Motor og kjøreegenskaper

En av klassens mest kjørevennlige motorer, og kjøreegenskaper som gjør at du gleder deg til hver eneste sving – Peugeot 206 RC er en vellykket kombinsajon.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Vi må ta et forbehold, vi har kun kjørt på vinterføre. For noen biler er glatte vinterveier flatterende for hvordan kjøreegenskapene oppleves, men når bilene kommer på sommerføre er opplevelsen en annen. Oftest er det omvendt, og av og til dukker det opp biler som takler begge deler. Sportslige biler som 206 RC er ofte så godt balansert at de takler begge deler. Dekkvalg kan også være spesielt avgjørende vinterstid, på testbilen satte dekk med grovt og åpent mønster.

Håndterlig

Uten hjelp av turbo er det tatt ut 177 hestekrefter ved 7.000 o/min av den firesylindrede toliteren. Bortsett fra Toyota og Honda er det ingen andre som klarer å ta ut like mye effekt uten hjelp av turbo eller kompressor. I motsetning til Toyota og Honda leveres dreiemomentet svært jevnt fra lave turtall, og topper seg med 202 Newtonmeter (Nm) 4.750 o/min. Spesielt imponerende er det hvordan kreftene bygger seg jevnt opp gjennom turtallsskalaen, og det gjør bilen enkel å kjøre effektivt. For eksempel drar det godt av gårde i andregir fra 60 km/t og opp til 105 km/t. Førstegiret er også utholdende, på topp ved 7.000 o/min viser hastighetsmåleren rundt 65 km/t.

Fordelen med en motor som dette er at de fleste føler seg som kompetente sjåfører, og at fokus i større grad blir på bremsing og sporvalg enn på å klekke ut hvilket gir som vil passe for en effektiv utgang. Også i hverdagen er den fleksible motoren med på å øke trivselen.

Presist

På sporete vinterveier er 206 RC overraskende stabil. Styringen er presis, og selv under full akselerasjon beholdes følsomheten i styringen. Styringen er relativt tung på høyt turtall, noe som bare er med på å understreke det sportslige og direkte. En fordel for en forhjulstrekker er å ha bakhjul som evner å sørge for godt grep i svingene. Litt på samme måte som i Mini Cooper S får man en følelse av at bakhjulene aktivt hjelper til med å forsere krappe svinger, og at de i stor grad er med på å gi bilen morsomme kjøreegenskaper. 206 RC har samme bakaksel som 206 SW.

Også bremsene trives vi godt med, de gir inntrykk av effektivitet ved full brems samtidig som de er lettdoserte. Som nevnt er 206 RC svært letthåndterlig. Uavhengig om det er forhjulene eller bakhjulene som sliter med festet er det lett å rette opp. Det er igjen viktig å understreke at dette er snakk om vinterføre, med 205/40-17 på sommerføret kan nok grensene oppleves som betydelig smalere. Standardutstyret omfatter et elektronisk stabilitetssystem som fungerer godt. Det er mulig å skru av med en knapp på dashbordet.

Sport

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Alle endringer i forhold til en vanlig Peugeot 206 er utført for å øke veigrepet. Komforten lider, og kun tre dører gjør at det praktiske også lider. Til og med på vinterdekk på moderate 15-tommers felger er 206 RC svært stiv, og ikke en dump i asfalten passeres uten at du blir gjort oppmerksom på det. Setene er harde, og lyden vi opplever som vellyd fra eksos og motor vil nok mange beskrive som påtrengende.

Men det er nettopp det vi liker med 206 RC, den er en kompromissløs liten raserbil som ikke prøver å kombinere alt for mange funksjoner.

Les om konklusjon og konkurrenter her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer