Motor og kjøreegenskaper

Hvis du ikke synes det er gøy å kjøre Mini Cooper S Works bør du ta en legesjekk. Denne bilen er nemlig kjøreglede i et nøtteskall - i dobbel forstand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


La oss først ta en nærmere kikk på den uvanlige kraftkilden. Utgangspunktet er nemlig den samme motoren som vi finner i Chrysler Neon 1.6. Hvorfor har BMW, som eier Mini, hentet inn en Chrysler-motor?

Vel, det er ikke helt riktig å kalle den en Chrysler-motor. Kraftkilden er nemlig utviklet av BMW og Chrysler i samarbeid. Spesielt moderne er den ikke - kun toppen er i aluminium og den lille rekkefireren er kun satt opp med en enkel kamaksel. Men 16 ventiler og sekvensiell innsprøytning er på plass. Når motoren i tillegg får hjelp av en hardt arbeidende kompressor, blir resultatet overraskende bra.

Lange gir

Toppeffekten, 200 hestekrefter, er først på plass ved 6.950 omdreininger (til tross for at turtelleren er rødmerket ved 6.750 o/min). Dette, i kombinasjon med at motoren trekker godt allerede fra 1.000 omdreininger, gir svært lange gir. Selv om Works er satt opp med en sekstrinns manuell girkasse, oppnår den hele 70 kilometer i timen i første- og hele 110 km/t i andregir. Det at man slipper å legge inn tredjegiret er en medvirkende årsak til at 0-100-tiden er så god som 6,7 sekunder.

Sterk fra bunn

image: Motor og kjøreegenskaper


Dagens turbomotorer leverer ekstra krefter svært tidlig. Kompressoren, som er drevet av veivakselen, leverer kraft enda tidligere. Dette er årsaken til at Works oppleves som uvanlig sterk allerede ved 1.000 o/min. Deretter går det bedre opp mot 3.000 o/min, der motoren virkelig våkner til liv. Herfra går det bare bedre og bedre helt opp til 7.000 o/min. Resultatet er et deilig og langvarig skyv i ryggen og en følelse som minner litt om det å fly. Gassresponsen er nærmest umiddelbar og Works piler avgårde bortover øde landeveier.

Spesielt lydbilde

Selv om motoren presses hardt, oppleves den hele tiden som kultivert og støysvak. Kraftkilden avgir en helt spesiell lyd, som er svært vanskelig å beskrive. Til slutt fant vi imidlertid ut at lydbildet mest av alt minner om lyden som produseres av en tung motorsykkel med stramt kjede som iakttas på lang avstand.

Bakre del av eksosanlegget er et annet enn det som befinner seg under lillebror Cooper S. Works-anlegget, som også munner ut i to sentralt plasserte enderør, produserer en fin og potent lyd.

Raskt varm

image: Motor og kjøreegenskaper


Det at motoren er så sterk i bunn, sørger ikke bare for en god følelse av kraftoverskudd. Det innebærer også at man ikke trenger å gire så ofte, noe som også er behagelig i byen og ved køkjøring. Rask oppnåelse av driftstemperatur bidrar også til å øke komfortgraden, ikke minst vinterstid.

Ikke presis nok

Works er basert på Cooper S, og vi finner derfor igjen den samme, manuelle sekstrinnskassen. Denne er sportslig i den forstand at spakvandringen er kort. Den er også relativt presis, men ikke så presis som vi forventer i denne prisklassen. Blir du for ivrig kan bomgiring fort bli resultatet.

Den runde girspakkulen har også forbedringspotensiale. Det innfelte metallet ser nok pent ut, men blir sannsynligvis forferdelig kaldt å holde i vinterstid.

Morsom å kjøre

Ved siden av den artige designen, er det de morsomme kjøreegenskapene som har gitt Mini så høy kredibilitet i bilentusiastmiljøer. Med ett hjul i hvert hjørne får bilen minimale overheng og en relativt lang akselsavstand, bilens beskjedne størrelse i betraktning. Dette, i kombinasjon med gode hjuloppheng, har resultert i at Mini har fått uvanlig fine - og morsomme - kjøreegenskaper.

