Motor og kjøreegenskaper

Det er nok en gang styrke i form av stort dreiemoment som redder en effektsvak dieselmotor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Og selv med kun 100 hestekrefter er denne motoren faktisk til å leve med for de fleste av oss. I praksis er den like rask som bensinmotoralternative på 122 hestekrefter ved for eksempel forbikjøringer.

Faktum

Det går 14 sekunder før du når 100 km/t ifølge fabrikken. Det oppleves som ganske treigt, og raske starter er helt klart ikke motorens yndlingsøvelse. Dessuten bråker det under hard akselerasjon. En mer populær øvelse er akselerasjon fra flying start. Opp bakker og forbi trailere er det krefter nok, dreiemomentet er på 230 Newtonmeter (Nm) fra 1.500 o/min. Motorlyden i fart er ikke påtrengende.

Hestekreftene dukker opp allerede ved 3.120 o/min, og holder seg rundt 100 til det begynner å ebbe ved 4.000 o/min. Spesielt for Opels dieselmotorer er at de ikke går bråtom for krefter, men gjerne kan kjøres til sperren slår inn på vei til 5.000 0/min med nogenlunde effekten i behold. På den måten føles de mer som bensinmotorer enn mange av konkurrentenes dieselalternativer.

Aldri så galt

Det moderate effektuttaket sørger for svært god drivstofføkonomi. Fabrikken oppgir 0,59 l/mil ved blandet kjøring, og vi endte på 0,63 l/mil selv om vi ofte maste på motoren. Det skal i det hele godt gjøres å bruke særlig mye mer ved blandet kjøring.

Selv om ytelsene ikke er egnet til å imponere mener vi at Signum med denne motoren er et helt greit valg for norske forhold, men at de som liker litt sportslig kjøring kanskje er bedre tjent med bensinalternativet på 1,8-liter med 122 hestekrefter som også er over 13.000 kroner billigere i innkjøp.

Nyttig akselavstand

Ikke bare for innvendig plass er det nyttig med lengre akselavstand, også komforten blir som oftest bedre. Signum deler akselavstand med kommende stasjonsvognutgave av Vectra. Lengdeøkningen har i mindre grad gått utover bilens evne og vilje til litt hurtig svingkjøring. Bilen understyrer klart, men ikke på en måte som sjenerer ved effektiv takling av svingete veier.

En ting vi opplever som svakere på Signum enn på Vectra med vanlig akselavstand er evnen til å takle skarpe ujevnheter. På grusveier med vaskebrett bygger det seg risting i bilen som etter hvert forplanter seg til innredningen. Også rattet virker mer ømfintlig for disse korte ujevnhetene. Rattet er forresten av samme materiale som dashbordet, og oppleves ikke akkurat komfortabelt og eksklusivt.

Ivrig

Elektronisk stabilitetsprogram er standard i Signum, det er bra og nesten en selvfølge i klassen. Systemet er ikke mulig å skru av helt eller delvis. Det var ikke noe problem i Vectra, men i Signum opplevde vi ofte at innerste bakhjul ble bremset opp vel tidlig. Det ga litt nervøse signaler, også fordi det ikke alltid lyste på instrumentpanelet at systemet var på jobb.

image: Motor og kjøreegenskaper


Bremser og styring holder god klasse, og er klart med på å øke den positive følelsen det er å kjøre Opels litt spesiell bil Signum.

Plass og komfort har vi skrevet om tidligere, det finner du her.

Les videre om konklusjon og konkurrenter her.