Motor og kjøreegenskaper

400 hestekrefter sørger for at nye XJR blir en sprek bil. Avanserte fjærer og dempere holder følge med motorkreftene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


XJR er utstyrt med en V8-motor med 4,2 liters slagvolum. Den tvangsfores med en kompressor som gjør en god jobb. Jaguar har gjort en liten blunder når det gjelder motoren, og det er lydbildet. Vi hører litt for mye kompressorlyd og litt lite V8-lyd. Når man først er frelst av brummet fra en V8-motorer vil man gjerne ha mer av det.

Kompressoren gjør motoren sterk over hele registeret og sekstrinnskassen fra ZF fungerer veldig bra. Vi rotet litt rundt J-gaten en stund, men det er like greit å la girspaken stå i ro. På Jaguar har du ikke knapper eller spaker til å gire med på rattet, men sportsprogrammet gjør den litt mer turtallvillig. Det kan med fordel brukes på travle dager.

CATS

CATS (Computer Active Technolgy Suspension) er Jaguars aktive demping. Den fungerer nå sammen med luftfjæring og tilpasser seg kontinuerlig til de rådene forhold og kjørestil. Det smeller litt over små ujevnheter, og noe av skylden for det får 19-toms felgene med dekk i 40-profil. Komforten sitter i høysetet og selv med "sport" i understell, girkasse og seter, blir det mer komfort enn sport. Likevel leverer bilen mye kjøregelde for de som liker å stå på litt. På den forrige XJ-en vi kjørte for noen uker siden var deler av rattet i treverk. Det er det ikke på XJR. Treverk har ikke noe på et ratt å gjøre.

Sakkosekk

Bremsene stopper den relativt lette bilen effektivt. Samarbeidet med det elektroniske stabilitetssystemet er også av god klasse. Hos Jaguar heter det DSC (Dynamic Stability Control), og er av typen som lar seg skru av. En negativ side ved bremsene i XJ er at pedalen er veldig myk å trå på. Det er nesten som trå i en sakkosekk. Veldig myk ytterst og litt hardere innover. Det er Brembo-bremser på denne bilen og vi tror ikke Brembo vil at bremsene skal virke på denne måten. Vi skvatt litt ved et par anledninger over hvor langt in pedalen måtte trykkes for å gi god nok effekt.

Versting

Gassresponsen i bilen er rå. Kjempekreftene rykker bilen igang, og det er all mulig grunn til å beholde antispinnfunksjonen aktiv til enhver tid. De 25,5 centimeter brede bakdekkene sitter ikke så fryktelig godt. Det store panseret hever seg pent ved akselerasjon og flater ikke ut igjen før du slipper pedalen. Farten øker dramatisk fort og det er nesten komisk å registere hvor fort den er oppe i hundre. Speedometeret er gradert 30,60,90 oppover skalaen så det er tydelig at den er beregnet for land med litt rundere fartsbegrensninger enn Norge.

En sikkerhetsdetalj som vi fikk god sans var den automatiske avstandsholderen. Den gjør rett og slett at det ikke er mulig å kjøre på bilen foran. Det øker sikkerheten mye og betaler seg kanskje i lengden.

Mer om luksus og interiør finner du her