Motor og kjøreegenskaper

Til tross for at den går på stylter er den god å kjøre. Firehjulsdriften fungerer bra selv om det er en annen type enn det som sitter i bilene med manuell girkasse.


På Subaru Forester, Impreza og Legacy med manuell girkasse fungerer firehjulsdriften via en åpen senterdifferensial. På Outback 2.5, som kun finnes med automatgir i Norge, fordeles drivkraften til bakhjulene via en flerplatekløtsj. Den fordeler kontinuerlig moment mellom forhjul og bakhjul etter vektfordelingen i bilen og hvor mye gass som brukes. Vi hadde gleden av Subaru-vær (snø i massevis) hele uken vi kjørte Outback, og fikk kjent mye på systemet. Du merker at det ikke er kontinuerlig drift på alle hjul, men det er en god løsning dette også. Det eneste negative er at det blir litt mindre forutsigbart ved sportslig kjøring enn det ville vært med åpen differensial.

Sportslig

Selv om Outback er heist opp med 5 centimeter i forhold til Legacy er dette også en sportslig bil. Den krenger lite og og den presise styringen gjør at du kan håndtere Outback greit, selv om du befinner deg lengre mot slippgrensen for dekkene enn det som er normalt i en familiebil. Du opplever svak understyring, men det er ikke noe problem det heller. Outback 2.5 er utstyrt med differensialbrems på bakakselen og etter litt om og men kommer baken til slutt her også. Tilbakemeldingene fra hjul og understell er også så gode at du hele tiden vet hva som foregår mellom dekk og vei.

Firetrinns kasse

Outback er ikke fantastisk rask og de 165 hestkreftene trengs. Den skal klare 0 til 100 på 10,9 sekunder og det er nok til det daglige. Girkassen har fire gir og vi fant ut ved en inkurie at den topper på hele 115 kilometer i andregiret. Dette har litt av skylden for at den er litt treg fra 0 til 100 også, men andregiret er glimrende til forbikjøringer siden motoren også trekker desidert best på høyt turtall.

I tillegg til normalt sjaltemønster har den også et sportsprogram som aktiveres ved å vippe spaken et hakk til venstre. Da girer den lettere ned og du kan strekke den høyere opp i turtall.

Viktige elementer som mulighet for manuelle girvalg er på plass, og kanskje aller viktigst – girkassen tukler ikke med bilens balanse ved å overstyre de valgene du gjør. Morsomt er også indiktatoren i instrumentpanelet som ved hjelp av to piler viser om turtallet tillater opp- eller nedgiring.

Ikke ESP

Elektronisk stabilitetssystem er ikke tilgjengelig for Outback med 2,5-liters motor. Det er synd, for med det på plass ville Outback vært helt en ideell for norske forhold. Vi mener stabilitetssystemer er en minstestandard i mellomklassen, og dette er faktisk vår alvorligste innvending mot Outback.

Mer om plass og komfort finner du her.