Motor og kjøreegenskaper

Denne bilklassen er stor og konkurransen hard. I fjor var totalmarkedet for disse bilene rundt 8.000 biler, nesten 10 prosent av totalmarkedet, og Outlander solgte alene i 845 eksemplarer.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Klassen er i vekst og det kommer til stadighet nye modeller. Flere produsenter er også inne i andre generasjon. Det gjelder for eksempel Honda CR-V, Toyota RAV4 og Subaru Forester.

Stor motor

Motoren er på hele 2,4 liter og yter 160 hestekrefter og 216 newtonmeter. Dreiemomentet er på det høyeste på 4.000 omdreininger i minuttet. Vi opplever også at vi må litt opp i turtall for å finne krefter. Det er ikke ideelt for denne biltypen, men motoren fungerer bra i hele registeret. For maksimal utnyttelse lønner det seg derimot å gire litt før du kommer til rødmerkingen.

Automatkassen girer mykt og greit når den får bestemme selv. Den er også slik at den ikke girer til neste gir når du har valgt manuell giringsfunksjon. Denne bilen egner seg virkelig godt til litt heftig kjøring. På en annen side har den litt lange usportslige girutvekslinger og girkassen har bare fire gir.

4WD

Outlander trekker i utgangspunktet på alle fire hjul ved hjelp av en viskositetskobling. Forhjulene rekker knapt å bevege seg på glatt underlag før bakhjulene er der og hjelper til. Det er ganske uvanlig med permanent firehjulsdrift i denne klassen. En annen bil som har det ved hjelp av senterdifferensial er Subaru Forester.

Normalt vil vi trekke ned på at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) ikke er tilstede. Det er fristende å gjøre her også, men det er tøft å kjøre i fri dressur med Outlander. Er det glatt løses de fleste utfordringer med fremkommelighet med mere gass.

God på landeveien

Kjøreegenskapene på Outlander er gode. Den trygg og forutsigbar, og retningsstabiliteten er god på landeveien. Styringen er presis og den ligger godt på veien. Den har også gode tilbakmeldinger slik at du kjenner hva som foregår under hjulene. Det gjør kjøreturen på snø og is tryggest mulig. Outlander har heller ikke de typiske "terrengbil-egenskapene" som litt høye biler kan være belastet med.

Plass og komfort finner du mer om her.