Motor og kjøreegenskaper

Discovery veier drøyt 2,5 tonn og trenger mye muskler. Dieselmotoren gjør en god jobb, men gir ikke den eksplosive følelsen. Vi synes likevel kombinasjonen av bil og motor er bra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Discovery er nok selve drømmen for mange av de som vil leve langt fra fast veidekke. Tidligere har vi vært igjennom både vann, gjørme og stein med Discovery, og den imponerer i terrenget. Nå har vi brukt den til mer daglige gjøremål som de fleste antagelig vil gjøre 99,9 prosent av tiden. En høy brøytekant eller en blåbærtue er nok det verste mange tør selv med slik bil til disposisjon. En prislapp på rundt 900.000 kroner holder nok også noen tilbake fra de helt store ekspedisjonene.

Motor fra Jaguar

Testbilen var utstyrt med en nydelig dieselmotor med 2,7-liters slagvolum. Nydelig betyr ikke i dette tilfellet at den var fin å se på, for det var den ikke, men hvordan den virket. For det første så hører du knapt motoren. Typisk diesellyd er eliminert og draget er godt. Motoren yter 190 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 440 newtonmeter ved 1.900. Det gir den 2,5 tonn tunge bilen nok ytelser. Vi hadde automatgir på vår bil og det bør den også ha. På lanseringen av bilen i Scotland kjørte vi med manuell girkasse og vil ikke si at det er å foretrekke fremfor automat. Motoren kommer fra Jaguar og sitter også i S-Type.

Automatkassen er levert av ZF og er utstyrt med seks trinn. Den har tilsvarende sjaltegate som BMW hvor du kan trekke spaken ut til venstre og sjalte manuelt. I BMW sjalter du ned ved å trykke spaken fremover, mens i Discovery sjalter du opp når du trykker spaken frem. Girkassen girer mykt og fint og et utvalg på seks gir gjør landeveiskomforten god. Hvis du ønsker et mer sportslig sjaltemønster kan du velge et sportsprogram. Egentlig er det nytteløst siden draget på høye turtall ikke er det beste.

Turtallet ligger lavt på langtur og forbruket blir dermed greit. Du klarer å kjøre på en snau liter per mil på landeveien, mens i byen må du regne med 1,3.

God i terrenget

Discovery er utstyrt med noe som kalles Terrain Response. Dette hjulet sitter mellom bryteren for justering av bakkeklaring og bryteren for lavgir. Her kan du velge fem programmer som alle tilpasset forskjellige terrengoppgaver. I utgangspunket er det General som er valgt og dette brukes på vanlig vei. På glatt underlag kan man velge Grass/Gravel/Snow (gress/grus/snø). Disse to er hovedprogrammene. I tillegg finnes et program som heter Mud/Ruts (gjørme/hjulspor), Sand (sand) og Rock/Crawl (stein/kravle). Alle disse programmene justerer bakkeklaringen, nedstigningshjelperen (Hill Descent Control), elektronisk stabilitetsprogram (DSC) og gassrespons. Bakkeklaringen på Discovery er 24 centimeter på det meste og den kan vade på inntil 70 centimeter dypt vann. Vi har testet dette på lanseringen av bilen i Scotland og anbefaler derfor å lese saken vi leverte derfra.

Ingen racerbil

Vi har allerede avslørt at vi godkjenner effekt og ytelser. Likevel skal det sies at dette ikke er en "sportsbil" ala X5 og Cayenne. Derfor er det også greit at den ikke har mer krefter. Hvis X5 og Cayenne hadde vært så trege som dette hadde det vært tommelen ned. Grunnen til at Discovery slipper litt lettere er på grunn av kjøreegenskapene. De er ikke i racerklassen for å si det slik. I terrenget er den perfekt, rett frem er den god, mens i svingene er det litt å gå på. Land Rover-kunder som ønsker kjøreegenskaper for landevei bør se etter Range Rover Sport når den kommer. Discovery krenger en del og det må jobbes litt for å klare svingene i god fart. Dette er med andre ord en bil for de som liker å ta det litt med ro.

Styringen er også litt død og sportslig kjøring anbefales ikke. Vi synes også at den typiske unnamanøverøvelsen var litt skummel i denne bilen. Heldigvis har den elektronisk stabilitetskontroll, hos Land Rover kalt DSC.

Må ha?

Vi skal være litt forsiktig med å si at man må ha ditt, og man må ha datt. Likvel er det modellen med luftfjæring som tar seg best ut. Når du først vurderer en slik bil er det morsomt med justerbar bakkeklaring. Ikke bare for å få den så høy som mulig, men også for å kunne senke den så lavt som mulig, blant annet for å komme inn i lave garasjer, og gjøre inn- og utstigning så enkelt som mulig.

Discovery er altså en bil hvor det er prioritert heftige terrengegenskaper på bekostning av fart og racing. Videre i neste kapittel er det plass og komfort vi skal ta for oss. Luftfjæringen og det myke oppsettet kommer her til sin fulle rett. Det er også nok plass i Discovery.

Her kan du lese mer om plass og komfort.