Motor og kjøreegenskaper

Trinnløse girkasser er effektive, drivstoffvennlige - og litt rare å kjøre med.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Det som er mest uvant er at det ikke er noen fast sammenheng mellom turtall og fart, og det er lett å kjøre både for fort og for sakte hvis man ikke følger med på hastighetsmåleren. Særlig har bilen med en sterk dieselmotor en tendens til å snike seg umerkelig opp i fart, og for sertifikatets skyld burde konstantfartholder vært standardutstyr i alle biler med trinnløs girkasse.

Kan nesten overstyres

Selv om utvekslingen mellom motor og drivhjul kan varieres trinnløst har Mercedes-Benz, gjennom elektronikken som styrer girkassen, laget syv trinn som gir deg vanlig akselerasjon med en fast utveksling. I praksis blir det omtrent som den manuelle sjaltefunksjonen i vanlige automatgirkasser, og det fungerer fint for å oppnå for eksempel motorbrems.

Riktignok låser ikke girkassen i valgt gir, nærmer du deg maksimalt turtall får du servert neste gir enten du vil eller ikke. Girspaken og sjaltemønsteret er som en helt vanlig automatgirkasse, og som vanlig på Mercedes-Benz aktiveres den manuelle sjaltefunksjonene ved å trykke girspaken til side.

Effektiv

Fra stillestående vil du ved full gass oppleve at turtallet stiger til effekttoppen (4.200 o/min), for så å bli liggende der helt til du slipper gasspedalen. Det samme skjer ved full gass ved for eksempel forbikjøringer. Det er ikke før hastigheten har nådd 40 km/t at det oppleves som all effekt går til drivhjulene, før denne hastigheten virker det som girkassen nøler med å slippe til alle hestekreftene.

En annen særegenhet ved den trinnløse girkassen er at den slipper motorturtallet langt ned, også i motorveihastigheter. Under 1.400 o/min er ikke uvanlig på slake motorveier, og det lave motorturtallet er med på å gi lavt lydnivå. Også forbruket er moderat, ved blandet kjøring bruker A 180 CDI 0,54 l/mil, det er i praksis det samme som den gjør med manuell girkasse - 0,52 l/mil.

På samme måte som noen automatgirkasser er den trinnløse girkassen litt masete i lyskryss. Ofte henger den ikke helt med i nedbremsinger, og når du står stille oppstår det vibrasjoner som om du skulle hatt kløtsjen litt ute på en vanlig bil. Og når lyset skifter til grønt somler girkassen litt før du er i gang.

Fin motor

2-literen yter 109 hestekrefter ved 4.200 o/min, og leverer 250 Nm fra 1.600 o/min. Det er en relativt kultivert dieselmotor med lite knatrelyd, selv om du klart hører den på tomgang og ved hard akselerasjon. Selv om det er litt vanskelig å vurdere hva som skyldes girkassen og hva som skyldes motoren, virker det som motoren er kvikk med grei gassrespons.

Dieselmotoren utmerker seg også ved å ikke gå bråtom for krefter, og selv om det går noe tregere etter at effekttoppen er passert er det et fint skyv helt til girkassen bestemmer at nå er det på tide med et annet girtrinn.

Forutsigbar

image: Motor og kjøreegenskaper


Det er lagt vekt på å gi bilen forutsigbare og trygge kjøreegenskaper, og potensialet for spreke kjøreegenskaper i den bredbente A-klassen med lang akselavstand er ikke tatt helt ut. Presser du bilen nær grensen mister forhjulene grepet først, og de sier fra ganske tidlig. Likevel tror vi at mange vil oppleve bilen som snerten, det kommer av at bilen er ganske fast satt opp.

Også styring og bremser er med på å heve kjøreopplevelsen, og litt inspirert kjøring på svingete veier er morsommere enn høyden på bilen tilsier. ESP-systemet er ganske finstilt og under kontrollert kjøring venter det i det lengste med å gripe inn. Antydninger til bajaskjøring blir imidlertid slått hardt ned på.

Videre skal vi se nærmere på priser og konkurrenter.