Motor og kjøreegenskaper

Nye Opel Astra kan skilte med flotte kjøreegenskaper og et bredt motor- og girkasseutvalg.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


I første omgang introduseres fire bensinmotorer og to dieselmotorer. Bensinmotorene har slagvolum på 1,4, 1,6, 1,8 og 2,0 liter og yter henholdsvis 90, 105, 125 og 170 hestekrefter. De to dieselmotorene har begge 1,7 liter slagvolum og produserer henholdsvis 80 og 100 hester. Senere kommer også en ny 150-hesters dieselmotor og en 200-hesters turbomotor.

1,6-liter holder

Bestselgeren vil sannsynligvis bli 1,6-literen. Denne er etter vårt syn sprek nok til at Astra aldri oppleves som undermotorisert. Vi fikk ikke prøvd de to 1,7-liters dieselmotorene denne gangen, men har erfaring fra disse i Meriva, der 100-hesteren åpenbart er å foretrekke.

Det vi derimot fikk prøvd, var den kraftige 150-hesters dieselmotoren. Med denne kraftkilden under panseret blir Astra den reneste sportsbilen. Etter vårt syn er denne motoren vel så spennende som den turbomatede 170-hesteren.

Gir kjøreglede

Vi har allerede fortalt at Astra har flotte kjøreegenskaper. Bilen oppleves som svingvillig, samtidig som den er godt balansert og stabil. Styringen er presis, fjæringen fast og Astra leverer masse kjøreglede, også med 1,6-liters motor. Vi må imidlertid ta et lite forbehold. Astra kan nemlig, som den første bilen i klassen, leveres med elektronisk styrte støtdempere, på Opel-språket kalt CDC (Continuos Damping Control). I tillegg kan Opel tilby IDS (Interactive Driving System). Med IDS aktivert får Astra et mer sportslig demperoppsett, samt kvikkere gassrespons og styring.

Må ta et lite forbehold

Motor og kjøreegenskaper


Bilene vi disponerte var utrustet med både CDC og IDS. Og selv om vi deaktiverte IDS, vil nok biler med ordinære støtdempere ikke ha like gode kjøreegenskaper som biler med CDC. Vi må derfor teste en mer ordinær bil på norsk jord før vi kan avgjøre hvor gode egenskaper Astra til syvende og sist har. At Astras kjøreegenskaper er blant klassens beste, er vi imidlertid ikke i tvil om.

Fire girkasser

Opel kan også tilby et bredt utvalg av girkasser. Foruten fem- og sekstrinns manuelle kasser, kan Astra også leveres med en femtrinns halvautomatisk girkasse, Easytronic, og en ordinær, firetrinns automatkasse. Sistnevnte leveres kun i kombinasjon med 1,8-liters bensinmotor, mens Easytronic-kassen er forbeholdt 1,6-literen.

Vi fikk anledning til å prøvekjøre den halvautomatiske girkassen, som ga et positivt inntrykk. Etter litt tilvenning girer kassen mykt og behagelig ved normalt gasspådrag - samtidig som den er rask nok til at den også duger til sportslig kjøring. Easytronic-kassen kan om ønskelig gires manuelt, enten ved å vippe spaken opp og ned eller ved hjelp av brytere på rattet.

Økonomisk girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Opel har også utstyrt girkassen med bakkestartassistanse, noe som innebærer at bremsene forblir innkoblet i inntil to sekunder etter at man slipper bremsepedalen. Dermed har man god tid til å flytte foten fra brems- til gasspedal og et av de største problemene ved de halvautomatiske girkassene er løst. Vi nevner også at Astra 1.6 Easytronic klarer seg med 0,65 liter bensin per mil ved blandet kjøring, 0,01 liter mindre enn med manuell girkasse.

Men hva koster nye Opel Astra? Og hvordan kommer den ut sammenlignet med konkurrentene? Les mer om Astra her.

Motorer vs. girkasser
 Manuell,
5 trinn
Manuell,
6 trinn
Easytronic,
5 trinn
Automat,
4 trinn
1.4 - 90 hkx   
     
1.6 - 105 hkx x 
     
1.8 - 125 hkx  x
     
2.0 - 170 hk x  
     
2.0 - 200 hk* x  
     
1.7 CDTi - 80 hkx   
     
1.7 CDTi - 100 hkx   
     
1.9 CDTi - 150 hk* x  
     
x vil si at kombinasjonen er tilgjengelig
* = kommer senere



Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer