Motor og kjøreegenskaper

Vi er imponert over hva Toyota har klart å hente ut fra 1.364 kubikkcentimeter. Faktisk tror vi det ville vært mulig å lure mange til å tro at Corolla 1.4 D-4D har en 2,0-liters motor under panseret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Toyota-kjennere vil vite at Yaris lenge har vært tilgjengelig med en 1,4-liters dieselmotor som yter 75 hestekrefter og 170 Nm. Dette er forøvrig samme motor som på kontinentet er å finne i Mini.

Det er denne motoren som er utgangspunktet for motoren vi nå finner i Corolla. Det betyr at Corolla-motoren er en direkte-innsprøytet common rail-motor med turbo og ladeluftkjøler. Ved hjelp av høyere innsprøytningstrykk har Toyota imidlertid hentet ut mer kraft fra motoren, som i Corolla produserer 90 hestekrefter og 190 Nm ved 1.800 o/min.

Flat dreiemomentkurve

Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut. Men ute på veien er dette en praktfull motor, som gjør en langt bedre jobb enn det vi trodde var mulig for en 1,4-liter. Motoren har nemlig en svært flat dreiemomentkurve, noe som sørger for at den skaper et flott skyv helt fra 1.600 til 3.500 omdreininger. Skyvet i seteryggen minner faktisk om det man kan forvente fra en moderat 2,0-liters dieselmotor. Vi var i starten faktisk usikre på om vi hadde fått utlevert feil bil. Men neida, etter å ha sjekket vognkortet sto det klart at vi faktisk bare hadde 1.364 kubikk til rådighet.

Turtallsvillig

image: Motor og kjøreegenskaper


Selv om skyvet avtar noe ved 3.500 o/min, produseres nemlig fin akselerasjon langt oppover i registeret. Riktignok ikke helt opp til den noe optimistiske rødmerkingen ved 5.200 o/min, men dog opp til 4.800 omdreininger. De fleste dieselmotorer gir seg vanligvis flere hundre omdreininger før dette. Det betyr at motoren spiller på et svært bredt register, noe som i sin tur medfører at man slipper å gire så ofte. Det betyr også at bilen egner seg svært godt for forbikjøringer.

Ukvelbar

Men ikke nok med det, denne motoren har enda flere kort i ermet. Innsprøytningssystemet er nemlig godt programmert. En del dieselmotorer får nemlig problemer ved svært lave turtall, noe som resulterer i at de er lette å kvele ved krypkjøring. Denne Toyota-motoren derimot, lar seg nesten ikke kvele. Ved hjelp av bremsepedalen fant vi ut at det var mulig å presse motoren helt ned i 600 o/min og deretter trykke gasspedalen i bunn - uten at kveling finner sted.

Ved så lavt turtall har motoren selvsagt problemer med gangen. Men allerede fra 1.200 o/min trekker motoren rent og deretter produseres merkbar akselerasjon opp mot 1.600 o/min, der motoren altså bråvåkner.

Støysvak

image: Motor og kjøreegenskaper


Toyota ser forøvrig ut til å ha løst samtlige problemer som tradisjonelt er knyttet til dieselmotorer. Deriblant støy- og vibrasjonsproblemet. Når man befinner seg utenfor bilen vil de fleste legge merke til det typiske diesel-lydbildet. Men sjenerende er lyden ikke. Toyota har blant annet tatt seg råd til å legge en tykk isolasjonsmatte under panseret, noe som sørger for god støydemping.

Når man setter seg inn i bilen blir situasjonen enda bedre. På plass i førersetet høres motoren knapt ved tomgang eller ved lave turtall. Ved høye turtall produseres selvsagt noe støy, men faktisk mindre enn det som produseres av en hardt presset bensinmotor med tilsvarende slagvolum.

Lite vibrasjoner

Vibrasjoner er heller ikke noe problem. Vi klarte ikke å registrere merkbare vibrasjoner verken i sete, pedaler eller girspak. Riktignok forplantes noen motorvibrasjoner til rattet, men disse oppleves aldri som plagsomme.

Effektiv tilleggsvarmer

image: Motor og kjøreegenskaper


Også vinterproblematikken er løst. Dieselmotorer produserer langt mindre varme enn bensinmotorer, noe som kan bli et problem på kalde vinterdager - ikke minst når motoren har et så beskjedent slagvolum som her. Dette er imidlertid ikke noe problem i Corolla 1.4 D-4D. Ved å trykke på en knapp i dashbordkonsollen aktiverer man nemlig en Eberspächer dieselvarmer. Denne varmer kjølevannet og sørger for at det etter få minutter strømmer varm luft ut av kupeens luftdyser. Mot et pristillegg på rundt 5.500 kroner kan denne tilleggsvarmeren utbygges til en fullverdig, kabelfri kupévarmer.

0,48 liter per mil

Heller ikke drivstoffutgifter blir noe problem for eiere av denne bilen. Motoren nøyer seg med lave 0,48 liter per mil ved blandet kjøring, et tall ingen konkurrenter kan matche. Et så lavt forbruk, kombinert med en 55-liters drivstofftank, gir en teoretisk rekkevidde på hele 114 mil.

Lettsjaltet girkasse

image: Motor og kjøreegenskaper


Girkasse og kjøreegenskaper har vi omtalt i tallrike tester tidligere. Vi gjentar imidlertid at den manuelle femtrinnskassen på typisk Toyota-vis er lettsjaltet. Turtellernålen legger seg på 2.300 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som er lavt nok til at motorveikjøring ikke oppleves som anstrengende.

Greie kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er ikke klasseledende. Corolla er ikke like nedpå og sportslig som for eksempel nye Volkswagen Golf, men likevel inspirerende nok til at aktiv landeveiskjøring blir gøy. Bilen er i utgangspunktet en typisk og forutsigbar understyrer, men tidligere tester har avslørt at hekken i enkelte situasjoner kan komme - og at dette kan skje raskt.

I Sol-utgaven er imidlertid ESP (VSC på Toyota-språk) standardutstyr. Og fordi stabilitetsprogrammet ikke lar seg koble ut, er faren for bakhjulsskrens nærmest eliminert. Vi nevner også at fører får et akustisk signal når stabilitetsprogrammet griper inn. Dette er uvanlig, men etter vårt syn et godt pedagogisk virkemiddel.

Greit kompromiss

image: Motor og kjøreegenskaper


Verken fartsdumper, telehiv, småhumper eller hull er noe problem for Corolla. Hjulopphenget tar unna de fleste ujevnheter på en god måte. Den som er opptatt av sportslighet vil nok mene at bilen krenger mer enn ønskelig. Men for vanlige familier har Toyota funnet et greit kompromiss mellom komfort og sportslighet.

Kraftige bremser

Corolla er utrustet med fire skivebremser og disse gjør en god jobb. Svært lite kraft er nødvendig på pedalen for å oppnå full bremsekraft. Samtidig er bremsekraften lett å dosere. Corolla opptrer stabilt ved nødbremsing, men er ikke like sporsikker som for eksempel Golf.

Vi har i tidligere tester gitt grundig omtale av plass og interiør og hopper denne gangen derfor rett på konklusjon og konkurrenter.