Motor og kjøreegenskaper

Opel Vectra stasjonsvogn har fine kjøreegenskaper og er på ingen måte noen sinke. Motoren gjør en kjempejobb og det er gøy å frese rundt på landeveien.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


En slik motor kler en stor familiebil som Vectra har blitt. Full oppakning med feriebagasje er ikke noe problem med en V6 dieselmotor til dispsosisjon. Motoren har et slagvolum tre liter og effekten er 177 hestekrefter ved 4.000 omdreininger. Dreiemomentet er 370 newtonmeter ved 1.900 omdreininger. Dette koblet til en femtrinns automatkasse gjør at 100 kilometer i timen passeres på 9,5 sekunder og toppfarten blir 223 kilometer i timen. Dette er i og for seg greit, men det er fleksibiliteten i motoren som er fenomenal. Ligger du i 50 og skal opp til 100 tar ikke det veldig mange sekunder. Også i lyskryssracing er Vectra bra. Den er litt treg i startgropa, men henter seg inn med renter.

Vellykket

Dette er en pakke som fungerer bra i Vectra. Ofte kan vi være plaget av mye sporing under akselerasjon med så mye krefter på forhjulene, men det skjer ikke her. Her oppplever vi kun et berusende uttak av krefter. Girkassen er ikke av de som sjalter raskest og den har heller ikke sportsprogram, men den har en manuellfunksjon som fungerer bra. Den girer ikke av seg selv før du bestemmer det, ved enten å beordre "kickdown", eller gire med spaken. Testbilen er også utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram. Det kan ikke kobles vekk, men du vil nok ikke oppleve at du bli stående på isen ute drift på forhjulene. Den slipper opp gir deg litt krefter selv om det er svært glatt.

Høres ut som lastebil

Når du starter motoren romler det potent under panseret. En dieselmotor med høyt slagvolum har en tendens til å gi fra seg lastebillyd og det gjør denne også. På høyere turtall brøler den i takt med et stadig kraftigere turtallshyl.

Til tross for at dette er en stor motor motor med mye krefter ligger forbruket på et hyggelig nivå. Det er ikke vanskelig å ligge på et forbruk på 0,7 liter per mil på landeveiskjøring og 0,9 liter på bykjøring. Ved litt mer hektisk kjøring og mye bykjøring rundet vi literen, men synes faktisk ikke det er ille med tanke på hvor stor og sprek bilen er.

God på veien

Vectra ligger godt på veien og det er ikke mye å utsette på kjøreegenskapene. Styringen imponerer ved å være veldig presis og bilen er retningstabil på motorvei. Motoren har snert og det triller lett fremover. På svingete vei slynger du deg også greit fremover. Det som irriterer mest er de som har mindre motor og som ikke klarer å få opp farten like fort etter hver sving. Når svingene kommer tett girer du best selv i manuelt program. Vil du også ha lydopplevelsen er det bare å senke sidevinduet ned noen centimeter og du kan nyte motorbrøl og turbohyl om hverandre.

Plass og komfort har vi omtalt i test av Vectra 1.8. Det finner du her.

Her kommer du rett til konklusjon og konkurrenter.