Motor og kjøreegenskaper

Solide og litt trauste kjøreegenskaper gjør at 116 hestekrefter ikke er noen utfordring for den lille bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


116 hestekrefter i en småbil pleier være sprekt og morsomt nok, men som vi har kommentert tidligere er ikke A-klasse hjemmehørende i småbilklassen. Rundt 110 hestekrefter er klassestandarden for 1,6-litere i kompaktklassen, og 1,7-literen i A-klasse utmerker seg ikke som sprek i forhold disse som gjerne gjør 0-100 km/t unna på mellom ti og elleve sekunder. A170, som veier det samme som kompaktklassebiler som Volkswagen Golf, trenger 10,9 sekunder på å nå 100 km/t fra stillestående.

Bred, tung og trygg

Med nesten samme forhold mellom lengde og bredde som en Mini, og med god akselavstand, hadde vi vel på forhånd antatt at A-klassen skulle være litt morsommere å takle svinger med. Mercedes-Benz har istedenfor utnyttet de fysiske fordelen til å gi bilen forutsigbare og trygge kjøreegenskaper. Det er standard med ESP, og systemet oppfører seg ryddig men starter assisteringen litt vel tidlig. Det er ikke mulig å skru av ESP-systemet.

Selv om de krappe svingene ikke var den helt store opplevelsen likte vi oppsettet på A-klasse godt. Det er lagt vekt på komfort, og krengningen i svingene oppleves mer som utslag av komfortvalget enn av høyde og egenvekt. De fleste vil oppleve A-klasse som en trygg bil med solide kjøreegenskaper.

Rykk og napp

Styringen er god i klasse, balansert mellom lett og komfortabel for bykjøring og litt motstand og føling med underlaget på landeveien. Den femtrinns girkassen er mer ordinær, lettsjaltet men ikke særlig inspirerende. I femtegir viser turtelleren litt over 2.600 o/min når hastighetsmåleren viser 100 km/t. En grunn til at akselerasjonstallene ikke er av de råeste er at andregiret går tomt ved 90 km/t. Og man får et ekstra girskift. I praksis gir det en girkasse som passer bra for norske forhold.

image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


A-klasse trives i byen, det er lett å lirke den inn i på små parkeringsplasser, og du har god utsikt i alle retninger fra førersetet. Allikevel er det rom for forbedringer, spesielt er det irriterende at bilen går veldig rykkete på lavt turtall i førstegir. Den bykser og stopper, og er ikke særlig behagelig i saktegående rushtrafikk. Om det er en overivrig bensinsparer i motorstyringen eller om det er noe med drivverket er ikke godt å si, men dette er helt klart noe som bør bli bedre.

Fin på motorvei

A-klasse er sporsikker og oppleves som en større bil en den egentlig er på motorveien. Den er nok den bilen i klassen som har best fjæringskomfort for lange etapper. Også motorlyd og vindstøy er på et behagelig lavt nivå, det eneste som sladrer om at dette ikke er en mellomklassebil er litt hjulstøy som slipper i gjennom.

Med så mye plass og godord om komfort, spørs det om det rom for enda flere når vi går videre for å se nærmere på plass og komfort.