Motor og kjøreegenskaper

Du skal over på ganske store bensinmotorer for å kunne kjøre forbi i femte gir. I X-type Diesel er det uproblematisk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Kreftene er tilgjengelig fra svært lave turtall, og holder seg godt over et relativt bredt område. Det har mye å si for kjørekomforten, ingen febrilsk leting etter riktig gir er nødvendig når muligheten for å passere traileren foran byr seg.

Gode kjøreegenskaper

Jobben Jaguar har gjennomført for å fjerne ulempene ved forhjulsdrift har imponert oss tidligere, også i dieselutgaven fungerer forhjuldrift godt. Det er lite konflikter i forbindelse med at styring og fremdrift besørges av samme hjulpar, spesielt har styringen beholdt et høyt presisjonsnivå.

Det eneste som holder igjen litt på lysten å stupe inn i hver en sving er en litt myk fjæring. Det er mulig å få X-type med litt stivere fjæring for de som ønsker det, det er nemlig nok veigrep og balanse å forsyne seg av.

Dreimomentsterk

330 Newtonmeter (Nm) fra 1.800 o/min er solid fra en 2-liters motor. Det er kun BMW 320d og naturlig nok Ford Mondeo TDCI som kan vise til tilsvarende. Det er ingen hemmelighet at X-type og Mondeo deler på litt av hvert. Toppeffekten er 130 hestekrefter ved 3.800 o/min, og 0-100 km/t går unna på strategiske 9,9 sekunder. Like strategisk er nok den oppgitte toppfarten på 201 km/t.

Dieselulempene i form av lydstøy og vibrasjoner er på et moderat nivå, særlig imponerer lydnivået fra motoren i marsjfart. Forbruksfordelen får du fullt ut, vi målte et gjennomsnittsforbruk på 0,68 l/mil.

Komfort i fokus

image: Motor og kjøreegenskaper


Fjæringen er innstilt på komfort, og det leverer den også. Bortsett fra de aller skarpeste ujevnhetene sørger X-type for at du blir minimalt plaget av ujevnhetene i veien. Også girskiftene er mer komfortable enn sportslige, og dessverre kan ikke komforten økes ved å gå over på automatgir. Det eneste girkassealternativet i X-type med dieselmotor er denne femtrinns manuelle.

Vi stusser litt over at importøren ikke har valgt å levere elektronisk stabilitetssystem som standard. Det koster 4.310 kroner ekstra. Ellers er antispinn standard, og den lar seg skru av ved hjelp av en knapp på midtkonsollen.

Klønete frontrute

Oppvarmet frontrute er standardutstyr, og til god hjelp i vårt klima. Problemet er at ruten splitter lyset på bilene du møter slik at hvert lyspunkt blir til en firearmet stjerne. Resultatet er unødvendig mye lys, det virker som om alle bilene du møter kjører med fjernlys. Det er nok mørke i Norge til at dette er et stort problem.

Les om konklusjon og konkurrenter her.

Plass og komfort har vi skrevet om i testen av Jaguar X-Type 2.0 V6.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!