Motor og kjøreegenskaper

XC70 er en bil som har hatt en ganske tydelig utvikling, og dagens versjon er blitt en bil som passer norske forhold svært godt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


Den takler selvfølgelig ubrøytete veier og nedsnøing på hytteparkeringer, og etter hvert er den også blitt bedre til å håndtere svingete norske landeveier. Det ble vel duvete om bord i de første årgangene, og selv om den bilen vi hadde til test var utstyrt med aktive støtdempere virker bilen mer samlet og presis.

Motoren hjelper til

Vi trodde på forhånd at den store forskjellen ville være at XC70 skulle oppleves som sprekere. Det gjør den, men hovedinntrykket er at bilen har fått skrudd opp evnen til å levere kjøreglede i form av kvikkere respons fra både motor og firehjulsdrift.

I praksis gir det seg utslag i at det er lettere å la gasspedalen være med på å styre bilen, for eksempel er det nå mye lettere å porsjonere ut kreftene i utgangen av svingene. Det er blant annet nye turbiner i turboladeren som gjør at gassresponsen forbedres, og gassrespons generelt er jo ikke dieselmotorenes sterkeste side.

D5-motoren yter 185 hestekrefter ved 4.000 o/min, og dreiemomentet er 400 Newtonmeter (Nm) fra 2.000 til 2.750 o/min. Det gjør versjonen med 185 hestekrefter halvsekundet raskere fra 0-100 km/t, men det spørs om ikke den nye girkassen også har en finger med i forbedringen. I praksis er det i forbikjøringssituasjoner at forskjellen kjennes best.

Sekstrinns for diesel

Nytt er også en sekstrinns automat girkasse, og det måtte til for at området mellom 2.000 og 4.000 o/min skulle utnyttes fullt ut. Ved 100 km/t gir sjettegir 1.900 o/min, og tredjegir krever 4.400 o/min. Siden girkassen velger å skifte ved 4.500 o/min under full akselerasjon innebærer det at 100 km/t passeres i tredjegir optimalt for best akselerasjon.

Selv om girkassen somler litt ved igangsetting, virker den hakket raskere enn den forrige femtrinns automatgirkassen. Den sjalter komfortabelt, og overstyrer ikke dine valg hvis du har valgt gir manuelt.

Morsommere bak rattet

Både for de som søker trygghet og for de som søker spenning, er XC70 nå en bedre bil. Det er fortsatt morsommere å kjøre vanlig V70 med firehjulsdrift, men XC70 er blitt såpass mye strammere at den gir mer i form av presis oppførsel når det går litt unna. De samme egenskapene gjør også at XC70 oppleves mer kontrollert og forutsigbar for de som søker det trygge.

image: Motor og kjøreegenskaper
image: Motor og kjøreegenskaper


En ting som plager oss er at også Volvo velger å la ESP-systemet jobbe med veigrepet uten at føreren blir gjort oppmerksom på at grensen for veigrepet er i ferd med å bli betydelig smalere. Resultatet kan være at bilen presses oppover i hastighet under forhold der det beste hadde vært og slakke av litt. Det å definere bremsing av individuelle hjul som ”understyringskontroll” og ikke ESP mener vi ikke er bra, og det åpner også for at biler som ikke har de samme gjennomarbeidede kjøreegenskapene kan bruke elektronisk støtte for å rette opp et dårlig utgangspunkt.

Volvo XC70 er litt alene den spesielle klassen den operer i. Videre skal vi se nærmere på pris og konklusjon.