Motor og kjøreegenskaper

Motoren under C 160 Sportcoupé-panseret er som skapt for det norske bilavgiftssystemet. Kjøreegenskapene er gode, men jålete hjuldimensjoner la en demper på kjøreopplevelsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


C 160 Sportcoupé er ikke avspist med en 1,6-liters motor, slik modellbetegnelsen skulle tilsi. Nei, under panseret finner vi en 1,8-liter. Ikke nok med det, motoren får i tillegg hjelp av en kompressor. Med andre ord er motorrommet svært likt det vi finner i de dyrere utgavene C 180 Kompressor og C 200 Kompressor.

En gåte

Hvorfor Mercedes-Benz har valgt den svært beskjedne modellbetegnelsen 160 fremstår for oss som en gåte. Ikke bare antyder betegnelsen at føreren må klare seg med en 1,6-liter, i tillegg er det vakre ordet "Kompressor" utelatt. Vi har for så vidt forståelse for at bilen ikke kunne hete C 180 Kompressor. Dette navnet var jo opptatt. Men hvorfor ikke C 160 Kompressor?

Ekstrem dreiemomentkurve

image: Motor og kjøreegenskaper


Kompressor i navnet eller ikke, uansett er det slik at denne motoren passer det norske avgiftssystemet svært godt. Mercedes-Benz har nemlig valgt å kun hente ut 122 hestekrefter, noe som resulterer i en snill effektavgift.

Dreiemomentet derimot, som ikke er avgiftsbelagt, er av et helt annet kaliber. Mercedes-Benz har faktisk hentet ut 190 Nm ved utrolig lave 1.500 omdreininger. Ikke nok med at maksimalt dreiemoment er på plass tidligere enn i en dieselmotor, i tillegg produserer motoren en uvanlig flat momentkurve. Maksimalt dreiemoment er nemlig på plass helt til 4.200 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende tall.

Seig og sterk

Den beskjedne effekten innebærer at bilen er ganske treg fra 0 til 100. Mercedes-Benz oppgir 11,4 sekunder, tall som stemmer svært godt med de vi selv klarte å produsere. Vi tror denne tiden kunne vært bedre hvis det ikke var for det faktum at Mercedes-Benz har lagt inn en irriterende turtallsbegrensning. Når kløtsjpedalen er trukket inn tillates man nemlig ikke å overstige 4.000 omdreininger, uansett hvor hardt man trykker på gasspedalen. Dermed er det vanskelig å få til en effektiv start fra stillestående.

image: Motor og kjøreegenskaper


For de fleste bileieres vedkommende er imidlertid 0 til 100 et relativt uinteressant tall. I hverdagen er det seigdragingsevne, mellomregister og forbikjøringskapasitet som teller. Og i slike viktige øvelser gjør C 160 Sportkupé en svært god figur. Motoren trekker rent fra 1.400 omdreininger og produserer akselerasjon helt herfra og opp mot rødmerkingen ved 6.400 omdreininger. Hvis man kjenner godt etter vil man legge merke til at motoren minner om en tretrinns-rakett, med endringer i opplevd akslerasjon ved 2.400 og ved 3.500 o/min.

Kompenserer for lav effekt

Toppeffekten er altså ikke så mye å skryte av, men dette kompenseres i stor grad av motorens evne til å skape kraft og akselerasjon gjennom så godt som hele registeret. Dermed slipper man å gire hver gang man møter en motbakke. Man trenger heller ikke å gjennomføre aggressive nedgiringer hver gang man skal gjennomføre en forbikjøring.

Fin sekstrinnskasse

Mercedes-Benz er kjent for å utruste sine biler med svært gode automatgirkasser. Men manuelle Mercedes-kasser har ikke alltid imponert i samme grad. Vi lot oss derfor overraske over den manuelle sekstrinnskassen som sitter i C 160 Sportcoupé. Giroverføringen er presis og kassen er stram nok i oppsettet til at kvalitetsfølelsen er på plass.

Sjette trinn har høy utveksling, noe som innebærer at turtellernålen legger seg på 2.300-streken i 100 kilometer i timen. Men fordi motoren er så sterk ved lave turtall, er ikke den høye utvekslingen noe problem - sjettegiret kan med fordel tas i bruk også på norske motorveier.

Forbruket, 0,81 liter per mil ved blandet kjøring, er godkjent med tanke på at bilen veier 1.390 kilo. En Toyota Celica 1.8 veier til sammenligning bare 1.100 kilo, og har et forbruk på 0,77 liter per mil.

Kupé eller kombikupé?

image: Motor og kjøreegenskaper


Hvis man skal være streng, kan man hevde at Sportcoupé egentlig ikke er en ekte kupé, men en tredørs kombikupé. Dette fordi Sportcoupé ikke har noe bagasjelokk, men en stor bakluke der bakruten blir med opp når den åpnes. Likevel oppleves bilen som en ekte kupé, på godt og vondt. Døråpningen er enorm, vinduskarmene høye, setene montert lavt og ikke minst - man har drift på bakhjulene.