Bilen er særdeles svingvillig, samtidig som den sitter svært godt på veien, i hvert fall når veien er tørr. På tørt føre kjenner man hvordan hekken "setter seg" på en måte som trekker tankene mot bakhjulsdrevne biler. Det som er like bemerkelsesverdig er hvor nøytralt bilen oppfører seg. Understyring er nesten ikke-eksisterende, noe som gjør det mulig å holde uvanlig høy hastighet gjennom sving.

Ikke altfor stiv

image: Motor og kjøreegenskaper


Også krenging og duving er nærmest for fremmedord å regne når man kjører Mini Cooper S Works. Bilen er stiv og sportslig og ligger svært stødig på veien. Det stive oppsettet går selvsagt til en viss grad på bekostning av komforten, men etter vårt syn parerer bilen de fleste ujevnheter godt nok til at den også kan kjøres av folk med ryggproblemer.

Morsom på grus

Selv om Works er svært kraftig motorisert, er det ingen tvil om at kjøreegenskapene lever opp til kraftkilden. Det skal svært mye til før bilen slipper, så mye at det faktisk er svært sjeldent at man vil oppleve dette hvis man holder seg noenlunde innenfor lovlige fartsgrenser.

Hvis man tar seg en tur på grusvei, derimot, og kobler ut det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), vil man oppdage at også Works har sine grenser. Hvis bilen presses tilstrekkelig hardt, kvitterer den nemlig med å vifte med hekken. Overstyring er imidlertid lett å oppheve via gasspådrag eller motstyring og gruskjøring med Works er derfor særdeles underholdende.

Understyrer i regnvær

image: Motor og kjøreegenskaper


På våt asfalt er ikke egenskapene like gode. Vårt eksemplar, som var satt opp med hjul i dimensjon 205/45-17, ble i hvert fall veldig understyrt når underlaget ble vått. Det er imidlertid mulig at våt-grepet ville vært bedre med mer beskjedne hjul.

Mer beskjedne hjul kunne kanskje også ha forhindret en særdeles irriterende egenskap - sporing. Vårt testeksemplar sporet ved akselerasjon, ved nedbremsing, ved hjulspor i asfalten - ja, den sporet i det hele tatt svært mye. Det å kontinuerlig måtte gjete en bil er slitsomt i lengden og vi hadde rett å slett ikke orket å eie en Mini Works med disse dekkene.

Dårlige bremser

Works har også en annen, og enda mer alvorlig svakhet - bremsene. Bremseredskapen er etter vårt syn rett og slett for dårlig dimensjonert for å takle en bil med 200 hester - og som tross alt veier 1.140 kilo. Vi opplevde at bremsene raskt mistet effekt og at vi måtte bruke stadig mer kraft for å oppnå full bremseeffekt. Etter hvert ble bremsene så svampete at vi ikke tok sjansen på annet enn å gi dem grundig kjøling.

Vingling

Ikke nok med det - bilen oppfører seg også ustabilt ved nødbremsing. Den elektroniske bremsekraftfordeleren (EBD) gjør sitt beste for å unngå det, men jobber for tregt. Resultatet er uvanlig mye vingling. Og nå snakker vi om jevn asfalt. Det kan derfor ikke skjules at vi er bekymret over denne bilens bremseegenskaper på vinterføre med ujevnt underlag og grep.

image: Motor og kjøreegenskaper


Når vi i tillegg opplevde at bilen har tendenser til å logre med halen ved hard innbremsing i sving, ble resultatet at vi mistet en god del av tilliten til bilen.

En fin og effektiv motor, flotte kjøreegenskaper på tørr asfalt og grus, men skuffende bremser. Kan Mini Cooper S Works anbefales? Les mer om konkurrentene her.

Er du interessert i mer informasjon om plass og komfort? Vi har testet både Mini One, Mini Cooper og Mini Cooper S tidligere. Testene finner du her.