Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Carrera 4S er den minste motoren som finnes i 911, men bringer overhodet ikke skam over modellen. Den er eksplosiv, brutal og hissig nok til å gjøre 911 til en av de største kjøreopplevelsene som finnes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Motoren er en sjelden konstruksjon siden det ikke er mange som benytter seg av motorer i bokserkonfigurasjon. Porsche deler denne stempelføringen med Subaru og kjennetegnes ved at stemplene ligger vannrett og slår rett mot hverandre. 911 har seks sylindre og et totalt slagvolum på 3,6 liter. Maksimal effekt på 320 hestekrefter oppnås ved 6.800 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 370 newtonmeter kommer på 4.250 omdreininger. Den har også variable ventiltider og variabelt ventilløft. Testbilen hadde også firehjulsdrift, men den oppfører seg helt klart som en bakhjulsdrevet bil. Det er alltid minimum 60 prosent kraft på bakhjulene og kun 5 til 40 prosent av kraften finner veien fremover.

Pene tall

Tallene er imponerende, men skremmer ikke vettet av noen. Du får mer eller mindre vanlige familiebiler med like mye og mer hestekrefter, men dette er annerledes. Motoren oppfattes som råsterk og eksplosiv. Når du gir på brøler den av glede og skyter bilen fremover. Det virker som om motorens største glede er å forsøke å ødelegge dekk og bryte fartsgrenser. Det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å holde seg i skinnet og det er utrolig fristende å gi blaffen i alt og bare la det stå til.

Automatgir...

image: Motor og kjøreegenskaper


... er tydligvis noe som har kommet for å bli. De som har råd til å kjøpe bilen gidder ikke å gire selv og velger automat. Vi synes automatkassen fungerer veldig bra og passer bilen godt. Girkassen er femtrins og girer vanvittig fort. Ved kickdown girer den så langt ned som mulig, og vi savnet egentlig ikke kløtsjpedalen så veldig. Det er to spor i sjaltegaten hvor det ene er helautomat og det andre er et manuelt spor. Her kan du gire med knapper på rattet, men gidder du ikke å trykke på knappen når du nærmer deg masksimalt turtall girer bilen av seg selv uansett. Du kan også avbrytte det automatiske programmet ved å trykke på girknappene. Da skifter den over til automat igjen hvis du ikke girer selv. Automatkassen tenker også litt selv og merker hvis du kjører sportslig. Da venter den med gire opp til neste gir til den helt sikker på du vil det.

Trygg

image: Motor og kjøreegenskaper


Mer trygg en dette er det ikke mulig å gjøre en 911. Det elektroniske stabilitetsprogrammet (PSM) og firehjulsdrift gjør det omtrent komplett umulig å bomme på veien. Du blir frikjent for de fleste førerfeil og selv på sleipt underlag er bilen høyst brukervennlig. De gode kjøreegenskapene gjør også at dette er en bil som det skal være fult mulig og komme seg ut av kritiske situasjoner med.

Carrera 4S har også noen enormt kraftige bremser. Vi klarte ikke å finne noen svakheter med disse på landeveien, og etter den n'te bråstoppen sier kroppen i fra at jevn hastighet ville være å foretrekke for en stund.

Den beste styringen

Styringen er laget slik at den formidler alt det som foregår under hjulene og opp i rattet. Den er litt tung og veldig direkte. Styringen gjør 911'en svært dressert, og bilen lystrer den minste bevegelse på rattet. Bilen er lett foran og skifter retning ekstremt fort. Dette kombinert med et ualminnelig godt veigrep gjør at du bare har lyst til å svinge og svinge og svinge.

Et råskinn

Selv om dette er den minste motoren i 911 er den et råskinn. Den tømmer de to første girene svært fort, og det virker ikke som akselerasjonen vil avta med det første. Forbikjøringer går ektremt kjapt, og alt man har lært om plassbehov ved forbikjøringer ble plutselig mindre viktig. I motbakker og svinger går det like friskt unna. Seteryggen kjennes uansett og det gjelder å følge med når du kjører bensinpumpa på fullt. Du får god valuta for hver dråpe med 98 oktan du spanderer.

Fete dekk og fet lyd

image: Motor og kjøreegenskaper


Carrera 4S har den samme dekkdimensjonen som 911 Turbo. Det vil si 225/40-18 foran og 295/30-18 bak. Det sitter som klistret og det ser også veldig bra ut. Særlig bakdekkene ruver voldsomt under de brede skjermene. Dekene lager en del støy, men klarer ikke å overdøve den hemningsløst brølende motoren. Vi synes lyden er fantastisk, og den gjør tunnelkjøring med åpent soltak til en helt ny opplevelse. Hvis du har behov for et lavere lydnivå fra motoren finnes det en knapp for det i midtkonsollen. Trykk på den, og den skarpe og hissige lyden forsvinner.

Mer om plass og komfort finner du her.