMW M5, det er en bil med godt over dobbelt så mye motorkraft og som veier et par hundre kilo mer.

Påvirker

Det er klart det hadde vært en annen kjøreopplevelse med standarddekk/felger, og vi tror det klart er å foretrekke. Dette kommer vi tilbake til under plass og komfort. Dekkene påvirker også positivt når det gjelder veigrep, det er ikke ofte 170 hestekrefter føles for lite.

Bremsene imponerte, det taklet skifter mellom godt feste og vaskebrett på en imponerende måte. Bremser som biter er med på å øke tilliten til kjøreegenskapen. BMW 520i er helt klart den morsomste av bilene på nærmere fem meter når svingene kommer tett. Styringen er presis og det er lett og beholde kontrollen selv om du befinner deg på grensen til at dekkene slipper. På landeveien gjør servotronic (2.490 kroner ekstra) at bilen blir svært retningsstabil.

Bra uten nyvinningene

Motor og kjøreegenskaper


Utstyrlisten på vår testbil ville ha loppet deg for over 160.000 kroner. Til tross for det friske påslaget sto ikke nyvinningen”active front steering” (variabel utveksling på styringen) på listen. ”Dynamic Drive” (hydrauliske krengningsstabilisatorer) leveres ikke med 520i. Likevel opplevdes bilen som en svært trivelig arbeidspartner når det gikk litt unna. Ifølge en kollega her i redaksjonen ville dette ekstrautstyret gjort bilen like sportslig med standarddekkene på, fordelen er at du også beholder komforten.

Slik vi vil

Den 2,2 liter store rekkesekseren yter 170 hestekrefter ved 6.100 o/min og 210 Newtonmeter ved 3.500 o/min. Den er fleksibel og med litt turtall også sprek. I nye 5-serie er den også særlig lavmelt. Vi målte et forbruk på 1,05 l/mil noe som ikke akkurat imponerte, oppgitt forbruk fra fabrikk er 0,9 l/mil.

Den nye sekstrinns girkassen er samarbeidsvillig, men sjalteveiene er lange – litt for lange til at girkassen kan kalles sportslig.

Passer i vinterlandet

Motor og kjøreegenskaper


Dagens gode antispinnsystemer er med på å redusere problemer forbundet med bakhjulsdrift i så stor grad at få tar det som et hensyn ved bilkjøp. Når det gjelder elektronisk stabilitetsprogram stiller det seg litt annerledes i det mange produsenter fratar føreren muligheten til å skru av systemet når forholdene krever det. I 520i kan systemet skrues av i flere trinn, og det fungerer godt for norske forhold.

En skikkelig kjøremaskin må også kunne levere plass og komfort, det kan du lese mer om her.