Motor og kjøreegenskaper

Renaults 1,6-liter gjør en god jobb også i Megane stasjonsvogn. Men girkassen kunne med fordel vært byttet ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


"1,6 16V" lyser det i krom fra bilens dørlister. Vi synes det er litt merkelig at Renault velger å gjøre et nummer ut av at deres 1,6-liter er utrustet med 16 ventiler. Svært få regner i dag fireventil-teknologi som spesielt revolusjonerende.

16 ventiler eller ikke, det er ingen tvil om at Renault, i likhet med stadig flere motorprodusenter, har klart å lage en frisk og turtallsvillig 1,6-liter. Motoren trekker fint allerede fra 1.500 o/min og helt opp til turtallssperren ved 6.500 o/min. Samtidig er motoren relativt stillegående på lave turtall, noe som kombinert med god støyisolering gir et ganske stille førermiljø.

Slarkete girkasse

Girkassen, derimot, er burde vært byttet ut. Kassen oppleves som slarkete og upresis og spaken beveger seg når man går av og på gasspedalen. Kløtsjpedalen imponerer heller ikke. Også denne gangen falt pedalgummien av, akkurat som den gjorde de to gangene vi testet Megane kombi.

image: Motor og kjøreegenskaper


Vi ergret oss også over at fotbrønnen er relativt trang, noe som blir spesielt irriterende og på grensen til trafikkfarlig med store vinterstøvler på bena. Vi valgte til slutt å kjøre storparten av vår test i sokkelesten. Det kan også nevnes at gasspedalen er særdeles ømfintlig og at det skal lite til før turtellernålen spretter til værs.

3.000 o/min i 100

Første- og andregiret er relativt høyt drevet - Megane Sport Tourer 1.6 klarer 50 i første- og 95 km/t i andregir. Dessverre er ikke femtegiret like høyt drevet, noe som resulterer i at turtellernålen blir liggende helt oppe på 3.000 o/min i 100 kilometer i timen. Selv om motoren er relativt stillegående, hadde et lavere turtall vært å foretrekke ved motorveikjøring.

Ikke like sportslig

image: Motor og kjøreegenskaper


Stasjonsvognen oppleves ikke som like kvikk og lettmanøvrert som den 29 centimeter kortere kombi-versjonen. Men bilen er relativt trygg og forutsigbar. Sport Tourer er i utgangspunktet understyrt, men på glatt vinterføre er det fullt mulig å provosere frem hekken uten å kjøre altfor hardt. Ved bakhjulsskrens vil du oppleve at det er relativt smertefritt å hente bilen inn igjen ved motstyring og at nervøse tendenser er fraværende.

Megane Sport Tourer lider imidlertid under et par svakheter som trekker helhetsinntrykket ned. Vårt testeksemplar ville til venstre ved høye hastigheter, noe som medførte at vi aldri kunne slippe rattet. Vi opplevde i tillegg at bilen trakk mot venstre ved harde innbremsinger.

Les mer om plass og komfort her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!