Motor og kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene til 1-serien er de beste i kompaktklassen, også om vi sammenligner med nye A3 Sportback. Motoren er sterk nok, men gode kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse demper fartsfølelsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


I test av 120i har vi klaget litt over at effekten ikke her helt på høyde av hva vi hadde forventet. Skal du ha en skikkelig kvikk 1-serie er det fortsatt 120d som står som førstevalget. 116i er såpass mye rimligere enn en 120i at kravene til futt og fart ikke på langt nær er så høye denne gangen.

Passe motorisert

Motoren i 116i er faktisk en 1,6-liter. Modellbetgnelsene er riktig på 1-serie bortsett fra på 118i og 118d som begge har toliters motorer. 116i er utstyrt med variable ventiltider (Dobbel Vanos), og oppleves som fleksibel og turtallsvillig. Den begynner å trekke godt fra cirka 2.000 omdreininger og draget er jevnt og greit helt til turtallsperren som ikke slår inn før opp mot 6.500 omdreininger. Det verste med å kjøre på så høyt turtall er at ved 5.500 og oppover begynner støyen å gjøre seg gjeldende. Dreiemomentet på 150 newtonmeter inntreffer ved 4.300 omdreininger. Kurven er forholdsvis flat og ligger høyt helt fra 2.000 til 5.000 omdreininger.

Girkasse

Girkassen har fem gir, noe som er ok. Den er presis, men det er litt motstand i spaken og du må bruke litt krefter for å skifte gir. Du venner deg litt til dette etterhvert, men den kunne uansett vært lettere. I 100 kilometer i timen ligger turtelleren på 3.000 omdreininger og et sjette gir hadde vært kjempefint med tanke på langkjøring, men motoren er såpass rolig i denne farten at det er til å leve med. Til forbikjøringer kan tredjegiret anbefales. Da har du bra med krefter til å få det gjort litt effektivt. Også i lave hastigheter er bilen god. 1-serien er lett å parkere, lettkjørt i byen og kløtsjen tar tak på en slik måte at du aldri kveler motoren.

Suveren på veien

image: Motor og kjøreegenskaper


Også i 1-serien har BMW tilkjempet seg en vektfordeling som ligger tett opp mot 50:50. Dette har de klart ved å skyve motoren langt bak i motorrommet og flyttet batteriet til bagasjerommet. Når alt dette toppes med en direkte og fin styring får man en underholdende bil som er en nytelse til tross for at effekten er ordinær. Den er utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram og holder seg pent i sporet hvis du ikke rører deaktiviseringsknappen. Med hele elektronikken koblet ut oppfører den seg litt understyrt, men svært mye med nøytral enn klassenormalen. Den sitter godt i svingene og når det piper i dekkene, piper det både foran og bak. Veldig tøft og spesielt for en kompaktklassebil. Testbilen har verken sportsunderstell eller enorme felger med lavprofildekk. Det trenger den heller ikke med tanke på normale kjøreegenskaper. Den er ganske fast i fisken, og krenger og duver lite. Det merker du i svinger som er noe bilen liker svært godt. Den er presis og sporsikker, og på motorveien er den retningstabil.

Plass og interiør har vi skrevet om før og det finner du mer om på denne lenken.

Hvis du vil rett til konklusjon og konkurrenter finner du det på på denne lenken.