Motor og kjøreegenskaper

Selvsikkert leverer V6-motoren effekt i de fleste turtallsområder, likevel øker gleden ved stigende turtall.

Motor og kjøreegenskaper


Sterk nok og kvikk nok, Lexus RX300 er en av de greieste SUVene i byen. Bortsett fra noe hemmet sikt skrått bakover er det morsomt og enkelt å kjøre RX300 i bytrafikk. Også på landeveien har bilen kjørekvaliteter utover det normale i klassen.

Sterkere

Det er ikke skjedd så mye med toppeffekten siden forgjengeren, den er økt med kun tre hestekrefter, men fleksibiliteten er blitt bedre. Selv ved lave turtall drar motoren godt i gang, og i løpet av andregir når du 100 km/t. Da skal det ha gått ni sekunder siden du sto helt stille. Toppfarten er oppgitt til 200 km/t.

204 hestekrefter dukker opp ved 5.600 o/min, og ved 4.500 o/min er motoren på dreiemomenttoppen med 283 Newtonmeter (Nm). RX300 er litt lettere enn konkurrentene, og får derfor de samme ytelsene med litt mer moderat motorisering.

Friske kjøreegenskaper

Selv med fart langt over det normale stikker RX300 fornøyd inn i svingene, det skal gå bra unna før tendenser til protester fra forhjulene gjør seg gjeldene. Dette er ikke fast takst i SUV-klassen, og det gjør RX300 morsommere å kjøre enn de fleste konkurrentene. På glattere underlag ga bilens motvilje mot forhjulskrens ved godt feste seg utslag i at RX300 ble til dels kraftig overstyrt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er på mange måter slik en ønsker at en sportslig bil skal oppføre seg, og når det kan legges til at bremsene fungerer godt og at styring er lett men presis, burde lykken være fullkommen. Det er ikke helt slik, og dessverre er det det elektroniske stabilitetsprogrammet som lager et lite skår i gleden. Systemet kobler inn ganske raskt, og motorkuttet er markert. I tillegg ligger bremsene på så lenge at det ødelegger for kjøringen.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Mange steder i verden er dette helt uproblematisk fordi festet stort sett alltid er godt nok, men i Norge med snø og is kan det gjøre at turen til hytta blir en ganske hakkete affære. Det er likevel ikke det største problemet ved at systemet ikke kan slåes av, det største problemet er at dette gir stabilitetssystem skeptikerne argumenter de ikke burde hatt. Selv om systemet har svakheter er det et pluss for bilen at det er på plass.

Ny girkasse

Sist vi testet RX300 var det en firetrinns automatgirkasse med rett sjaltegate som gjorde jobben. Den er nå erstattet av en femtrinnsvariant med litt mer krokete sjaltegate og med en manuell skiftefunksjon. Bortsett fra ved de aller ivrigste gasspådragene skiftet kassen klanderfritt, og det ekstra trinnet gjorde at det fantes krefter til rådighet nesten uansett hastighet.

Over 200 hestekrefter, nesten to tonn bil og automatgir er en sikker formel for høyt bensinforbruk. Vi målte 1,23 l/mil, fabrikken oppgir 1,22 l/ved blandet kjøring. Dette er faktisk blant de mer moderate forbrukstallene for biler av denne typen med liknende motorisering.

Rundt hjørnet

Aktive hovedlys kaller Lexus lyktene som svinger med rattet. Det er en regelendring for europeisk typegodkjenning som nå tillater bevegelige frontlys som er grunnen til at dette dukker opp på en del dyre biler i disse dager. Avhengig av fart dreier lysene inn i svingen, og systemet virket godt uten at det føltes som en lyssensasjon.

Det er situasjoner hvor for mye lys er negativt, i RX300 opplever vi at den sterkt skrånende frontruten får mye gjenskinn av et blankt dashbord.

Plastkvaliteten bringer oss over på plass og komfort som du kan lese mer om her.