Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz sin nye 350-motor evner å få skikkelig sving på en 485 centimeter lang, 182 centimeter bred og 1.830 kilo tung stasjonsvogn. Det er det ikke mange andre V6-motorer som ville vært i stand til.


Men så er ikke dette noen hvilken som helst motor heller. Hver sylinder rommer hele 0,58 liter, noe som betyr at vi her snakker om en 3,5-liters V6-motor. Bortsett fra Porsche, Toyota og enkelte amerikanere, er det svært få bilprodusenter som satser på så store V6-aggregater. Audi og BMW nøyer seg for eksempel med henholdsvis 3,2 og 3,0 liter slagvolum.

272 hestekrefter

Med et slikt slagvolum skulle det bare mangle at motoren har blitt en av verdens sprekeste V6-motorer. Toppeffekten er hele 272 hestekrefter, noe som betyr at Mercedes-Benz har hentet ut nesten like mye effekt som de gjør fra sin 5,0-liters V8-motor (306). Maksimalt dreiemoment - 350 Nm - er på plass allerede ved 2.400 o/min (E 500: 460 Nm).

7,4 sekunder

Med slike krefter skal den store stasjonsvognen klare 0 til 100 på bare 7,4 sekunder - høy vekt, firehjulsdrift og automatgirkasse til tross. Vi klarte aldri dette tallet, men bilen leverte gang på gang 0 til 100 på 8,2 sekunder, noe som oppleves som litt uvirkelig i en så stor stasjonsvogn. Trofaste lesere vil kanskje huske at vi gjennom våre uhøytidelige målinger målte Audi S4 Avant til 7,5 sekunder.

Lange trinn


Årsaken til at E 350 4Matic gjør det så godt i denne klassiske øvelsen, er den gode automatgirkassen. For det første er denne uvanlig høyt drevet, noe som innebærer at de to første girene trekker helt til henholdsvis 65 og 110 kilometer i timen. Dette betyr at E 350 4Matic slipper unna med ett girskift på sin vei mot hundre, i motsetning til S4 som må legge inn tredjegiret i 90 km/t.

Kvikk i starten


Det andre poenget er at Mercedes-Benz har utrustet bilen med en girkasse som uten problemer takler maksimalt dreiemoment. Det betyr at momentomformeren ikke blander seg så mye inn i sakene, noe som i sin tur betyr at motorkreftene raskt havner på de fire stikkakslene. E 350 4Matic er kort og godt kvikk i starten, noe som understrekes ved at bilen tømmer førstegiret på bare 4,5 sekunder.

S4, derimot, lider under en girkasse som ikke helt takler det høye dreiemomentet (410 Nm). Momentomformeren forsøker hele tiden å spare girkassen, noe som resulterer i tregere start. Når bare S4en får lagt inn tredjegiret har ikke E 350 4Matic noen som helt mulighet til å holde følge og vil raskt bli frakjørt. Problemet for oss nordmenn er at man da befinner seg i høyst ulovlige hastigheter.

Lettbent


350-motoren gjør altså en god jobb og sørger for at det store bilen den må dra på oppleves som uvanlig lettbent. Kraftkilden produserer masse krefter helt fra 1.500 omdreininger og leverer et jevnt økende skyv opp gjennom hele registret, før automatgirkassen legger inn girskiftet rett før rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Komfortable girskift

Girkassen har forøvrig fem trinn, noe som er godkjent, men som står tilbake for konkurrentenes sekstrinnskasser. Føreren kan velge mellom tre ulike moduser - komfort, sport og manuell - og vi kunne i tillegg gire med knapper bak rattet (ekstrautstyr). I komfort-modus er girskiftene forbilledlig myke og behagelige, samtidig som girkassen er kvikk til å gire opp ved fullt gasspådrag. Vi merket ærlig talt ikke store forskjellen mellom Comfort og Sport, bortsett fra at kassen i sistnevnte modus vanligvis legger seg ett gir lavere.

