Motor og kjøreegenskaper

X5 leveres altså med tre bensinmotorer, men denne nye dieselmotoren er den mest spennende. Legg merke til at den har like mye dreiemoment som 4.8is - 500 newtonmeter. Vi kan gjerne avsløre det med en gang, det gjør at bilen går som en kule.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Vi har kjørt denne motoren tidligere i både 5- og 7-serie og særlig i 530d har den vist sin styrke. Den bilen er rett og slett sprek. Forventningene til denne X5-modellen var også derfor svært høye, og vi ble ikke skuffet denne gangen. Nå snakker vi vel og merke om motoren. Den gir X5 de ytelsene den fortjener og X5 har fått et dieselalternativ med futt i.

Sterk

Testbilen veier 2.180 kilo og trenger mye krefter. Derfor kommer denne motoren helt til sin rett. 0 til 100 klarer den på 8,8 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen. Dette er gode tall, men fleksibiliteten er også imponerende. 60 til 100 går unna i kjempetempo og fartsøkningen du trenger ved forbikjøringer er tilstede. Ikke nok med at motoren har nok krefter, den leverer også en fin gassrespons som er sjelden i dieselbiler. Istedet for at vi må vente på reaksjon ved gasspådrag bykser den av gårde.

Effekten på motoren er 218 hestekrefter ved 4.000 omdrininger og dreiemomentet er 500 newtonmeter fra 2.000 til 2.750 omdreininger. Legg merke til at dette er det samme dreiemomentet som 4.8is har fra en 4,8-liters V8-motor med 360 hestekrefter.

Ny firehjulsdrift

Det gamle systemet med fast fordeling av kreftene, 62 prosent bak og 38 foran, er byttet ut. Nå er X5 utstyrt med xDrive som også finnes i X3. Det er et system med mye mer fleksibilitet. Bilen føles fortsatt bakhjulsdrevet, men fordeling av krefter til de hjulene som har grep skjer lynhurtig. Ved under- eller overstyring kan også firehjulsdriften brukes for å rette opp dette. For å holde igjen spinnende hjul bruker X5 bremsene, men det holder så lenge man ikke driver med tøff terrengkjøring. Nedover kan du få hjelp av den kjente Hill Descent Control (HDC). Med dette systemet er det bare å slippe bremsen og la systemet ta bilen ned bakken i krypfart.

Tørst

BMW oppgir et så lavt forbruk som 0,94 liter per mil ved blandet kjøring. Så lave tall hadde vi poblemer med å få til. Ved landeveiskjøring oppgir BMW 0,8 liter per mil. Da trenger du nok både sola i ryggen, medvind og nedoverbakke. Vi lå på cirka 1,1 liter per mil på en Harrytur til Sverige. I byen er 1,35 liter per mil mer i tråd med virkeligheten. Det er likevel lavt i forhold til 3.0i.

Aldersproblemer

BMW X5 kan slå i bordet med gode sportsbilegenskaper. Den går på skinner, krenger lite, har suveren styring og tilbakemeldinger fra hjul og understell er gode. Men den sportslige oppførselen går utover komforten. Moderne og sportslige SUV-modeller i dag blir ikke komplette uten justerbar fjæring. Cayenne er har dette og der fungerer det veldig bra. Testbilen hadde vinterdekk av "ballongtypen", 235/65-17, og selv med de dekkene ble det hardt og ukomfortabelt på veien. Det humper og rister og vi kan bare forestille oss hvordan dette blir med 18- eller 19-tommers felger. Etter å ha kjørt en del av de nye SUV-modellene er ikke X5 lenger på toppen av pallen selv om den har fått helgrom motor.

Sportslig

X5 er nesten som en GTI-bil. Du kan kjøre hardt gjennom svingene og det er ikke mange SUV-er som kan matche denne oppførselen. Selv med 2,2 tonn totalt marktrykk føles ikke bilen tung og den sterke motoren er også i høyeste grad med på gjøre dette til en lettbeint bil. Når du blir vant med bilen kan du kjøre nesten like hardt med denne som med en lavere bil. På motorveier er den også retningsstabil. Vår dekkedimensjon hjelper på komforten og vi mener at dette er en passende dimensjon for bilen, selv om den ville sett noen hakk kulere ut med større felger og dekk.

Konklusjon og konkurrenter finner du på denne lenken.