Motor og kjøreeegenskaper

Med 75 hk skulle det være duket for heftige kjøreopplevelser i en bil som veier knappe 900 kilo. Og GTi-følelsen er ikke langt unna -- selv om det kjennes ut som om det går kjappere enn hva det faktisk gjør!

Det lille sportsrattet med den relativt tunge følelsen, den lave sittestillingen, hvit bakgrunnsfarge på instrumentpanelene -- det aller meste minner om en "mini-GTi". Ikke minst understrekes det sportslige inntrykket av en kort og presis gearspak. Men ser vi nærmere på tallene, er ikke Lupo på noen som helst måte så kjapp som man skulle tro -- forholdet mellom ytelse og vekt tatt i betraktning.

Fra stillestående sliter nemlig motoren med et relativt dårlig dreiemoment på lave turtall, men har du først kommet opp i fart, er det lett å få rocke-fot i Lupo! Noe av den samme opplevelsen fikk vi da vi testet Seat Arosa 1.4 -- som på mange måter er forgjengeren til VW Lupo.

Men Lupo har en kraftigere motor med 16-ventilersteknikk, den yter 75 hk mot Arosaens 60, og har et dreiemoment som ligger 10 NM over Arosaens 116 Newtonmeter -- selv om toppen av dreiemomentkurven først oppnås ved 3.800 o/min i Lupo mot 2.800 o/min i Arosa.

Kjappere enn kusinen

Som et resultat av dette er toppfarten øket fra 160 til 172 km/t, og akselerasjonen fra 0 - 100 km/t er redusert fra 15,1 til 12 blank i Lupo. Men det er flere biler i VW-gruppen som bruker disse to motorene, for eksempel finner vi 1,4-literen med 16 ventiler i en Golf -- den er bare knappe 0,2 sekunder tregere fra 0 - 100 km/t enn Lupo, har samme toppfart, og veier bare 30 kilo mer. Og det tyder på at Lupo'en er svært tung i forhold til størrelsen, Golf'en er jo tross alt hele 60 cm lengre!

For svingende...

Ute på landeveien kan Lupo skilte med gode og forutsigbare kjøreeegenskaper. Både gass, gear, brems og styring har et presisjonsnivå som er helt akseptabelt, og et lavt tyngdepunkt sørger for stabile kjøreegnskaper selv under kraftige nedbremsinger. I de fleste tilfeller vil Lupo understyre når den blir presset, men pass på -- hekken kommer farlig fort dersom du slipper opp gassen i en sving! Også under nedbremsing i kurver mister Lupo mye av sin retningsstabilitet, og kort akselavstand medfører at en piruett er faretruende nær i slike situasjoner.

Men det skal godt gjøres å havne i det uføret - for Lupoens grenser er trukket lenger enn det de fleste tør å begi seg utpå.