Teit dekkvalg

Standard dekkdimensjon er 205/55-16, noe som ville ha passet bilen godt. Dessverre var vårt testeksemplar satt opp med jålete dekk og felger i dimensjon 225/45-17 foran og hele 245/40-17 bak. Dette gikk ikke bare på bekostning av komfort, i form av dekkstøy og stumpete oppførsel. De brede bakdekkene medførte også at ethvert håp om motorkraftbasert sladding på tørr asfalt kunne legges på is. Vår viktigste innvending mot de fete baklissene er imidlertid at de resulterer i en brå slippgrense og at de sannsynligvis også medvirket til at bilen ble mer understyrt enn den ellers ville vært.

Vi husker riktignok fra sist gang vi testet Sportcoupé at bilen reagerer med understyring ved krappe manøvre. Denne gangen synes vi imidlertid understyringstendensen var mer markert, noe som ikke er ønskelig i en bil av denne typen og med et slikt navn.

Brå slippgrense

image: Motor og kjøreegenskaper


I lange svinger med gasspådrag kan bilen imidlertid skilte med en fin og mer sportsbilaktig balanse. De brede dekkene sørger for et voldsomt grep, noe som åpner for svært effektiv forsering av svingete landeveier. Baksiden av medaljen er at slippgrensen blir brå. Dermed kan overgangen fra fullt grep til bakhjulsskrens bli mer dramatisk enn ønskelig. De originale dekkene ville ha mistet grepet tidligere og mindre dramatisk. Sistnevnte er tryggere og bidrar samtidig til mer kjøreglede.

Spesiell ESP-løsning

Nå skal det riktignok understrekes at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr. Lar man ESP-knappen være i fred, er Sportkupé, også med slike dekk, en harmløs bil.

At kjøreegenskapene er litt lurvete bekreftes imidlertid av det faktisk ikke er mulig å koble stabilitetsprogrammet helt ut. Joda, det er en ESP-knapp der. Og når man trykker på denne, så lyser varsellampen. Men når man virkelig er ute å kjøre så opplever man plutselig at det lugger både her og der, noe som betyr at elektronikken har ligget på lur hele tiden.

Positivt eller negativt?

image: Motor og kjøreegenskaper


Vi er litt usikre på hva vi skal mene om dette. I utgangspunktet er vi skeptiske til bilprodusenter som ikke stoler nok på modellene sine til at de tillater føreren å koble stabilitetsprogrammet helt ut.

Når det er sagt, så må det sies at det skal det svært mye til før stabilitetsprogrammet faktisk griper inn i "deaktivert" tilstand. Vi opplevde slik inngripen først og fremst i sammenheng med lastvekselreaksjoner fremprovosert av rask gasspedal-slipp i sving. I slike situasjoner er det nok svært, svært få som ikke er takknemlige for litt hjelp, selv om de i utgangspunktet var "tøffe nok" til å trykke på av-knappen.

Sportsunderstell

Sportcoupé ligger tungt og trygt på veien på alt slags underlag. Vårt testeksemplar var satt opp med sportsunderstell i tillegg til de omtalte lavprofildekkene. Et av resultatene er fravær av krenging, noe som medvirker til økt kjøreglede. De brede dekkene produserer som nevnt en del støy, noe som først og fremst oppleves ved at ganske merkbar dekkrumling trenger inn via bagasjerommet. Med normale dekk vil dekkstøyen reduseres, noe som sammen med lite motorstøy og svært lite vindstøy vil gi et behagelig lydbilde i kupeen.

Komfortabel likevel

Sportsunderstell og lavprofildekk går også på bekostning av komforten, noe som først og fremst merkes over hull og andre korte ujevnheter. Likevel er Sportcoupé en svært komfortabel bil sammenlignet med mange normale familiebiler. Dette sier mye om hvor godt hjulopppheng denne bilen har i utgangspunktet og hvor komfortabel den vil være uten sportsunderstell og jåle-dekk.

Svingvillig

image: Motor og kjøreegenskaper


Sportcoupé oppleves altså som retningsstabil. Samtidig er den svært svingvillig. Dette har selvsagt sammenheng med at forhjulene slipper å ta seg av fremdrift, men må også tilskrives en god styring. Sistnevnte er nemlig både presis og tilstrekkelig direkte. I tillegg er svingradiusen svært god, på typisk Mercedes-vis.

Gode bremser

Bremseredskapen er, ikke uventet, førsteklasses. Et hardt tråkk på bremsepedalen resulterer i et kraftig bitt og egenskapene ved nødbrems er forbilledlige, også i sving. Vi synes imidlertid en sportsbil skulle hatt håndbrekk, og ikke et trist fotbrekk, slik Sportcoupé har.

Er Mercedes-Benz C 160 Sportcoupé et godt kjøp? Les vår konklusjon her.