Motor og kjøreegenskaper

Motoren gjør en god jobb og klarer å hente ut det som er av potensial i bilen. Giringen krever tilvenning, men når du har lært deg kassen kan du kjøre effektivt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Vi valgte den sprekeste utgaven av C2. Det er fordi dette ikke blir det helt store fornuftskjøpet uansett. Hvordan du enn snur og vender på det, vil nok denne bilen veldig ofte ende opp som en lekebil for de som ikke har de helt store utfordringene med tanke på plassforhold og praktiske løsninger.

Villig

Motoren er en 1,6-liter med 110 hestekrefter som passer bilen greit. Maksimal effekt får du ved 5.750 omdreininger, og 147 newtonmeter har den ved 4.000 omdreininger. Det er med andre ord en motor som har mest å rutte med på høyt turtall. Den har også 16-ventilers topp med to overliggende kamaksler. Dette gjør at det blir futt over akselerasjonen, og du har krefter nok til trygge forbikjøringer. Motoren krever turtall for å yte sitt beste, men med denne girkassen er jo giring bare positivt.

GTI-bil

Knøttebiler med spreke motorer er spennende biler som kan gi mye glede for pengene. C2 1.6 er sportslig og ligger godt på veien. Det virker som den liker G-krefter og styringen fungerer godt. Du kjenner godt hvor slippgrensen er, og det er ikke vanskelig å bruke alle ressursene i bilen. Fordelen med 110 hester kontra for eksempel 200, er at du ikke ligger i grenseland mot astronomiske bøter selv om du gir på litt. I byen er den lett på rattet, og motstanden i rattet øker etter hvert som farten øker. Dette gjør den stabil i høy hastighet, og det trenger den. Dette er tross alt en bil som har en oppgitt toppfart på 195 kilometer timen.

Best i manuell

Citroen C2 med Sensodrive er kun utstyrt med to pedaler. Giringen foregår enten automatisk eller ved at du girer selv med spaker bak rattet. Venstrefoten er helt fritatt for arbeid.

Manuell funksjon betjenes med nedgiring på venstre side av rattet og oppgiring på høyre. Spakene er lange og du rekker dem med fingertuppene uten å skifte grep på rattet når du svinger. Hvis du vil gire med girspaken er det også mulig. Selv med manuell funksjon innkoblet girer den selv helt ned til førstegir når farten minsker, men den girer aldri opp på høyt turtall, selv ikke når turtelleren står og banker på rødmerkingen. Under kjøring er det lurt å slippe opp gasspedalen ved girskift. Da sjalter den mykt og ganske raskt. Du kan også holde gassen i bunn under giring, men da fjerner bilen selv effekt og det butter ganske mye.

Når du girer ned ved nedbremsing, eller for å skifte gir før en forbikjøring, gir bilen litt mellomgass. Da ruser motoren litt, og det høres ganske frekt ut og er kanskje litt nyttig.

Vimsete automat

image: Motor og kjøreegenskaper


I automatisk stilling analyserer girkassen hele tiden blant annet kjørestil og veiunderlag. Det fungerer greit i by og på trange plasser hvor farten ikke er så høy. På landeveien hadde den en tendens til å være både lettlurt og tullete. Ved hard gassing brukte girkassen for lang tid på gire til neste gir. Selv om vi slapp opp gasspedalen hang den for lenge på høyt turtall. Det motsatte skjedde på høyt gir. Gasset vi på tok det for lang tid før den giret ned. Veldig ofte avbrøt vi hele automatikken og giret selv. Det var en stor befrielse.

Ved små gassbevegelser, for eksempel ved lukeparkering, er det litt vanskelig å kjøre nøyaktig. Du har ingen kontroll over kløtsjen, og noen ganger tar den tak og andre ganger slipper den opp for mye.

Nødblink til besvær

image: Motor og kjøreegenskaper


Som i mange andre Citroën- og Peugeot-modeller, er det slik at nødblinken blir aktivisert når du bremser hardt. Det er lurt og gjør at andre trafikkanter rundt deg blir observante på at her skjer det noe unormalt. Altså en god tanke. Problemet med denne bilen er at den inspirer til å bli utnyttet, og det var ikke få ganger vi kom gjennom svinger med nødblinken aktivert med det resultat at vi forvirret møtende trafikkanter. Den slutter nemlig ikke å blinke med en gang du slipper bremsen, den holder det gående noe sekunder etterpå. Derfor rekker den akkurat å blinke gjennom en sving. Vi kom også inn mot veikryss hvor vi da på grunn av denne funksjonen stod i noen sekunder og blinket i begge retninger. Vi innbiller oss at dette ikke blir det største problemet i daglig bruk, men det er mulig at den kunne vært litt strengere med å aktivere nødblink.

Det er rampekjøring som er gøy med en slik bil, men den har også fire seter og et noenlunde fleksibelt bagasjerom.

Les mer om det på denne lenken.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!