Motor og kjøreegenskaper

Du kan kjøre mykt og pent i god komfort hele dagen, mens du om kvelden kan utfordre nesten hva som helst på veien til duell.

Motor og kjøreegenskaper


Vi kjørte riktignok en automatgirutgave med piggfrie vinterdekk, men følelsen av god kontroll og effekt i massevis gir kjøreglede som du garantert ikke finne hos noen andre i SUV-klassen. Heller ikke i stasjonsvognklassen dukker det opp alt for mange biler som holder følge.

Sterkt signal

Mitsubishi yppet seg ved å sette en toliters turbomotor i den lille SUVen Outlander. Med 202 hestekrefter var dermed Forester ikke lenger konge på haugen, men med 2006-modellen har konkurrenten fått svar.

Den nye 2,5-literen, selvfølgelig en boksermotor, leverer ved hjelp av en turbo hele 230 hestekrefter ved 5.600 o/min. Om ikke det er nok er dreiemomentet voldsomme 320 Nm ved 3.600 o/min. På en måte oppleves motoren som mer kultivert enn de tidligere turbomotoren, men er så effektstinn at den positive følelsen av råhet fortsatt er på plass.

Livredd automatgirkasse

Naturlig nok får både sjåfør og automatgirkasse respekt for en så heftig motor. Forskjellen er at sjåføren tilpasser seg til effekten, mens girkassen fortsetter å reagere med tilbakeholdenhet ved fullt gasspådrag. Den somler med nedgiringer, og den nøler med å slippe all effekten gjennom fra start. Det sier mye om girkassen at 0-100 km/t er unnagjort på 6 sekunder med manuell femtrinns girkasse, mens det tar hele 7,6 sekunder med firetrinns automat.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Subaru har imidlertid gitt rikelig med overstyringsmuligheter, og ved aktiv bruk av girkassen kan mye av nølingen reduseres. For eksempel er det mulig å låse girkassen oppover, det vil si at du nekter girkassen andre gir enn for eksempel første og andre. Det gjør at du slipper å vente på somlingen fra girkassen hvis du for eksempel gir mye gass for å smette på plass i en åpning i bytrafikken.

En annen mulighet som vi brukte mye ved aktiv kjøring var den manuelle sjaltefunksjonen. Piler i instrumentpanelet viser om du kan gire opp eller ned, og som muligheten for å legge inn ett sikkert girskift i innbremsingen rydder mye opp i de svakhetene en automatgirkasse vanligvis har ved sportslig kjøring.

Forskjellige firehjulsdriftssystem

I utgangspunktet er kreftene fordelt med 55 prosent til bakhjulene, men ved hastighetsforskjeller mellom for- og bakaksel kan fordelingen endres. Forester med automatgir har nemlig elektronisk styring av midtdifferensialen. I vanlig Forester er midtdifferensialen åpen.

I praksis gir dette en bil som er enda mer effektiv i svinger, men hadde det ikke vært for effektøkningen på 53 hestekrefter hadde nok forrige utgave fortsatt vært underholdningsfavoritten. I tillegg til styring av midtdifferensialen har turboutgaven med automatgir også differensialbrems bak.

Tørst

Oppgitt blandet forbruk med automatgir er 1,05 l/mil, og faktisk enda litt høyere med manuell girkasse (1,07 l/mil). I byen kan forbruket bli betydelig høyere, og selv om tanken er på 60 liter blir det mange stopp på bensinstasjonen.

Ved 100 km/t i fjerdegir går motoren på rundt 2.200 o/min, og støynivået er ikke alt for høyt. Motoren gir mest lyd fra seg ved hard akselerasjon, men ikke så mye lyd som det enorme enderøret på eksosanlegget antyder. Forester sliter også litt mer med hjulstøy og vindstøy enn mange av konkurrentene, og selv om det ikke er alt for plagsomt er det en klar påminnelse om at dette er en relativt gammel konstruksjon. I forbindelse med ansiktsløftningen er også bilen blitt stivere. Det er klart gode nyheter for kjøreegenskapene, men komforten reduseres noe ved at bilen blir litt mer stumpete over små ujevnheter.

Sikkerhet

Som sagt er det bare turbo-Forester med automatgir som dukker opp med ESP, og ESP-systemet i testbilen virket fornuftig satt opp. Det er mulig å skru av systemet med en knapp på dashbordet. Av ytterligere sikkerhetsutstyr er det kun fire kollisjonsputer i Forester, de fleste konkurrentene har nå seks.

Også når det gjelder bremseredskap skiller det mellom de forskjellige utgavene av Forester, det er kun turboversjonene som har skivebremser bak og elektronisk bremsekraftfordeler.

I godt selskap

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Det er ikke tvil om at kjøreglede og effektivitet er viktige rettesnorer for Subaru, og det er nok ikke tilfeldig at de deler noen særegenheter med sportsbilprodusenten Porsche. Boksermotoren er kanskje det særeste, en konstruksjon som gir ganske flate motorer som gir lavt tyngdepunkt. Vektfordeling er også prioritert høyt i Forester, og det er ikke alt for mange familiebiler med like balansert oppførsel.

Den siste særegenheten vi nevner her er rattet. Både Porsche og Subaru holder fast ved ratt med ganske tynn rattring der resten av bransjen synes å mene at jo tykkere jo sportsligere. Vi trivdes veldig godt med det tynne Momo-rattet i Forester. Gjennom det skinntrukne rattet fikk vi også gode tilbakemeldinger om underlag og veigrep.

Selv en vanlig Forester er vanskelig å plassere definitivt i en klasse, og Forester med 230 hestekrefter er nesten umulig. Vi skal likevel se litt nærmere på prisnivå og konkurrenter her.