Motor og kjøreegenskaper

Sikker, lettkjørt og inspirerende - det er lett å finne frem godordene etter en testrunde i nye Golf.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Spesielt for nye Golf er at den har fått et lite løft på alle områder, istedenfor en revolusjon på enkeltområder. Det kan virke litt kjedelig, men det er helt klart med på å gi en helstøpt opplevelse av bilen.

1,9 TDI

Det at Golf leveres med dieselalternativer på 1,9 og 2,0 liter kan synes litt rart. Vårt tips er at 1,9-literen er på vei ut, og skal erstattes av en nyere motor med tilsvarende ytelser og lavere slagvolum. Til tross for dette er 1,9-literen interessant fordi den koster mindre enn 2-literen, en prisforskjell vi skal komme tilbake til mot slutten av denne testen.

Det er lett å venne seg til, og å trives med, de kreftene 1,9-literen leverer. Ved 1.900 o/min er det fullt trøkk med 250 Newtonmeter. Dette gjør motoren komfortabel og kjørbar både på landevei og i byen. Toppeffekten på 105 hestekrefter serveres ved 4.000 o/min. Litt uvant i forhold til andre biler vi har kjørt med 100 hestekrefters versjonen av denne motoren er at kreftene har et kort opphold på vei opp i turtall. Omtrent midtveis mellom dreiemomenttopp og effekttopp mister motoren litt av det karakteristiske dieseldraget. Og ved litt over 4.000 o/min er det bråslutt på krefter.

Støy

Til tross for en godt isolert kupe slipper det inn for mye dieselstøy. Det stemmer dårlig overens med resten av bilen at motorlyden er så påtrengende. Samme Golfen med bensinmotor er en mer behagelig affære med hensyn til lyd, og det virker som det er et eller annet i lydbildet fra 1,9-literen som ikke lar seg isolere bort.

En fordel med 1,9-literen er lavt forbruk, temmelig nøyaktig en halv liter per mil ved blandet kjøring er bra. Og vi opplever at det skal mye til for at denne motoren blir særlig mer tørst enn oppgitt forbruk. I Comfortline-versjonen er konstantfartholder standardutstyr, og det passer ekstra godt sammen med den sterke dieselmotoren. Det er ikke noe problem å benytte seg av den i femtegir og norske motorveihastigheter.

Presis

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Presise kjøreegenskaper kjennetegner den nye Golfen. Selv om styringen er laget lett for bykjøring, har den tyngde og presisjon når bilen presses på svingete veier. Det er også rimelig greit å finne ut av hva som skjer med forhjulene gjennom tilbakemeldingene fra rattet. Også bremsefølelsen er godt avveid mellom komfort og følelse.

Testbilen var utstyrt med ESP. Vi fant systemet så godt avstemt i forhold til bilens kapasitet at det ikke var nødvendig å skru det av ved aktiv kjøring. Også ved hard akselerasjon på glatt underlag der hjulspinn er uunngåelig, er elektronikken så finjustert og myk at antispinnfunksjonen ikke virket hemmende, snarere tvert imot.

Fem, kunne vært seks

1,9 TDI med 105 hestekrefter er utstyrt med en femtrinns manuell girkasse. Den fungerer greit, er lettbrukt, og det er kun ved svært aktiv kjøring at vi savner en sekstrinns girkasse. På motorveien i 100 km/t med femtegiret på plass tusler motoren rundt med litt over 2.000 o/min. Det er behagelig for lydnivået, og du har krefter i bakhånd uten å måtte gire ned.

Les om konklusjon og konkurrenter her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer