Motor og kjøreegenskaper

Hadde den ikke hatt et D-CAT-merke på bakluken og en D-CAT-knapp i midtkonsollen, ville vi trodd vi kjørte rundt i en vanlig Avensis D4-D.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Avensis D-CAT er like sterk, like rask og like stillegående som den mer ordinære Avensis D4-D. I praksis er det kun tre negative elementer knyttet til D-CAT; krav til drivstoff med lavt svovelinnhold, et par prosent høyere drivstoff-forbruk (ifølge Toyota) og noen tusenlapper høyere innkjøpspris.

Det første punktet er ikke noe problem her i landet - norsk diesel har ifølge Toyota lavt nok svovelinnhold til at D-CAT-katalysatoren kan fungere perfekt. Og skal du på ferie til Øst-Europa er heller ikke dette noe problem. Da er det bare å trykke på D-CAT-knappen i midtkonsollen, og katalysatoren kompenserer for det økte svovelinnholdet i drivstoffet.

200 kroner i året

Hvis Toyota har rett i at drivstoff-forbruket kun øker med et par prosent, er heller ikke dette noe stort problem. En Avensis D4-D klarer seg med 0,58 liter drivstoff per mil, noe som betyr at Avensis D-CAT skal klare seg med drøye 0,59. Hvis du kjører 16.000 kilometer i året, vil det ekstra forbruket begrense seg til 18,5 liter i året, eller snaue 200 kroner.

6.000-7.000 kroner

REN 1: Etter ett minutt på 3.000 o/min er snøen like hvit.
REN 1: Etter ett minutt på 3.000 o/min er snøen like hvit. Vis mer


Det som imidlertid kan bli et problem for Avensis D-CAT, er den høyere innkjøpsprisen. Den norske Toyota-importøren har foreløpig ikke regnet ut nøyaktig hvor mye dyrere D-CAT vil bli, men regner med at den vil koste 6-7.000 kroner mer enn en ordinær D-4D.

Det er synd. Det er nemlig fortsatt slik at de færreste er villige til å betale særlig mye for å være miljøvennlige. Dermed tror vi nok at de fleste vil velge en ordinær D4-D fremfor en D-CAT.

0,002 gram

Men den som er villig til å betale litt for miljøet, kan skryte av å kjøre rundt i verdens mest miljøvennlige dieselbil. Avensis D-CAT slipper nemlig kun ut 0,002 gram partikler per kilometer og ligger dermed milevidt under EU4-kravet på 0,025 gram. Avensis D4-D slipper ut 0,022 gram partikler.

I tillegg kutter katalysatoren NOx-utslippet fra 0,21 gram per kilometer (D4-D) til 0,11 gram.

Hvit snø

Det er ikke bare på papiret at D-CAT-motoren er ren. Vi gjennomførte nemlig to "eksperimenter" på egen hånd. Først lot vi motoren gå på tomgang og holdt en hvit serviett foran eksosrøret i et drøyt minutt. Resultet: Servietten var like hvit. Deretter plasserte vi eksosrøret over kritthvit nysnø og kjørte motoren på 3.000 o/min i ett minutt. Resultat: Snøen var like hvit. Prøv det samme med en ordinær dieselmotor og du vil forstå hvor imponerende D-CAT-motoren er.

Som en vanlig D4-D

REN 2: Etter ett minutt foran eksosrøret er servietten like hvit.
REN 2: Etter ett minutt foran eksosrøret er servietten like hvit. Vis mer


Hvordan oppleves så motoren i praksis. Jo, akkurat som en ordinær D4-D-motor. Det betyr at den trekker godt fra lave turtall og at den leverer et brukbart skyv i området 1.800 til 4.000 omdreininger. Over 4.000 omdreininger har motoren lite å gi, og det er ingen vits i å dra motoren opp mot rødmerkingen ved 5.000 o/min. Selv om man hører at man har en dieselmotor foran torpedoveggen, er Toyota-dieselen relativt stillegående opp til 3.000 omdreininger. Over 3.000 omdreininger blir motoren relativt bråkete. I tillegg skapes en del vibrasjoner, noe som i sin tur skaper en del dissonans i kupeen. Ved landeveiskjøring er imidlertid ikke støy noe problem. I femtegir legger turtallet seg pent på 2.000 o/min i 100 kilometer i timen, noe som i praksis betyr fravær av motorstøy.

Dieselvarmer som standardutstyr

image: Motor og kjøreegenskaper


Sett fra norsk ståsted, er alle moderne dieselmotorer belemret med et stort problem - de bruker lang tid på å oppnå driftstemperatur. De moderne dieselmotorene arbeider nemlig så effektivt og ved så lav arbeidstemperatur at det produseres svært lite overskuddsvarme. Resultatet er blant annet at motorene bruker lang tid på å produsere nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen.

Dette problemet kan løses ved å montere en tilleggsvarmer, for eksempel en Webasto eller en Eberspächer, og det er nettopp dette Toyota har gjort. Eberspächer tilleggsvarmer er standardutstyr i både Avensis D4-D og Avensis D-CAT. Og dette er viktig ekstrautstyr. Det er nemlig langt fra alle dieselbiler som leveres med tilleggsvarmer, som ofte koster opp mot 20.000 kroner som ekstrautstyr.

Invertert klimaanlegg

image: Motor og kjøreegenskaper


Vårt testeksemplar hadde imidlertid tyske spesifikasjoner, og manglet dermed dieselvarmer. I stedet er de tyske utgavene utrustet med en spesiell løsning, kalt hot gas powerheater. Denne teknologien innebærer at klimaanlegget i en periode kjøres "baklengs" og dermed brukes til å produsere varme, på samme måte som en varmepumpe.

Dette fungerer godt, i den forstand at vi relativt raskt fikk varme i kupeen. Men det inverterte klimaanlegget hjelper ikke motoren, som brukte svært lang tid på å oppnå driftstemperatur. Det er derfor positivt at den norske Toyota-importøren har valgt å satse på en egen dieselvarmer i stedet.

Er Toyota Avensis D-CAT verdt å vente på. Les vår konklusjon her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!