Motor og kjøreegenskaper

Mazda 3 2.0 Sport lever opp til navnet. En spenstig og turtallsvillig motor sørger for frisk akselerasjon og stort fartspotensiale.

Motor og kjøreegenskaper


Motorjournalister har en tendens til å bli både bortskjemte og blaserte. Forventningene var derfor ikke spesielt høye da vi skulle ut for å kjøre en firesylindret sugebensinmotor som yter 150 hestekrefter. Denne motortypen har nemlig en tendens til å oppleves som ganske kjedelig sammenlignet med turbo- og kompressorladede bensinmotorer, seksere, åttere og kraftige dieselmotorer.

7.250 omdreininger

Men det finnes selvsagt unntak fra regelen. For eksempel Toyotas 1,8-liter og Hondas 2,0-liter, som begge kjennetegnes ved sin turtallsvillighet.

Selv om Mazda-motoren ikke er like vanvittig som de overnevnte, særpreges også denne ved sin turtallsvillighet. Mazda-motoren kan faktisk dras helt til 7.250 omdreininger, noe som både sørger for spenstig fartsøkning og GTI-følelse. 0 til 100 går unna på 9,0 sekunder og hvis man bruker motoren for det den er verdt, blinker det hyppig i antispinn-lampen.

Sterk gjennom hele registeret

Motor og kjøreegenskaper


Turtallsvillige motorer karakteriseres vanligvis ved at maksimalt dreiemoment først er på plass ved høye turtall - så også denne. Maksimalt dreiemoment, 187 Nm, produseres først ved 4.500 o/min. Dette er imidlertid ikke noe problem i denne bilen. For det første veier den kun 1.215 kilo. Og for det andre er slagvolumet stort nok til at det produseres et brukbart dreiemoment også ved lavere turtall. Dermed oppleves bilen aldri som undermotorisert.

Tvert i mot, motoren produserer et fint skyv allerede fra de lavere delene av registeret. Og når nålen passerer 4.000-merket, der en dieselmotor vanligvis nærmer seg turtallssperren, begynner ting virkelig å skje. Herfra og opp til 7.250 o/min er både akselerasjon og lydbilde av et sånt kaliber at det fremkaller GTI-følelsen. I dette turtallsområdet er gassresponsen kvikk, noe som inspirerer til engasjert svingkjøring i lave gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

0,82 liter per mil ved blandet kjøring er godkjent, om enn ikke klasseledende lavt. For eksempel drikker en Golf 2.0 Sport én desiliter mindre.

God girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Mens overnevnte Golf leveres med en sekstrinns girkasse, må Mazda-eiere nøye seg med fem. Dette resulterer blant annet i høyt turtall, nærmere bestemt 2.900 o/min, i 100 kilometer i timen. Vi savnet derfor et sjette trinn.

Når det er sagt, må det understrekes at femtrinnskassen er av høy kvalitet. Den skinntrukkede girspakkulen er godt plassert og girkassen er både stram og sportslig, samtidig som den er lettsjaltet ved normal kjøring. God plass i fotbrønnen og en god fothvilerplate medvirker også til at Mazda 3 blir en lettkjørt bil.

Godt hjuloppheng

Fordi vi visste at Mazda 3 har nære bånd til både Ford Focus og Volvo S40/V50, hadde vi høye forventninger til bilens kjøreegenskaper. Disse ble innfridd. Mazda 3 2.0 Sport kan blant annet skilte med en fin og presis styring og et godt hjuloppheng. Hjulopphenget forhindrer krenging på en effektiv måte, noe som medvirker til godt veigrep og en god følelse. Samtidig spiser dempere og fjærer opp de aller fleste ujevnheter før de rekker å forplante seg opp i førersetet.

ESP kan kobles ut

Topputgaven av Mazda 3 - Sport - leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr. Mazda har valgt å kalle sitt system DSC, som er en forkortelse for Dynamic Stability Control. Dette lar seg koble ut uansett hastighet, noe som vitner om at Mazda både stoler på eget produkt og sine kunders vurderingsevne.

Godt balansert

Motor og kjøreegenskaper


Som de fleste andre biler blir også Mazda 3 snill som et lam med stabilitetsprogrammet innkoblet. Det som derfor imponerer mer, er at bilen oppfører seg svært forutsigbart og tillitvekkende også uten denne elektroniske skytsengelen. Mazda 3 er nemlig svært godt balansert. Det innebærer at det skal mye til før bilen understyrer. Hvis man provoserer bilen ytterligere når understyring er et faktum, går bilen over i en forutsigbar firehjulsskrens, i stedet for bakhjulsskrens som er mer vanlig.

Kraftige bremser

Sport-utgaven av Mazda har større skivebremser enn de andre utgavene, nærmere bestemt 300-millimeters ventilerte skiver foran og 280-millimeters bak. Bremseklossene biter godt i disse og den elektroniske bremsekraftdordelingene (EBD) gjør en god jobb. Det betyr at bilen opptrer stabilt ved nødbrems fra høye hastigheter nærmest uansett underlag. Vi gir imidlertid et lite minustegn for fraværet av akustisk håndbrekkvarsler.

Kunne vært enda romsligere

Plass og komfort fikk en grundig gjennomgang sist gang vi testet Mazda 3. Vi gjentar imidlertid at bilen byr på god plassfølelse foran, god bakseteplass og et brukbart bagasjerom. Med tanke på bilens utvendige lengde og bredde, burde imidlertid baksete- og bagasjeromsplass vært enda bedre.

Velfungerende interiør

Motor og kjøreegenskaper


Noen vil kanskje synes at dashbordkonsoll og instrumenter, som preges av oransje og blå belysning, blir litt harry. Vi er imidlertid blant dem som synes Mazda 3-interiøret fungerer godt både i estetisk og praktisk forstand. Vi setter blant annet pris på de mange og lettbetjente skruknottene, de tøffe og lettleste instrumentene, de praktiske knappene på det høyde- og dybdejusterbare rattet og de mange oppbevaringsrommene.

Hard dashbordplast

Fraværet av sminkespeil-belysning trekker ned, i likhet med ett-trinns setevarmere, fraværet av festekroker i bagasjerommet og det faktum at man må trykke på en knapp for å få tilgang på utetemperaturen. Vi lot oss også overraske over den harde dashbordplasten. Alle de mest aktuelle Mazda 3-konkurrentene kan skilte med polstret dashbordplast, noe som øker kvalitetsfølelsen.

Vi trivdes godt

Motor og kjøreegenskaper


Men bortsett fra de nevnte punktene fant vi svært lite å utsette på denne bilen. Separate leselys, belysning av de aller fleste knapper, mute-knapp på rattet, store sidespeil med dødvinkelsone på førersiden og gode seter med god sidestøtte er blant elementene som sørget for at vi trivdes godt i denne kupeen.

Det høye utstyrsnivået bidrar i samme retning. Les mer om utstyrsnivå og konkurrenter her.