Motor og kjøreegenskaper

V70R kan være den bilen du vil den skal være. Med tre forskjellig chassis-innstillinger er det ikke noe problem å finne et understell som passer akkurat til ditt dagshumør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Motoren er ny og baseres på 2,5-literen som sitter i XC90 der den yter 210 hestekrefter. Herfra var det bare å hente frem 90 hestekrefter til. Dette har Volvo klart blant annet ved hjelp av variable ventiltider, ny turbo av merket KKK, to ladeluftkjølere, nye stempler og forsterkede råder.

Noe å kjøre forbi med

Dropper du alle emblemer og R'er som er klistret opp både foran og bak på bilen sitter du med en av markedets mest anonyme racerbiler. Draget fra motoren er voldsomt og mye av skylden for det er et maksimalt dreiemoment som er tilgjenglig fra 1.950 til 5.250 omdreininger. Likevel er det fra 3.000 omdreininger at kreftene virkelig begynner å dukke opp. Fin motorlyd, turbohyl og et solid trykk i seteryggen gjør fartsfølelsen komplett, men skaper også rimelig fort et gufs nedover ryggraden når vi tenker på hvor fort førerkortet kan bli invadert av prikker. Her gjelder det å passe seg. Bilen utmerker seg på landeveien og selv om fartsopplevelsene her hjemme blir begrensede har den masse krefter til forbikjøringer. Det trenger ikke veldig stor plass for å runde bilen foran deg.

image: Motor og kjøreegenskaper


Firehjulsdriften fungerer ved hjelp av en Haldex-kobling. Bilen er i utgangspunktet forhjulstrukket, men bakhjulene kobler seg lynhurtig på ved slipp foran. På snøføre klarer du nesten ikke å registrere at bakhjulene ikke er med fra start. Hvis du vil legge ut bilen i sladd med bare gasspedalen er ikke det noe problem.

Komfort og racing

Understellet er noe av det mer geniale som finnes med tanke på at du kan få både skikkelig komfort og sportsbiloppførsel ved et par tastetrykk. Det er flere biler som har noe tilsvarende og dette er en god løsning. Porsche har også noe lignende på sin Cayenne.

Du kan styre chassiet med tre knapper over luftdysene i midtkonsollen som er merket med "comfort", "sport" og "advanced". I innstillingen "comfort" er bilen komfortabel og du merker at den svelger unna ujevnheter på en veldig god måte, selv om testbilen var utstyrt med 18-tommers felger og dekk i 40-profil. Det er denne innstillingen du bruker til daglig og til kjøring hvor det er andre med i bilen. I sportsinnstilling er bilen fortsatt komfortabel, men litt hardere i dempingen. Det er først når du velger inntillingen "advanced" at det blir skikkelig sportslig. Da er demperinnstillingen optimert for best mulig veigrep og det uten hensyn til hvordan det oppleves inne i bilen. Det humper og smeller, men du verden for noen sportslige kjøreegenskaper. Du ligger klistret til veien, men bilen følger alle høydeforskjeller i veibanen.

image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Det elektroniske stabiliseringsprogrammet kan deaktiveres i to trinn. Først forsvinner antispinnfunksjonen og du får en litt mer tollerant stabiliseringsfunksjon som tillater mer sladd. Hvis du trykker inn knappen fem ganger forsvinner alt unntatt funksjonen som fordeler krefter mellom hjulene. Da kan du sladde og spinne så mye du orker.

Uhumskheter

Det er noen ting som ikke er bra på denne bilen også. For det første blir det ingen fart hvis du ikke spanderer mye bensin. Store mengder 98 oktan er det som skaper moro, og ved litt uvøren kjøring må du tolerere over 1,5 liter på mila. Det andre er at svingradiusen er dårlig. På steder vi vanligvis svinger rundt må vi her gjennom en ryggeøvelse i tillegg. Til slutt opplevde vi flere episoder hvor den elektroniske stabilitetskontrollen rett og slett ikke "merket" at vi ble utsatt for både hjulspinn og sladd. Med litt gasspådrag og hjulspinn på alle hjul ble elektronikken rett og slett lurt til å tro at ikke noe unormalt var på ferde.

Mer om komfort og interiør i R-bilen finner du her.