Motor og kjøreegenskaper

Vi hadde en og annen betenkelighet angående denne kombinasjonen av bil og motor. Etter alle de fine turene vi har hatt med kraftige A6er, var vi redde dette skulle bli en slapp opplevelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Vi kan gjerne fastslå med en gang at vår uro for at dette skulle bli vel trist var ubegrunnet. Forutsetningene for at dette skulle bli en nedtur var imidlertid helt klart tilstede. Vi kjørte nemlig A6 4.2 uken før vi kjørte 2.0 Tdi, med andre ord et maksimalt fall i effekt.

Klarer seg bra

Motoren har vi kjørt før i både Audi A3, A4 og Skoda Octavia. I disse litt mindre og lettere bilene kjennes motoren kjempesprek ut og den bevarer en del av gnisten på vei over til A6. Dette er den nye toliteren som yter 140 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Sammen med en sekstrinns manuell girkasse holder dette til en A6, vel å merke hvis man ikke har spesielle krav til fart utover det som er sunt. 0 til 100 klarer den på 10,3 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen.

Villig

Etter å ha kjørt A6 med en rekke sterke motorer er vi overrasket hvor fint denne motoren takler A6. Den er lettbeint og turtallsvillig. Det høres kanskje litt rart ut på en dieselmotor, men det er helt greit å trekke den til 4.000 omdreininger i hvert eneste gir. Den leverer et fint drag over store deler av turtallsregisteret og med sekstrinns girkasse kan du lett holde deg under 2.000 omdreininger ved langkjøring. Det at den er turtallsvillig er også viktig siden det i kritiske situasjoner kan være greit å dra på litt ekstra og ikke bare bruke dreiemomentet lavt nede i turtallsområdet.

Sekstrinnskassen er også årsaken til at vi i perioder klarte å holde forbruket ned mot 0,5 liter per mil. Ved normal blandet kjøring passerte vi såvidt 0,7 liter per mil.

Brukbar girkasse

Mange vil nok mene at de vil ha automatgir på en bil som dette. Da er det den trinnløse girkassen til Audi som blir alternativet. Vi er også av den oppfatning at denne bilen skal ha automatgir, men den manuelle kassen i testbilen passer bra til motoren. Seks trinn gjør det også lett å utnytte det som finnes av krefter i motoren. Den er også lettsjaltet og presis. Hvis du ser på Mercedes E-klasse vil du finne at automatgir er standard på denne bilen. Helt fra E200 CDI med 122 hestekrefter og 270 newtonmeter er det kun automatgir å oppdrive i Norge.

Ligger godt på veien

I likhet med BMW 5-serie har også Audi blitt et merke som prioriterer kjøreegenskaper høyt. Det merkes på A6 og også den minst motoriserte utgaven er en positiv opplevelse på veien. Den tilbyr kombinasjonen av en tung og retningsstabil følelse samtidig som den responderer villig på rattbevegelser. A6 har blitt mye mindre understyrt enn forgjengeren og den føles nå mye mer sportslig og villig.

Det elektroniske stabilitetsprogrammet kan deaktiveres i to trinn. Først forsvinner antispinnfunksjonen og holder du knappen inne noen sekunder forsvinner alt. Selv med alt koblet ut skal det mye til før dette blir ubehagelig.

Du finner mer om plass og komfort i dette kapittelet om A6 3.0 TDI.

På denne lenken finner konklusjon og konkurrenter.