Motor og kjøreegenskaper

BMW 6-serie er en spektakulær bil som ikke passer noe særlig bra her hjemme. Den passer verken til fartsgrensene, lastebilene som bruker omtrent to felt på bygdeveiene slik at deler av grøfta må brukes til forbikjøringer og ikke minst passer den ikke til været. Avgifter er det også rikelig med på 645Ci. Malplassert er en god beskrivelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Likevel er det lett å bli glad i 645. Den briljerer med kjøreegenskaper som vi sjelden opplever, og tilbyr en passelig blanding av komfort og sportslighet. Dette er en komfortabel turbil med et sportslig tilsnitt.

BMW står ved det gamle

Styreformann i BMW AG, Helmut Panke, har uttalt til Automtive News at BMW ikke vil produsere verken forhjulsdrift eller bensinmotorer med turbo, og at dette sammen med bra vektfordeling er nøkkelen til gode kjøreegenskaper. BMW vil heller konsentrere seg om avansert ventilstyring og vil i fremtiden komme med store motorer som tåler betydelig høyere turtall enn det som er tilgjengelig i dag.

Lett og rask

Ved hjelp av utstrakt bruk av aluminium har BMW snudd trenden med stadig tyngre biler. Testbilen veier kun 1.620 kilo og det er for eksempel snaue 200 kilo mindre enn en Mercedes CL500. Det merkes også på ytelsene. Fabrikken oppgir 0 til 100 kilometer på 5,8 sekunder med automatgir, og det er bare to tideler tregere enn med manuell girkasse. Fleksibiliteten er omtrent den samme som på 530d. Akselerasjonen fra 80 til 120 kilometer i timen er 5,4 og 6,7 sekunder i henholdsvis fjerde og femte gir i 530d. Med de samme betingelsene leverer 645Ci 5,1 og 6,7 sekunder til tross for at den har to sylindere mer, over 100 hestekrefter ekstra og 1,4 liter større slagvolum. 530d har derimot 50 avgiftsfire newtonmeter ekstra. Vi kjørte 645 med manuell girkasse i Spania i oktober i fjor og det er også en spennende kombinasjon, men vil nok ikke bli favoritten blant kundene.

Utenom det vanlige

645 demonstrerer kjøreegenskaper som få biler kan. Den har variabelt hastighetsavhengig styreutslag (Active Steering) som hjelper til å gjøre den retningsstabil på motorvei og ekstremt svingvillig på landeveien. I tillegg har den hydrauliske krengningstabilisatorer (Dynamic Drive) som gjør at svinger kan gjøres unna stort sett uten krenging. 645 har som resten av BMW-programmet tilnærmet 50:50 vektfordeling foran og bak. På veien merker du at bilen er nøytral med tendenser til overstyring, og under panseret ser du at BMW har jobbet med å få motoren bakover i motorrommet. Nesten hele motoren sitter bak forakselen.

Kjent motor

645 har i dag V8-eren som vi kjenner fra 745. Den har både variable ventiltider (Dobbel Vanos) og variabelt ventilløft (Valvetronic). Effekten er 333 hestekrefter og dreiemomentet er 450 newtonmeter. Den trekker svært godt over et meget bredt register, og gir seg ikke før den treffer turtallssperren på 6.500 omdreininger. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Automatgiret girer mykt og pent og ikke minst raskt. Gir etter gir smetter på plass og du kan også gire selv hvis du tror du klarer det bedre enn bilen. Dessverre er det litt trist å holde fartsgrensene med en så sprek og komfortabel bil. Det trenger du hjelp til, og der kommer en genial fartsholder til sin rett. Når du aktiverer den spretter det opp en ekstra viser bak speedometernåla. Den kan du styre med en trykksensitiv hendel bak rattet. Da kan du med enkle trykk heve og senke farten med intervaller på en eller ti kilometer i timen.

Når du skal parkerere får du hjelp av et parkeringssystem som viser et radarbilde i skjermen i midtkonsollen. Her ser du til en hver tid hva som er rundt deg, og vi tok sjansen på å parkere 645 uten å vri på hodet. Det gikk fint.

Mer om komfort og lukusutstyr finner du på denne lenken.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!