Motor og kjøreegenskaper

Terrengbiler trenger dreiemoment, og dieselmotorer er flinkere til det enn bensinmotorer målt i slagvolum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


For Range Rover er at det kun er to motoralternativer, og bensinmotoren er overlegen både i dreiemoment og hestekrefter.

Seks på rad

TD6-motoren fordeler 2,9-liters slagvolum på seks sylindere plassert etter hverandre. Toppeffekten er 177 hestekrefter ved 4.000 o/min, og maksimalt dreiemoment på 390 Newtonmeter (Nm) dukker opp ved 2.000 o/min. På grunn av vekten blir forbruket også relativt høyt, fabrikken oppgir 1,1 l/mil ved blandet kjøring.

Girkassen som er satt til å samarbeide med motoren er en femtrinns automatgirkasse. Ved full gass skifter den når turtelleren viser 4.500 o/min, og utvekslingen sørger for at 100 km/t i timen dukker opp helt på slutten av tredjegir. Det tar 13,6 sekunder å komme opp i 100 km/t fra stillestående. Det er mulighet for manuell overstyring av girkassen, men ved for høyt turtall skifter den automatisk til tross for valget du har gjort.

For svak

For bykjøring, terrengkjøring og normal landeveiskjøreing er det greit med krefter, og under visse forutsetninger drar TD6-motoren godt i gang. Problemet er først og fremst akselerasjon i forbikjøringssituasjoner. Tyngde og luftmotstand gjør at bilen føles undermotorisert, og det kraftoverskuddet bilen signaliserer er rett og slett ikke tilstede.

Et annet problem er at det er mye motorlyd ved kaldstarter. Etter hvert som motoren blir varm går lyden mer over i godlynt brumming, men den er påfallende høy ved hard akselerasjon. Vei-, vind- og dekkstøy er nærmest fraværende i Range Rover, og nettopp derfor blir motorlyden påtrengende.

Det er verdt å legge merke til at kravene til motorer i denne prisklassen er høye, og hadde bil/motor konkurrert i nesten hvilken som helst annen klasse ville vi ikke vært så kritiske.

Familiearven

image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Det er gjort mye for at Range Rover ikke skal gjøre skam på familiearven når det gjelder terrengegenskaper. Selvfølgelig er det lavgirserie på plass, og alt som er å oppdrive av elektroniske hjelpemidler. Ned sleipe og bratte bakker kan du for eksempel få hjelp av Hill Descent Control (HDC). Det er et system der bremser og motorstyring hjelper deg ned bakken i krypefart med styringen i behold uten at du trenger å bruke bremsepedalen.

Et eksempel på hvor langt Land Rover har strukket seg er at luftfjæringen brukes til nærmest å simulere et tradisjonelt kjennetegn ved gode terrengbiler, nemlig stiv bakaksel. Stiv bakaksel hadde ikke vært forenelig med de kravene som var satt til komfort og kjøreegenskaper på vei, men ved å bruke luftfjæringen aktivt på enkelthjul vil bakkekontakten opprettholdes i vanskelig terreng. En detalj som ikke er så vanlig i disse dager er skikkelig viskerblad på frontlyktene, greit for norske forhold.

Skjebnefellesskap

Nye Range Rover ble utviklet mens BMW eide Land Rover. Derfor deler Range Rover mange komponenter med BMW X5. Vi skrev om X5 med tilsvarende dieselmotor som i Range Rover at den kveles av bilens vekt. Problemet for Range Rover er at den er over 400 kilo tyngre enn X5, og at X5 har en utgave av samme motor med litt bedre ytelser. Blant annet er dreiemomentet 20 Nm høyere, men ved et høyere turtall.

Verken X5 eller Range Rover får nyte godt av BMWs siste dieselteknologi, i 530d og 730d sitter en treliters variant som leverer 500 Nm og 218 hestekrefter. Det hadde gjort stor forskjell, spesielt for den tunge Range Roveren. Og hvis 4-liters dieselen som sitter i 740d hadde vært tilgjengelig for Range Rover/X5 ville diesellykken vært fullkommen, selv om det er treliteren som er det mest moderne og fristende alternativet.

Oppdatering/rettelse: BMW X5 dukker nå opp med den nyeste 3-liter dieselversjonen, og prisen går opp fra 772.000 kroner til 833.000 kroner. Det blir spennende å se hvilken betydning dette får for Range Rover.

Sikker komfort

Luftfjæringen flater ut ujevnheter og sørger for svært god komfort. Spesielt er det imponerende hvordan hullete grusveier forseres uten rystelser. Fjæringen er også klart justert i komfortabel retning, og på svært svingete veier blir det mye krenging hvis bilen presses. Til tross for mye masse i bevegelse var det lett å finne en rytme som sørget for effektiv ferd til målet.

Elektronisk stabilitetssystem er et absolutt krav for biler med så høyt tyngdepunkt som SUVer har. Systemet i Range Rover er absolutt i den forstand at det ikke er noe tvil om når det slår inn. Den tunge bilen rettes raskt og kontant opp, og det er nok vekten som gjør det nødvendig å gå drastisk til verks. Systemet får god hjelp av kraftige bremser.

Neste avsnitt finner du her.

Plass og komfort finner du mer om i en tidligere test, den finner du her.