Motor og kjøreegenskaper

En 2,7-liters motor er selvsagt ikke like sterk som en 3,0-liter. Vi stortrivdes imidlertid med 2,7-literen og mener at man er svært kresen - og har svært god råd - hvis man er villig til å betale 100.000 kroner mer for 3,0-literen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper


Audis nye 2,7-liters V6-diesel er en topp moderne konstruksjon, som hviler på den samme teknologien som storebror. Hver sylinder støttes selvsagt av fire ventiler, drivstoffet leveres via common rail og luften ankommer via en turbolader med variabel turbingeometri. Hvis Audi hadde ønsket det, kunne de derfor uten problemer ha hentet ut langt over 200 hestekrefter og 400 newtonmeter fra denne motoren.

180 hestekrefter, 380 newtonmeter

Det har de imidlertid ikke gjort. Audi har nøyd seg med å hente ut 180 hestekrefter og 380 newtonmeter. Dette betyr at ytelsene er nesten identiske med dem vi kjenner fra den gamle 2,5-liter store V6-dieselen som forsvant med forrige generasjon A6.

Hvorfor et så forsiktig effekt- og kraftuttak? Jo, årsaken er selvsagt at Audi ønsker å posisjonere denne motoren midt mellom 2,0 TDI- og 3.0 TDI-motorene, som yter henholdsvis 140 og 225 hestekrefter samt 320 og 450 newtonmeter.

Potent brumling

image: Motor og kjøreegenskaper


Når det kommer til opplevelse og lydbilde er det imidlertid ingen tvil om hvilken motor 2.7-literen minner mest om. Her snakker vi nemlig V6-konfigurasjon og stort slagvolum, noe som resulterer i en potent og behagelig brumling alá 3,0-literen. Sammenlignet med dette grove lydbildet fremstår 2,0-literen som en knatrete og irriterende jypling.

V6-konfigurasjonen har også medvirket til å nærmest eliminere vibrasjons-problematikken, som lenge har vært et typisk dieselproblem.

9,1 sekunder

På papiret skal A6 Avant 2.7 TDI med manuell girkasse og forhjulsdrift klare 0 til 100 på friske 8,3 sekunder. Med quattro og Tiptronic på plass stiger imidlertid vekten med 120 kilo til 1.815. Dette går selvsagt på bekostning av 0 til 100-tiden, som øker med 0,8 til 9,1 sekunder.

Storebror 3.0 TDI quattro Tiptronic veier bare noen få kilo mer og har 225 hestekrefter og 450 Nm å spille på. Dermed skal denne på papiret klare samme øvelse på bare 7,4 sekunder, altså nesten to sekunder raskere.

Treg i avtrekket

image: Motor og kjøreegenskaper


Ute i virkeligheten er det imidlertid ingen av dem som lever opp til disse tallene. Hovedproblemet er at de begge er trege i avtrekket. Dette har sammenheng med at Audi er redde for å slippe for mye dreiemoment rett inn i automatgirkassen. Momentomformeren er derfor satt opp for å ta unna den verste støyten, noe som i praksis betyr at det tar rundt 1,5 sekunder fra gasspedalen tråkkes i bunn til motorkreftene overføres til drivhjulene i fullt monn.

10,6 sekunder

I våre uhøytidelige målinger brukte vi gjennomsnittlig 10,6 sekunder til 100, altså 1,5 sekunder mer enn oppgitt. Samme opplevelse hadde vi med A6 Avant 3.0 TDI, som gjennomsnittlig brukte 9,2 sekunder.

Noen lyskryss-racer er A6 2.7 TDI dermed ikke. For eksempel vil man fra stillestående bli frakjørt av mer ordinære biler som Volkswagen Passat 2.0 TDI og Mazda 6 2.0 med manuelle girkasser.

Fin forbikjøringsbil

image: Motor og kjøreegenskaper


For de fleste av oss er imidlertid ikke akselerasjon fra stillestående avgjørende - men fleksibilitet. Og når motoren får lov til å jobbe fritt, uten innblanding fra girkassen, slik den får fra og med andregir, så blir det fart i sakene. Audi A6 Avant 2.7 TDI er blant annet en fin forbikjøringsbil.

