Motor og kjøreegenskaper

En ting er sikkert - franskmenn har dreisen på dieselmotorer. Like sikkert er det at sportslighet må ha hatt en lav prioritet da Laguna II lå i støpeskjeen.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Sentral- og søreuropeere har alltid hatt sans for diesel, noe som blant annet har resultert i at de tre franske bilprodusentene har opparbeidet høy kompetanse på dieselmotorer. Så gode har franskmennene blitt, at giganten Ford har sett seg tjent med å samarbeide med PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) om utvikling av sine dieselmotorer.

Flott 1,9-liter

Laguna er tilgjengelig med to dieselalternativer, en 2,2-liter og en 1,9-liter, som begge bærer trebokstavforkortelsen cDi. Vårt testeksemplar var utrustet med 1,9-literen, som yter 120 hestekrefter og 270 Nm ved 2.000 o/min. Denne motoren er så god at vi ikke forstår vitsen med å investere i 2,2-literen. Laguna Sport Tourer 1.9 cDi gjør 0 til 100 på 10,9 sekunder og klarer seg ifølge Renault med 0,56 liter diesel per mil ved blandet kjøring.

Motoren er i tillegg relativt stillegående og svært få vibrasjoner finner veien ut av motorrommet. Varmeproduksjon er heller ikke noe problem. Ved hjelp av en tilleggsvarmer produseres så mye varme at motoren oppnår driftstemperatur minst like raskt som en bensinmotor av tilsvarende størrelse.

Fint skyv

Motor og kjøreegenskaper


En av fordelene med de moderne dieselmotorene, er at kraften er på plass så tidlig. Renaults 1,9-liter er intet unntak. Motoren jobber nemlig uanstrengt allerede fra rundt 1.000 o/min. Trykker du gasspedalen i bunn vil du oppleve at motoren produserer et flott skyv allerede fra 1.500 o/min - et skyv som varer og rekker opp mot 3.000 o/min. De fleste dieselmotorer føles naturlig å gire i dette turtallsområdet, også denne. Men hvis du holder gassenpedalen nede, vil du oppleve at motoren produserer brukbar akselerasjon også videre oppover mot 4.500 o/min. Ved 4.600 o/min møter du turtallsperren, til tross for at rødmerkingen først er på plass fra 4.800 o/min.

Førstedivisjon

Det finnes flottere og mer turtallsvennlige motorer enn denne Renault-motoren. Fords 130-hesters 2,0 liter, som finnes i Mondeo og Jaguar X-type, er en av dem. Likevel er det ingen tvil om at Renaults 1,9-liter befinner seg i dieselmotorenes førstedivisjon, til tross for at den kun er utrustet med to ventiler per sylinder. For kombinasjonen av kraft, turtallsvillighet og støysvakhet sørger for at denne kraftkilden blir et hyggelig bekjentskap. Raske og effektive forbikjøringer er ikke noe problem med denne motoren ombord og en relativt kvikk gassrespons sørger for at potensiell fartsøkning alltid er like om hjørnet, nærmest uansett hvilket gir du måtte befinne deg i.

6-trinns girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Og apropos gir; Laguna Sport Tourer 1.9 dCi faktisk er utrustet med en 6-trinns girkasse. Denne betjenes via en kort og behagelig girspak og glir ganske lett i trinn, selv om vi nok kunne ønsket oss enda mindre motstand ved girskifte.

Hvis du drar motoren helt ut, hvil du oppdage at oppnår 45 km/t i 1. og 80 km/t i 2. gir, noe som er relativt normalt. Sjettegiret derimot, har en svært høy utveksling, noe som resulterer i at turtelleren legger seg helt nede på 1.700 o/min i 100 kilometer i timen. Dette er ekstremt lavt og betyr at motoren knapt er hørbar i motorveihastighet.

Vi nevner også at Lagunas fører-fotbrønn er stor og romslig, i motsetning til den trange brønnen vi fant i lillebror Megane for noen uker siden.

