Motor og kjøreegenskaper

Godt veigrep, fin vektbalanse og bakhjulsdrift betyr tilgjengelig kjøreglede for de aller fleste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Det er umiddelbart morsomt bak rattet i 1-serie. Den er tydelig i sine hensikter og rett frem i oppførselen. Med en så lettkjørt bil med sportslige egenskaper blir det fort fokus på motorkraft. 2-literdieselen i 1-serie yter 122 hestekrefter, syv mer enn den varianten som sitter i 3-serie.

Og selv om dreiemomentet er på 280 Nm ved 2.000 o/min er det fin oppførsel rundt effekttoppen (4.000 o/min) som imponerer. Det er ikke alt for ofte at dieselmotorer trives veldig godt i området der antall hestekrefter er på sitt høyeste, og som regel ender en med å gire tidlig for å unngå støy og vibrasjoner. I 1-serie ble girene dratt ut ett etter ett, og til og med ved motorveikjøring la vi merke til at vi ble liggende lenge i fjerde gir på mellom 2- og 3.000 o/min fordi det føltes riktig.

Fin sekstrinns

Den nye sekstrinns girkassen er lettsjaltet, og særlig første til tredje ligger tett. Etter en litt rar glippe i utveksling dukker fjerde til sjette opp som fine motorveigir. 100 km/t i sjette snurrer det med 1.600 o/min, og i fjerde er det snakk om 2.500 o/min. Samme hastighet i tredje gir er hele 3.700 o/min, og andregiret gir seg i 80 km/t med 4.600 km/t på turtelleren.

Ti blank fra stillestående til hundre og toppfart som så vidt bikker det dobbelte gjør 118d sprek nok for de aller fleste. Selvsagt er det akselerasjon i fart som den sterke motoren som bidrar mest til at bilen ikke oppleves å mangle krefter.

Gjennomført

118d oppleves som en gjennomført kjørebil. For langturkjørere er det gunstig at bilen oppfører seg som en større bil. Selv om fjæringen er fast sørger akselavstanden for at ujevnheter passeres komfortabelt, og med bind for øynene tror jeg de fleste hadde tippet de satt i en dyr mellomklassebil.

Kjøregleden ligger selvsagt mye i balanse og bakhjulsdrift, men også styring og bremser hjelper til. Styringen er direkte og presis, og gleden ved å stupe inn i svingene skal styringen ha mye av æren for.

Klassetoppen

image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Støyisolering og generell lydkomfort er i klassetoppen. Allikevel irriterer småting som vindsus i området rundt sidespeilene når farten er over 90 km/t og vibrasjoner som får innredningen til å skrangle under akselerasjon. Finish og utforming av interiøret er klart blant de bedre, og fortsatt satser BMW mye på at føreren skal finne seg godt til rette. Det er god plass også til lange personer, og innstillinger gjør det mulig å finne en nær perfekt kjørposisjon.

Det er ingen tvil om at 118d er en gjennomført debut i øvre del av kompaktklassen, og det er ikke alt for mange konkurrenter som befinner seg der. Les mer om konklusjon og konkurrenter.