Sterk gjennom hele registeret

Motoren produserer altså 380 newtonmeter. Disse er på plass allerede ved lave 1.400 omdreininger, noe som i praksis betyr at kraftkilden skaper et flott skyv nesten helt fra start. Skyvet varer og rekker opp gjennom hele registeret til 4.500 o/min, der automatkassen legger inn girskiftet.

Mer enn tilstrekkelig

image: Motor og kjøreegenskaper


2.7-literen produserer riktig nok ikke det samme, brutale bunndraget som 3,0-literen. Også i mellomregisteret leverer 3,0-literen merkbart mer sprut. Det er dermed ingen tvil om at man vil bli grundig frakjørt av en A6 3.0 TDI på autobahnen.

Når det er sagt må det understrekes at lydbildet er vakkert nok og kraftproduksjonen mer enn tilstrekkelig til at det store flertall sannsynligvis vil stortrives med denne 2.7-literen under panseret.

God girkasse

Den trege starten vil nok kunne irritere, men bortsett fra dette er automatgirkassen sterkt medvirkende til at A6 blir en så hyggelig opplevelse som det bilen faktisk er. Selv om det finnes enda raskere automatkasser enn denne, vil de fleste oppleve den som kvikk. Og evnen til å levere komfortable girskift ved normal kjøring er tett opp i mot det vi forbinder med Mercedes-Benz.

Takket være seks trinn legger turtellernålen seg på behagelige 1.700 omdreininger i 100 kilometer i timen. Dermed har man tilgang på maksimalt dreiemoment samtidig som motoren arbeider ved et bedagelig og avslappende turtall.

Ekstreme dekk

image: Motor og kjøreegenskaper


Også denne gangen var testeksemplaret utrustet med luftfjæring (22.710 kr som ekstrautstyr), noe som betyr at vi fortsatt ikke kan si noe om hvordan A6 Avant oppfører seg med normale dempere og stålfjærer. Det vi imidlertid kan si, er at luftfjæringen gjør en imponerende jobb. Denne gangen hadde nemlig luftfjæringen en ganske ekstrem utfordring, i form av dekk i dimensjon 255/35-19. Originalt leveres A6 2.7 TDI 225/55-16-hjul.

Selv om vi merket at bilen ikke var fullt så komfortabel som sist gang (A6 3.0 TDI med 225/50-17), hadde hjulopphenget også denne gangen en imponerende evne til å svelge alle typer ujevnheter. Resultatet er svært høy komfort, noe særdeles få biler med dekk i 35-profil tangerer.

Idiotsikker

Fordi vi ga en grundig gjennomgang av kjøreegenskapene sist gang vi testet A6 Avant, går vi med harelabb over dette temaet i dag. Vi gjentar imidlertid at bilens kjøreegenskaper er nærmest idiotsikre og at det er sjeldent vi med like lett hjerte kobler ut det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP).

Styringen er presis, firehjulsdriften sikrer god fremdrift og det lynraske hjulopphenget sørger for at bilen beholder samtlige poter på underlaget, nærmest uansett hvor skrøpelig asfalten er.

Inspirerende

image: Motor og kjøreegenskaper


Velger man det mest sportslige fjæringsprogrammet - Dynamic - blir bilen i tillegg inspirerende sportslig. Det rå veggrepet, den fine balansen og fraværet av krenging fører til at det er lett å glemme at man faktisk håndterer en nesten 493 centimeter lang og 1,8 tonn tung stasjonsvogn. Når bremsene og bremsekraftfordeleren (EBD) i tillegg gjør en forbilledlig jobb, blir resultatet en stimulerende kjøreopplevelse.

Bør du velge A6 2.7 eller 3.0 TDI? Eller bør du kanskje heller satse på BMW eller Mercedes-Benz? Du finner våre konklusjoner her.