Motor og kjøreegenskaper

Kompressorveien til dreiemoment og hestekrefter har noen fordeler fremfor turbometoden.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


For denne kompressormotoren er relativt sterk fra lave turtall samtidig som den leverer økt effekt hele veien opp til nesten 6.000 o/min. Dreiemomentet har en topp med 260 Nm fra 3.500 til 4.000 o/min. Et såpass stort dreiemoment i en anvendelig del av turtalsskalaen gjør at motoren alltid er beredt hvis den blir bedt om fartsøkning. Gassresponsen er ikke helt som på en V6-motor, men den er bedre enn på en del turbomotorer.

Litt dieselfølelse

Det store dreiemomentet gir litt dieselfølelse av det positive slaget. Utvekslingen i den manuelle sekstrinns girkassen er med på å understreke denne følelsen ved at andregiret går tomt allerede ved 80 km/t. I tredjegir snurrer motoren med 5.000 o/min ved 100 km/t. Dette betyr at girkassen kanskje er litt vel tett, selv for norske forhold, men det største problemet er at girkassen ikke er alt for glad i ivrige girskift.

Girkassen har blitt litt tettere siden sist, men den er fortsatt først og fremst komfortabel i bruk. Vi opplever den som komfortabel og distansert istedenfor nær og mekanisk elegant. Her er smaken delt – vi fortrekker den sistnevnte varianten. En ting til heller mot valg av automatgir i denne bilen, kraften i motoren og samarbeidet med girkassen gjør at det blir vanskelig å gjennomføre akselerasjon og nedgiringer uten at alle om bord merker det ganske godt. Det ville de ikke gjort med en god automatkasse om bord.

Et lite hyl

Som nevnt har kompressormotoren ressurser til parkere de fleste andre stasjonsvogner, og den virker sterkere og kjappere enn de oppgitte akselerasjonstidene og toppfarten tilsier. 0-100 km/t skal gå på 8,4 sekunder, toppfarten skal være 229 km/t. Det er kombinasjon av høyt dreiemoment og mye hestekrefter på topp som gir illusjonen av en bil som er sprekere enn de kalde fakta. Rundt 4.000 o/min slipper antydninger av et lite hyl fra kompressoren inn i kupeen, og ferden mot effekttoppen går enda litt ivrigere.

Vi trivdes med ressursene til bruk ved forbikjøringer og for å komme opp i fart, men på svingete veier skuffet bilen litt. Det virker som Mercedes-Benz ikke vil akseptere redusert komfort for å få kjøreegenskaper på svingete vei, og resultatet blir en spagatøvelse vår testbil ikke kommer særlig godt ut av. Selv med sportspakke og skodd med 245/40-17 bak og 225/45-17 foran blir ikke C 230T K+ en sportslig bil. Det er ingenting i veien med festet, problemet er at den komfortable fjæringen gjør at bilen hiver veldig på seg ved aktiv kjøring, særlig på dårlig underlag.

Selvsikker

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


De elektroniske stabilitetssystemene (ESP) er under stadig utvikling, og noen av de beste sitter i biler fra Mercedes-Benz. De er nesten skummelt forutsigbare, og det er lett å få uvanen å lene seg til ESP-systemet. Det kan få fatale følger. Systemet kan delevis deaktiveres, og også da viser C-klasse gode kjøreegenskaper. Med 192 hestekrefter til disposisjon kan også gasspedalen brukes aktivt til å balansere bilen, og bakhjulsdriftens mer underholdende og enkle kjørestil kan nytes.

Selv om kombinasjonsøvelsen sport og komfort ikke blir vunnet av C-klasse, har den mange kvaliteter som gjør det tøft for konkurrentene. Mercedes-Benz C 230T K+ og konkurrentene kan du lese mer om her.