Motor og kjøreegenskaper

Den ansiktsløftede A4 har fått mer sportslige kjøreegenskaper - på godt og vondt. Den nye 2,0-liters dieselmotoren er sterk.


Volkswagen-konsernets nye 2,0-liter er allerede å finne i en lang rekke modeller, deriblant i Volkswagen Golf og Touran, nye Skoda Octavia samt i Audi A3, A4 og A6. Motoren yter 140 hestekrefter og 320 newtonmeter, noe som betyr at den ytelsesmessig befinner seg i øvre sjikt blant dagens 2,0-liters dieselmotorer.

Spark ved 1.400 omdreininger

I likhet med de fleste andre moderne dieselmotorer, kjennetegnes også denne ved en tidlig dreiemomenttopp - de 320 newtonmetrene er på plass allerede ved 1.750 o/min. I praksis oppleves det som om maksimalt dreiemoment er på plass enda tidligere. For allerede fra 1.400 omdreininger leverer motoren et skikkelig spark. Deretter produserer motoren et fint skyv opp til 4.400 omdreininger, der man like godt kan legge inn girskiftet, til tross for at rødmerkingen starter ved 4.500 o/min.

152 mil


I A4 Avant klarer motoren seg med 0,58 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er ganske normalt for biler i denne vekt- og motorklassen. Rekkevidden er imidlertid uvanlig lang. Takket være en tank som rommer hele 70 liter, har A4 2.0 TDI en teoretisk rekkevidde på hele 121 mil ved blandet kjøring og 152 mil ved landeveiskjøring (0,46 l/mil).

Noe mer støy

Denne dieselmotoren er en såkalt pumpedyse-motor, noe som betyr at den støyer mer enn de mer utbredte common rail-motorene. Støyen er imidlertid et større problem for omverdenen enn for dem som befinner seg inni bilen. A4 er nemlig svært godt støyisolert. I tillegg er bilen utrustet med en sekstrinns girkasse, noe som betyr at motoren jobber ved lave 1.900 omdreininger i 100 kilometer i timen. Dermed blir aldri motorstøy noe problem i motorveihastighet.

Vibrasjoner er heller ikke noe stort problem. Hvis man kjenner etter vil man imidlertid merke antydning til vibrasjoner i både ratt, pedaler, girspak og sete ved tomgang. Vi merket oss også noe vibrasjoner i gasspedalen under kjøring, uten at vi lot oss irritere over dette.

Burde hatt tilleggsvarmer


Det som irriterer mer ved denne motoren, er at den bruker så lang tid på å oppnå driftstemperatur. Vi erfarte blant annet at motoren brukte hele 40 minutter på å oppnå driftstempertur ved småkjøring i 4 minusgrader. Heldigvis produseres varmluft til kupeen lenge før motoren har driftstemperatur, noe som betyr at man slipper å fryse i hjel. Vi mener likevel at denne motoren burde vært levert med tilleggsvarmer som standardutstyr.

Sjettegir i 80

Sekstrinnskassen betjenes via en kort spak toppet av en rund, skinntrukket girkule. Avstanden mellom girene er kort, og girkassen er svært lettsjaltet.

Fordi motoren er så sterk ved lave turtall, og fordi girkassen er lavt drevet, vil man i praksis bruke de tre høyeste girene ganske mye. Fjerdegiret kan for eksempel brukes helt ned i 45 kilometer i timen, mens sjettegiret kan legges inn allerede i 80.

9,9 sekunder


Den lave drevingen betyr også at man må langt opp i tredjegiret før man når 100 kilometer i timen. Første- og andregir gir seg allerede ved henholdsvis 45 og 75 km/t. Med tanke på at man må helt opp i 4.000 o/min i tredjegir før man er opp i 100, er 0 til 100-tiden god - 9,9 sekunder.

Mer sportslig hjuloppheng

Audi A4 fikk ikke bare nytt utseende i sammenheng med ansiktsløftingen. I tillegg er hjulopphenget modifisert. Den ansiktsløftede A4 har blant annet fått hjulopphengs-komponenter fra S4 og nye A6. Resultatet er mer sportslige kjøreegenskaper. A4 sitter nå enda bedre på veien og gir generelt et mer sportslig inntrykk.

Baksiden av medaljen er at bilen har tapt noe på komfortsiden. Vi mener A4 i utgangspunktet var et svært godt kompromiss mellom sportslighet og komfort. Den som ønsket mer sportslighet kunne betale for en såkalt S-Line-pakke, noe som resulterte i en mer sportslig bil.

Den ansiktsløftede A4 er fortsatt en komfortabel bil, men takler ikke skarpe ujevnheter og vaskebrett på en like overbevisende måte. Bilen har rett og slett blitt litt mer stump, på godt og vondt.

Forhjulsdrevet


I motsetning til erkekonkurrentene BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse er Audi A4 forhjulsdrevet, hvis man da ikke er villig til å betale for firehjulsdrift, eller quattro, som Audi selv benevner det.

Fordi A4-forhjulene har to oppgaver - fremdrift og retningsendring - blir bilen understyrt ved kraftig gasspådrag i sving - i hvert fall når antispinn-programmet er utkoplet. Ved moderat gasspådrag kjører imidlertid A4 svært godt i sving. Bilen er balansert i oppførselen og dette, i kombinasjon med lite krenging og godt veigrep, gir en fin kjøreopplevelse. Det må også nevnes at forhjulstrekk fortsatt gir bedre fremkommelighet enn bakhjulsdrift.

Fantastiske bremseegenskaper

Det som kanskje imponerer aller mest ved Audi A4 2.0 TDI, er de fantastiske bremseegenskapene. Blant annet gjør den elektroniske bremsekraftfordeleren (EBD) en fremragende jobb. Resultatet er at bilen blir uvanlig stabil ved nødbrems under alle omstendigheter. Audi A4 er blant de bilene vi aller helst ville ha sittet i om vi møtte en elg i høy hastighet - på et underlag bestående av flekkvis bar asfalt, snø og is.

Trapes-formet rattnav


Audi A4 har altså vært gjennom en omfattende ansiktsløfting, som både omfatter nytt utseende og skarpere kjøreegenskaper. Innvendig er det imidlertid lite som har skjedd, bortsett fra at rattet nå har fått et trapes-formet nav. Fordi vi har omtalt A4 Avant-interiøret i flere tidligere tester, hopper vi over plass og komfort-kapittelet denne gangen.

Hvordan klarer den ansiktsløftede A4 seg mot konkurrentene? Les vår konklusjon her.