Motor og kjøreegenskaper

Basismotorene i Signum er vi ferdige med. Signum har bevist at den duger både med 1,8-liters bensinmotor og toliters dieselmotor. 3,2-literen har krefter i overflod, og gjør virkelig at bilen kommer til sin rett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Med 211 hestekrefter føler vi at Signum har fått så mye effekt som den egentlig fortjener. Selv med en vekt på over 1.600 kilo blir bilen kvikk i frasparket og 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,5 sekunder. Det oppleves ikke som uhyre raskt, men skaper en god følelse av å ha en del ekstra å rutte med.

Motoren passer godt

Signum er fast i fisken og er nesten sportslig i sin fremferd. V6'eren har både snert og fraspark og knurrer iltert allerede fra tomgang. Den trekker godt fra lave turtall, men kvikner til ytterligere når den får boltre seg fritt oppover. Motoren høres godt, men lyden er ikke ubehagelig.

Dreiemomentet på 300 newtonmeter slår ikke inn før på 4.000 omdreingner. Det er omtrent på det samme nivået som de andre bilene i klassen med samme type motor. De som liker at dreiemomentet skal komme tidligere må velge motor med turbo. Både diesel- og bensinmotorer med turbo oppnår gjerne maksimalt dreiemoment allerede fra godt under 2.000 omdreininger.

Girkasse

image: Motor og kjøreegenskaper


Testbilen var utstyrt med en femtrinns automatgirkasse med mulighet for "manuell" giring. Signum er ikke utstyrt med sjalteprogrammer som for eksempel sport og lignende, men har et vinterprogram. Vi lot stort sett spaken stå i normalposisjon og brukte kickdown-funksjonen med stor iver. Elektronisk stabilitetsprogram er standardutstyr på Signum, og det kan ikke deaktiveres.

På veien

Rundt på testturen fikk motoren prøvd seg på det meste, og den mangler ikke evner til verken forbikjøringer eller andre kraftprøver en krevende rundtur kan by på. Signum ligger godt på veien og er veldig fast i hjulopphenget. Vår bil var også utstyrt med 17-tommers felger og dekk i dimensjonen 215/50-17, og de må få litt av rosen for det gode veigrepet. I svingene går det greit helt til slippgrensen, og Signum er en bil som vil rundt svingen. Etter at bilen har begynt å slippe blir den urolig og må passes godt på. Rattet må holdes med fast grep og bilen krever i slike tilfeller oppmerksomhet utover det vanlige. Dekkene i dimensjonen 215/50-17 må ta litt av skylden og de forårsket også en del sporing.

Akselavstanden på Signum er hele 283 centimeter. Det er mye, spesielt med tanke på at Signum er snaue 464 centimeter lang. Til sammenligning har Ford Mondeo stasjonsvogn på 480 centimeter en akselavstand på 275 centimeter.

Forbruk

image: Motor og kjøreegenskaper


Kreftene kommer ikke av seg selv. Bensin må til for at motoren skal gidde å ta i. Opel oppgir selv et forbruk ved blandet kjøring på 1,07 liter per mil, og det er sjelden vårt eget forbruk ligger helt i nærheten av oppgitte tall. Men, med Signum var i opp i hele 1,41 liter per mil. Vi synes det er i meste laget.

Vi har kjørt Signum flere ganger før. Plass og komfort kan du lese om på denne lenken.

Vil du rett til konkurrentoversikt og konklusjon for V6-modellen finner du den på denne lenken.