Motor og kjøreegenskaper

Subaru har oppgradert både motor og chassis i forbindelse med årets ansiktsløftning. Det er særlig den betydelige effektøkningen som merkes, men kjøreegenskapene holder følge. Det er derimot synd at ESP er forbeholdt turboversjonen med automatgir.

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Forester 2,0 X heter det samme som før, har fortsatt en toliters boksermotor under panseret, men kan heretter skilte med 158 hestekrefter mot 125 tidligere. Dreiemomentet er 186 newtonmeter ved 3.200 omdreininger.

Kraftigere og livligere

Med automatgir oppgis Foresters egenvekt til 1.405 kilo, hvilket ikke gjør den til noen tungvekter. Med den oppgraderte motoren vil basis-motoren for de aller fleste være mer enn tilstrekkelig hva krefter angår, og det er forsåvidt bra da turbomotoren er i en ytelsesklasse for seg og i en helt annen kategori. I forhold til forgjengeren fremstår den testede bilen som mer disponibel og fleksibel i mellomregisteret samtidig som den er adskillig mer livlig ved høye turtall. Samtidig har ikke det oppgitte normalforbruket - 0,93 liter per mil - steget nevneverdig, men Forester forblir en relativt tørst bil.

Forbedringspotensiale

Vi antar at kjøreopplevelsen blir bedre hvis man gir avkall på den komforten automatkassen gir og heller velger manuell girkasse. Automaten virket nemlig noe nølende, selv om dette naturligvis ikke er like frustrerende som med turbomotoren. Firetrinns-automaten begynner etter vår mening å nærme seg aldersgrensen. Den kveler nemlig en del av motorens personlighet i større grad enn det gode, moderne automatkasser gjør, og det er synd i og med at Subarus boksermotor har en markant personlighet. Riktignok kan man ved å velge "power"-modus hente ut kraftigere akselerasjon, men på tolitersversjonen kan man ikke sjalte manuelt.

Motor og kjøreegenskaper


Kjøreglede

Vi kan gjenta til det kjedsommelige at Forester har kjøreegenskaper som ligger godt over det en rendyrket SUV kan gi, samtidig som den har en utmerket grad av fremkommelighet på dårlig underlag. I tillegg er bilen underholdende å kjøre aktivt på svingete vei; den er både balansert og forutsigbar. Man kunne imidlertid ha ønsket en noe mer presis styring med bedre tilbakemelding, noe som antakelig er bedre på sommerdekk enn med de piggfrie vinterdekkene vi hadde på under testen. Samtidig er Forester svært lettkjørt i byen, ja bilen er generelt like lettkjørt og livlig som en småbil, og det hjelper på følelsen av fin flyt i trafikken. Disse gode egenskapene er i adskillig mindre grad tilstede hos konkurrentene fra den kompakte SUV-klassen.

Her kan du lese om konklusjon og konkurrenter.