Burde vært mer kickdownvillig

Kassen imponerer ikke like mye når det kommer til nedgiring - her finnes det mange girkasser som gjør jobben kvikkere. Vi mener også at girkassen burde vært mer kickdownvillig i de to automatprogrammene. Den aktive fører kan imidlertid trøste seg med at girkassen tillater et mer aggressivt giringsmønster hvis man velger å gire manuelt.

Sett under ett er dette uansett en svært god girkasse. Girkassen er svært lettbetjent, noe som blant annet skyldes en ryddig sjaltegate og det faktum at spaken glir svært lett fra trinn til trinn. Femtegiret er høyt nok drevet til at turtellernålen legger seg helt nede på 2.150 omdreininger i 100 kilometer i timen, noe som bidrar at langturer blir avslappende og behagelige affærer.

Suveren komfort


Det er ikke bare lavt turtall på langtur som sørger for at E-klasse blir en behagelig bil. Mercedes-Benz har nemlig utviklet et imponerende hjuloppheng, som åpenbart er blant verdens beste, sett fra ett komfort-ståsted. Denne gangen var vårt testeksemplar utrustet med luftfjæring og elektronisk justerbare støtdempere, noe om sørger for at bilen parerer hull og ujevnheter på en enda mer majestetisk måte. Ja, selv når vi valgte det tøffeste støtdemperinnstillingen - Sport 2 - så produserer hjulopphenget mer komfort enn de aller fleste familiebiler.

Ikke like sportslig

E-klasse er altså etter vårt syn klassens komfortvinner. Når det kommer til sportslighet har imidlertid de to tyske erkeekonkurrentene kommet lenger. Riktignok er Mercedes-styringen presis, men like direkte og sportslig som Audis og BMWs styreredskaper er den ikke. E-klasse oppleves generelt også som mindre svingvillig og mer tung i sessen enn sine hovedkonkurrenter.

Bevisst komfortabel


En av årsakene er bilens vekt. Mens E 350 4Matic veier hele 1.830 kilo, har Audi og BMW klart å slanke sine alternativer til henholdsvis 1.740 og 1.665 kilo. En annen forklaring er rett og slett at Mercedes-Benz har satt komfort høyere på agendaen enn Audi og BMW. Den som har kjørt biler som SL og SLK, for ikke å snakke om SLR, forstår at Mercedes-Benz selvsagt kunne ha gjort E-klasse mer sportslig - om det var målet.

Mindre krenging

Det faktum at A6 og ikke minst 5-serie er mer dynamiske kjøremaskiner enn E-klasse, betyr ikke at E-klasse er håpløs. E-klasse takler aktiv svingkjøring bedre enn fleste ordinære mellomklasse-stasjonsvogner. Når bilen i tillegg er utrustet med elektronisk justerbare støtdempere, slik vårt testeksemplar var, blir den riktig så frisk. Den mest sportslige støtdemperinnstillingen begrenser krenging effektivt, noe som øker kjøregleden.

Overstyrer

Den bakhjulsdrevne varianten av E-klasse stasjonsvogn kvitterer med understyring ved krappe manøvre - som de fleste andre biler. I lange høyhastighetssvinger og på glatt føre er imidlertid bilen en typisk overstyrer. Hekken kommer vanligvis på en forutsigbar og kontrollert måte, men ved utkoblet stabilitetsprogram skal man passe på når føret er glatt.

Permanent firehjulsdrift


Denne gangen var imidlertid testeksemplaret utrustet med firehjulsdrift, noe som på Mercedes-Benz-språket kalles 4Matic. Mercedes-Benz er sammen med Audi en av stadig færre bilprodusenter som satser på en tradisjonell, mekanisk løsning, der alle fire hjul til enhver tid har drift. For E-klasses vedkommende har Mercedes-Benz valgt å levere 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene.