Komfort, ikke sport

Til tross for valget av navnet Sport Tourer, er det åpenbart at det var komfort som lå på toppen av prioriteringslisten da Renault startet utviklingen av andre generasjon Laguna stasjonsvogn. Det er selvsagt ikke noe galt i å satse på komfort, problemet er at for høy fokusering på komfort lett kan gå på bekostning av sportslighet. Og nettopp det har skjedd her - Laguna har blitt en av de minst sportslige stasjonsvognene i mellomklassen. Blant annet er oppsettet svært mykt, noe som resulterer i langt mer duving og krenging enn det som er vanlig i denne klassen. I tillegg er styringen dvask og upresis og kontakten med forhjulene dermed dårlig.

Kommer med hekken

Motor og kjøreegenskaper


Vi opplevde også at bilen fikk problemer ved provokasjoner. Blant annet har bakvognen store problemer med å henge med i svingene ved provoserende svingkombinasjoner. For eksempel skal man være forsiktig når man opphever bakhjulsskrens ved motstyring, fordi man da risikerer at bilen går inn i en ganske ekkel kontraskrens. Laguna oppleves dermed som mindre trygg enn de fleste av sine konkurrenter. Laguna hadde hatt svært godt av et elektronisk stabilitetsprogram (ESP), noe som dessverre mangler i utstyrsnivå Authentique og Expression.

Kombien mer sportslig

Da vi i mai 2001 testet kombi-versjonen av Laguna, kunne vår tester fortelle om en sportslig bil med gode svingegenskaper. Hvorfor oppleves stasjonsvognen som det motsatte? En av forklaringene kan ligge i dekk-utrustningen. Stasjonsvognen vi kjørte denne gangen, var utrustet med Michelin Maxi Ice vinterdekk. Disse er langt mykere enn sommerdekkene som satt på kombi-utgaven. I tillegg er stasjonsvognen (469,5 cm) nesten 12 centimeter lengre enn kombien (457,6 cm). Den økte lengden er i sin helhet plassert bak bakakselen, noe som altså gir stasjonsvognen et betraktlig lengre overheng. Det faktum at stasjonsvognen ble testet med stålfelger, i motsetning til kombien, som ble levert med aluminiumsfelger, kan også ha hatt betydning for de ulike opplevelsene.

Komfortabel

Noen sportslig bil er Laguna stasjonsvogn altså ikke. Til gjengjeld er bilen komfortabel. Det myke hjulopphenget svelger de fleste små ujevnheter på en tilfredsstillende måte, mens telehiv og andre store ujevnheter resulterer i myke duvebevegelser. Treffer du på dumper som blir for skarpe for hjulopphenget, gjør sofa-aktige forseter en god jobb i å bremse skadevirkningen fra slagene som oppstår.

I tillegg er kupeen godt isolert mot støy fra dekk og motor. Vindstøy blir merkbar når man nærmer seg 100 kilometer i timen, men ved lavere hastigheter er vindstøy nærmest fraværende.

Gode bremser

Motor og kjøreegenskaper


Bremseredskapen er det heller ikke noe å si på. De fire skivebremsene opererer så nært låsing at røyken står på tørr asfalt. Bremsekraft-fordeleren (EBD) funger svært godt og bilen opptrer stabilt ved nødbremsing, også ved ujevn traksjon. Vi fikk blant annet muligheten til å gjennomføre nødbremsing med det ene hjulparet på is og det andre på tørr asfalt. Selv om vi riktignok måtte hjelpe til litt med rattet, sørget bremseredskapen for at bilen opptrådte overraskende retningsstabilt.

Er Laguna Sport Tourer et godt kjøp? Les vår konklusjon her.

Som nevnt har vi tidligere testet både kombi- og stasjonsvogns-utgavene av Laguna. I disse testene vil du minner mer om interiør, instrumenter og plass, samt om Renaults spesielle nøkkelkort.

TEST: Renault Laguna kombi 1.8.
TEST: Renault Laguna stasjonsvogn 3.0 V6.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer