Motor og kjøreegenskaper

Med den nye 136-hesters dieselmotoren under panseret blir Verso både sterk og overraskende rask. En flott sekstrinns girkasse og god bremseutrustning trekker også opp.

Motor og kjøreegenskaper


Toyotas nye kraftkilde er en topp moderne konstruksjon. Både blokk og topp er i aluminium og drivstoffet leveres av et common rail innsprøytningssystem med piezo-injektorer. 16 ventiler er på plass, og Toyota har videreutviklet turboladeren sammenlignet med den som sitter montert på 2,0-literen. Ved å satse på færre og lettere turbinblader skal tregheten i turbinhjulet være redusert med 30 prosent, noe som skal gi enda kvikkere respons.

For de fleste potensielle Verso-kunder er imidlertid ikke ovenstående spesielt interessant. Det som teller er selvsagt hvordan motoren fungerer ute i hverdagen.

9,4 sekunder

Motor og kjøreegenskaper


Det vi trygt kan fastslå, er at motoren sørger for at Verso blir en svært kvikk bil. Toyota oppgir at bilen skal klare øvelsen 0 til 100 i løpet av bare 9,4 sekunder. Dette er friske tall, men i praksis viser det seg at bilen faktisk er enda raskere. I våre uhøytidelige målinger klarte bilen gjentatte ganger øvelsen på 9,2 og 9,3 sekunder, noe er raskere enn det vi klarte med Volkswagen Touran 2.0 TDI med DSG-girkasse (9,8). Ja, nådde Verso 2.2 D-4D 100 km/t raskere enn nylig testede BMW 525xi Touring med automatgir.

310 newtonmeter

Motor og kjøreegenskaper


Motoren sørger ikke bare for at Verso blir rask, den er også sterk. Det faktum at 310 newtonmeter er på plass ved 2.000 omdreininger merkes først og fremst ved gasspådrag i høye hastigheter, for eksempel ved forbikjøringer, og når bilen er tungt lastet.

Sterk fra bunn

Men denne kraftkilden er ikke avhengig av maksimalt dreiemoment for å gjøre en god jobb. Motoren trekker rent allerede fra 1.200 omdreininger, noe som betyr at man kan benytte tredjegiret helt ned mot 30 kilometer i timen. Når turtellernålen beveger seg videre opp mot 1.400 omdreininger skapes et flott skyv i seteryggen, et skyv som vedvarer opp til 4.000 omdreininger.

Vi hadde imidlertid håpet og trodd at motoren skulle ha et bredere register å spille på. Rødmerkingen starter nemlig først ved 5.200 omdreininger. I tillegg vet vi at den utgående 2,0-literen er en turtallsvillig motor.

Gire ved 4.000

Motor og kjøreegenskaper


Med 2,2-literen under panseret er det imidlertid like greit å gire ved 4.000 omdreininger. Når veivakselen må bevege seg raskere enn dette, avtar nemlig skyvet på vei oppover mot 4.500 omdreininger. Deretter blir den opplevde motstanden i motoren så stor at det føles unaturlig å presse den videre.

Vil muligens "løsne"

Det skal nevnes at motoren muligens vil "løsne" noe når den har gått litt lengre og at registeret etter noen tusen kilometer bli bredere. Vi tror nok imidlertid aldri at denne motoren vil oppleves som like turtallsvillig som den utgående 2,0-literen.

Hvor mye dette betyr i praksis er imidlertid en annen sak. Verso 2.0 D-4D går så bra at savnet etter mer turtallsvillighet aldri stikker dypt.

Fortsatt noe vibrasjoner

Dieselmotorene har gjennomgått en rivende utvikling på alle områder de siste årene. Toyota er blant dem som denne gangen har lyktes i å utvikle en motor som har en myk gange og hvor knatring aldri oppleves som noe problem. Toyota har også klart å forhindre vibrasjoner fra å forplante seg via girspak og pedaler. Helt i mål er de imidlertid ikke, vi merket antydning til vibrasjoner i ratt og sete ved tomgang.

Irriterende startknapp

Motor og kjøreegenskaper


I Verso startes motoren med en knapp, noe som kanskje kan virke annerledes og moderne. Vi mener imidlertid ikke at denne løsningen tilfører bilen noen nytteverdi, snarere tvert i mot. Det tar nemlig tid å venne seg til denne løsningen, og i mellomtiden risikerer man å bli sittende å trykke gjentatte ganger mens bannord lister seg ut på tungespissen. Etter tilvenning fungerer knappen stort sett greit, men en god, gammel tenningslås ville fungert enda bedre.

86 mil rekkevidde

Verso 2.2 D-4D er oppgitt å bruke 0,64 liter per mil ved blandet kjøring. Med tanke på slagvolumet er det ikke noe å utsette på disse tallene, som sammen med en 55 liters tank sørger for en teoretisk rekkevidde på hele 86 mil.

Flott girkasse

Motor og kjøreegenskaper


En annen nyhet for Verso 2.2 D-4D er at bilen leveres med sekstrinns girkasse. Denne fungerer svært godt. Ikke bare er spaken godt plassert og den skinntrukne kulen god å holde i, i tillegg glir spaken smertefritt i trinn. Samtidig oppleves giroverføringen som stram og presis.

Toyota har også valgt å legge inn en liten pipelyd når føreren velger revers. Noen vil kanskje synes dette er irriterende - vi synes dette varselet er helt på sin plass i sammenheng med tette, seksstegede girkasser. Det faktum at motoren arbeider ved behagelige 1.800 omdreininger i 100 kilometer i timen er også et pluss.

Komfortabel

Motor og kjøreegenskaper


Som vi har skrevet i tidligere Verso-tester, har Toyota lyktes i å utvikle et hjuloppheng som takler de aller fleste ujevnheter på en god måte og som defor produserer høy komfort både i byen og på landeveien. Versos kjøreegenskaper er i utgangspunktet også trygge og forutsigbare. Styringen er mer komfortabel enn direkte, men presis nok til at den funger greit også ved aktiv kjøring.

Verso mangler akustisk håndbrekkvarsler og har i tillegg svært stor dybdeforskjell mellom gass- og bremsepedal, noe som er synd. Til gjengjeld gjør bremseredskapen en svært god jobb, både når det kommer til stopplengder og stabil oppførsel ved harde innbremsinger fra høye hastigheter.

Understyrer for et godt ord

Motor og kjøreegenskaper


Da vi testet Corolla Verso med 1.8-liters bensinmotor skrev vi at Verso ikke bare er lettkjørt og forutsigbar, men at den også har sportslige egenskaper. Vi skrev også at bilen er godt balansert og at den sitter godt på veien.

Denne gangen hadde vi ikke helt den samme opplevelsen. Verso 2.2 D-4D oppleves fortsatt som lettkjørt og forutsigbar, men ikke som sportslig og godt balansert. I stedet har den blitt en utpreget understyrer.

Det sterke trangen til hele tiden å understyre er ikke noe sikkerhetsproblem. Tvert i mot sørger slik oppførsel for at føreren automatisk vil føle det naturlig å ta det rolig. Og skulle det likevel bli behov, sørger det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP, VSC på "Toyota-språk") alltid for at bilen raskt henter seg inn igjen.

Lite kjøreglede

Den evinnelige understyringen går imidlertid på bekostning av kjøregleden. En bil som hele tiden "vil over sine egne forhjul" i sving blir aldri en spesielt inspirerende opplevelse. Den som er glad i hjulspinn vil riktignok ha det gøy med Verso. Kobler man ut antispinn-systemet sørger den kraftige motoren for at forhjulene spinner helt opp på tredjegiret så lenge det er litt vått på asfalten. Men den som er glad i effektiv og inspirert kjøring på svingete landeveier, vil aldri bli forelsket i Verso 2.2 D-4D.

Tung motor

Motor og kjøreegenskaper


Årsaken til at Verso har blitt så understyrt, har selvsagt sammenheng med den tunge motoren. Riktignok er dette en aluminiumskonstruksjon, men en 2,2-liters dieselmotor er likevel langt tyngre enn en 1,8-liters bensinmotor. Verso 2.2 D-4D veier derfor rundt 150 kilo mer enn en Verso 1.8. Med en så stor vektøkning, som i all hovedsak belastes forakselen, endres bilens vektfordeling ganske markant.

Litt kjedelige kjøreegenskaper klarer imidlertid ikke å ødelegge for en bil som kan skilte med en flott motor, høy komfort, et delikat interiør og geniale bakseteløsninger. La oss se på hvordan biler klarer seg mot de skarpeste konkurrentene.