4x4-offensiv

Mercedes-Benz er forøvrig i gang med en stor firehjulsdrift-offensiv. Mens firehjulsdrift tidligere kun ble levert i kombinasjon med bensinmotorer, leveres nå også de nye dieselmotorene 280 CDI og 320 CDI med 4Matic. Det betyr at Mercedes-Benz i sterkere grad utfordrer Audi, som inntil nylig var alene om å levere firehjulsdrift i kombinasjon med dieselmotor i denne klassen. BMW satser forøvrig også på firehjulsdrift, men fra et svakere ståsted. BMW lanserte nylig firehjulsdrift i de to bensinvariantene 525 og 530iX. Diesel og firehjulsdrift er altså ikke tilgjengelig fra BMW.

Mer kjøreglede


Uten gasspådrag i svingen merker man ikke så til at E 350 4Matic faktisk er firehjulsdrevet. Ved brå provokasjoner (uten elektronisk stabilitetsprogram, ESP) kvitteres det med forhjulsskrens, i lange svinger går bilen etter hvert over i overstyring.

Det er med andre ord først når man gir gass at firehjulsdriften gir valuta for pengene. Da oppdager man at bilen blir langt mer svingvillig enn en ordinær utgave. Bilen lystrer rattbevegelsene mer presist og biter seg på en helt annen måte fast i underlaget. Det skal langt mer til før hekken kommer, noe som betyr at man i et bredere intervall kan kose seg med en balansert bil. Den permanente firehjulsdriften sørger rett og slett for at E-klasse blir en langt mer underholdende bil, som leverer kjøreglede som i mye større grad kan måle seg med A6 og 5-serie.

Bedre på vinterføre

Firehjulsdriften har selvsagt også praktiske sider. Selv om moderne antispinnsystemer har sørget for at bakhjulsdrevne biler har blitt langt bedre på vinterføre, er det ingen tvil om at en så tung, bakhjulsdrevet stasjonsvogn ikke er blant de som kommer lengst oppover glatte vinterbakker. Med firehjulsdrift vil man i nesten alle tilfeller nå toppen.
Firehjulsdrift og automatgirkasser har en tendens til å gi svært høyt drivstoff-forbruk. Mercedes-Benz oppgir imidlertid 1,06 liter per mil ved blandet kjøring, som absolutt er godkjent for en så tung bil med en så stor motor.

ESP alltid på vakt


I det hele tatt har vi svært lite å utsette på bilens kjøreegenskaper. Vi lot oss imidlertid overraske da vi første gang kjente at det elektroniske stabilitetsprogrammet var inne selv om vi hadde deaktivert det. Etter hvert viste det seg at ESPen kobler seg inn flere ganger, men alltid kun i ekstreme situasjoner, der bilen var svært nær ved å snurre - vanligvis på snøsubstituttet grus.

Det er for så vidt greit for oss at bilprodusentene legger inn et "last chance" sikkerhetsnett også når føreren har bedt om at det skal kobles helt vekk. Vi lot oss likevel overraske over at en tysk premium-produsent hadde valgt denne løsningen. Det var først når vi begynte å teste lastvekselreaksjoner ved raskt gasspedal-slipp i sving at vi forsto hvorfor Mercedes-Benz har sett seg nødt til å velge denne løsningen. E 350 4Matic kan nemlig komme overvumplende raskt og voldsomt med bakparten i slike situasjoner. Så raskt at det kunne vært farlig uten elektronisk hjelp.

For ordens skyld må det understrekes at slik oppførsel stanses langt tidligere så lenge man holder seg unna ESP-knappen.

Dyre bremser


Det er sjeldent vi ser ventilerte skivebremser innfor bakfelger. Slik luksus er vanligvis forbeholdt rå sportsbiler. E 350 4Matic er imidlertid utrustet med ventilerte skivebremser rund baut, noe som sier en del om bilens høye vekt. Bremseredskapen produserer et kontant bitt og bilen oppfører seg stabilt ved nødbrems. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss at de arbeidet noe nærmere låsing på snøsubstituttet grus.

E 350 T 4Matic kan altså skilte med en flott motor, kvikk akselerasjon, høy komfort og sportslige kjøreegenskaper. Men kan bilen forsvare sin voldsomme prislapp? Vi gir deg svaret her.