Motor og kjøreegenskaper

Det er når luftmotstanden vanligvis gjør seg gjeldene at den sterke dieselmotoren oppleves som råest.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Suget og kraften som motoren gir ved akselerasjon uforstyrret av girskift er en helt spesiell opplevelse. Vekt og størrelse er som tryllet bort ved akselerasjon rett frem, i mindre grad når svingene kommer tett.

Nedgiring unødvendig

Kickdown eller manuelle nedgiringer er som oftest unødvendig i forkant av forbikjøringer, det er nesten slik at det forsinker operasjonen i og med at 560 Newtonmeter (Nm) hjelper til allerede fra 1.700 omdreininger.

Faktisk er somling ved girskift og nøling ved gasspådrag et kjennetegn ved siden av den råe kraften. Særlig på svingete vei med store hastighetsvariasjoner er kraften så uforutsigbar og girskiftene så langdryge at en del av kjøregleden blir borte.

En ting som overrasker positivt er det elektroniske stabilitetssystemets (ESP) evne til å henge med. Det er mye å holde rede på, fire potensielt spinnende hjul under påvirkning av en råsterk motor samt kreftene som genereres når 2,5 tonn blir slengt hit og dit. ESP-systemet takler dette godt, så godt at det ikke er et stort problem at det ikke kan kobles ut under vanlig kjøring. Sikkerhetsgevinsten er stor for en bil som G-klasse med sitt høye tyngdepunkt og høye vekt.

God dytt

For å kjøpe en G-klasse med 400 CDI-motor må du minst ha to spesielle interesser; terrengegenskaper og motorkraft. Har du bare en av interessene er det andre motoralternativer eller biler som dekker behovet bedre.

Terrengegenskapene blir ivaretatt med stive akslinger, lavgir og sperrer på alle differensialer. De tre sperrene styres ved hjelp av tre knapper øverst på dashbordet, og med alle sperrer på gnager bilen seg frem selv om kun ett hjul er i kontakt med noe som kan gi feste for fremdrift.

Motorkraften sørger en 4-liters V8 for, den leverer 259 hestekrefter ved 4.000 o/min. Det er effekt nok til at du når 100 km/t på 10,3 sekunder, og en toppfart på 182 km/t. Dreiemomentet på 560 Nm er tilgjengelig fra 1.700-2.600 o/min, og det er ikke noe påfallende reduksjon i fremdriften mellom slutten av dreiemomenttoppen og effekttoppen.

Solide saker

image: Motor og kjøreegenskaper


Bak rattet gir G-klasse et solid inntrykk. I første omgang blir en overrasket over hvor tung den er på rattet, og hvor mye kraft du må bruke på gass- og bremsepedalen. Etter litt tilvenning føles tyngden som helt riktig, på en måte formidler det godt hva slags redskap du er ute på veien med.

Store skivebremser og bremseassistent/bremsekraftfordeler sørger for at nedbremsninger er udramatiske. Bremsene inngir tillit, og kan bremse ned den tunge bilen gang på gang uten å gå lei. Vi har tidligere nevnt at automatgirkassen nøler litt ved girskift. Bortsett fra det skifter den femtrinns girkassen mykt og utvekslingen passer godt for norske forhold. Under akselerasjon når du 100 km/t midtveis i tredjegir, og turtallet ved nevnte hastighet i femtegir er litt over 2.000 o/min.

Stiv

G 400 CDI er bygget for å tåle mye last, nyttelasten er nærmere tonnet når bilen er registrert som lastebil. Resultatet er en stiv bil. En fordel i svinger, men komfortkostnaden er merkbar. Den stive fjæringen gjør at G-klasse krenger lite ved svingkjøring, og gir nesten en følelse av sportslige kjøreegenskaper på svingete vei.

Mer om plass og komfort finner du i vår test av G 270 CDI.

Les videre om konklusjon og konkurrenter her.