Motor og kjøreegenskaper

Maksimal effekt ved 6.500 o/min og maksimalt dreiemoment ved 4.000 o/min høres kanskje ikke ut som en ideell samarbeidspartner for en automatgirkasse.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Men samarbeidet går overraskende bra. Selv om motoren jobber på litt høyere turtall enn vanlig, byr ikke det på problemer i form av økt støy eller forbruk. Og ved full gass eller hurtig kjøring i trange svinger mister du ikke mye av kvikkheten som er i en CR-V med manuell girkasse.

Det overrasker oss litt at kjøreopplevelsen med denne girkassen er så positiv, den mangler blant annet en effektiv måte å manuelt overstyre girvalgene på. Litt av forklaringen ligger nok i styringsprogrammet for girkassen. Den gir motorbrems når den skal og den girer raskt nok ned når du ønsker akselerasjon.

Innen rekkevidde

En annen litt rar detalj med girkassen er at du rekker overdrive-knappen uten å ta hendene bort fra rattet. På samme måte som parkeringsbremsen er girvelgeren flyttet opp på dashbordet. Har du ett standard kvart-over-ni-grep på rattet rekker du akkurat så vidt bort på girspaken uten å slippe taket. For de som liker å kjøre litt aktivt er dette en glimrende måte å sørge for fornuftig turtall inn og ut av svingene på en norsk landevei.

Savnet av et femtegir er heller ikke stort her i Norge, men en tur på utenlandske motorveier kan nok bli ganske slitsom. Førstegiret drar til 6.500 o/min og 60 km/t, andregiret holder det gående til rundt 110 km/t. Det er først fra rundt 5.000 o/min at CR-V føles sprek, og det er omtrent rundt 4.500 o/min som er utgangspunktet for 60 til 110 km/t i annet gir.

Jevnt stigende

Det er som sagt en tradisjonell Honda-motor som sitter i CR-V, og Honda trives med avanserte motorer uten turbo eller kompressor. God effekt oppnås blant annet gjennom avansert ventilstyring. Toliteren i CR-V yter 150 hestekrefter ved 6.500 o/min og dreiemomentet er på topp med 192 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min. Motoren oppleves som harmonisk i form av lav støy og jevn stigende tilgang på kraft og effekt.

Overgangen fra manuell girkasse til automat gir kun en liten økning i forbrukstallene, Honda oppgir at CR-V med automat skal klare seg rundt 0,93 l/mil ved blandet kjøring.

Forhjulstrekk

Motor og kjøreegenskaper


Ved kraftig akselerasjon oppviser CR-V alle trekk fra kraftig motoriserte forhjulstrekkere. Styringen blir vimsete, av og til lett og av og til tung, den kan finne på å spore voldsomt – rett og slett litt skuffende for en firhjulstrekker. Forklaringen ligger i Hondas valg av system for firehjulsdrift, der bakhjulene ikke melder seg på hvis det ikke er markert hastighetsforskjell mellom akslingene.

Systemet har sine fordeler i form av lavere forbruk og god svingradius, og fremkommeligheten er god nok for de fleste. Ved siden av å mangle elektronisk stabilitetssystem er svakhetene i denne løsningen vår største innvending mot CR-V.

Les om konklusjon og konkurrenter her.